Doradztwo zawodowe
Doradztwo zawodowe prowadzi w szkole:
Dyrektor – mgr Małgorzata Tokarczyk – Kozioł
Program realizacji doradztwa zawodowego
uwzględniający wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
w Zespole Szkół w Radłowie
rok szkolny 2024/2025
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019, poz. 325)
Główny cel realizacji doradztwa zawodowego w Szkole Podstawowej w Radłowie
Celem doradztwa zawodowego w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
Celem doradztwa zawodowego w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.
Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
Działania związane z doradztwem zawodowym i ich adresaci
Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej są kierowane do trzech grup adresatów:
- uczniów,
- nauczycieli,
- rodziców.
Działania kierowane do uczniów:
- udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
- prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- -zawodowych;
- pomaganie uczniom w przygotowywaniu teczek „portfolio” i „e-portfolio”;
- aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;
- określanie potencjału edukacyjno-zawodowego;
- prowadzenie kół zainteresowań;
- organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
- stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne;
- umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych;
- informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych;
- umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego);
- wspieranie uczniów w przygotowaniu Indywidualnych Planów Działania (IPD);
- organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów;
- organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces
- organizowanie wycieczek zawodoznawczych;
- stwarzanie uczniom klas VII–VIII możliwości udziału w ramach zajęć edukacyjnych w zajęciach u pracodawców lub w centrach kształcenia
praktycznego – zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami;
- umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice
informacyjne, e-dziennik;
- organizowanie zajęć w świetlicy związanych z orientacją zawodową,
- organizowanie kącików zawodoznawczych, np. w świetlicy szkolnej, w salach edukacji wczesnoszkolnej;
- organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy, imprezy czy prezentacje zawodów;
- umożliwianie uczniom udziału w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe;
- udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, fimów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie
decyzji edukacyjnych i zawodowych;
- prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie powiązanych z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym.
Działania kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:
- umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;
- prowadzenie lekcji otwartych;
- zwoływanie szkoleniowych posiedzeń rady pedagogicznej;
- organizowanie wizyt studyjnych w firmach;
- inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
- organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
- udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;
- wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego.
Działania kierowane do rodziców:
- organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
- inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji działających na rynku pracy;
- organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
- prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;
- informowanie o targach edukacyjnych;
- udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblioteczkę publikacji, stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne, e-dziennik);
- włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym.
Doradztwo zawodowe dla uczniów jest realizowane:
- w klasach I-VIII na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
- w klasach VII – VIII także na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego,
- podczas zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- na zajęciach z nauczycielem wychowawcą,
- w ramach wizyt zawodoznawczych, organizowanych u pracodawców, w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, placówkach i
centrach zawodowych
Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
W szkole podstawowej w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), nauczyciel-wychowawca w świetlicy szkolnej, nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, terapeuta, doradca zawodowy) oraz inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka szkolna.
Dyrektor:
- odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
- współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
- wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
- zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
- organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i
przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.
Doradca zawodowy:
- określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- prowadzi zajęcia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów.
- systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
- planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez
szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;
- gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
- organizuje współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły podnoszącą efektywność prowadzonych działań związanych z
doradztwem zawodowym;
- współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym;
- wspólnie z zespołem przygotowuje projekt WSDZ;
- gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym;
- współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia
społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.
Wychowawcy:
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i
doradztwa zawodowego;
- włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
- realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
- wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
- współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
- przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych;
- prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
- organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym
Specjaliści:
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
- współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
- włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem
zawodowym
Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:
- włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji zawodowej;
- organizują w sali kąciki zawodoznawcze;
- rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;
- wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
- udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego
Nauczyciel-bibliotekarz:
- współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
- włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.
Inne osoby zatrudnione w szkole – pielęgniarka:
- współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
- organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez uczniów.
Zasoby materialne do realizacji działań związanych
z doradztwem zawodowym
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w specjalnie przeznaczonej do tego sali lub innej sali, w której znajduje się komputer z dostępem do Internetu oraz rzutnik multimedialny. Doradca zawodowy ma zapewniony dostęp do pracowni komputerowej w celu prowadzenia zajęć grupowych. Uczniowie mają dostęp do komputerów, na których zainstalowane są programy edukacyjne np. w szkolnym centrum multimedialnym lub bibliotece. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (doradztwo indywidualne) odbywają się w gabinecie lub pokoju z dostępem do Internetu dla doradcy zawodowego oraz dla uczniów.
Wyposażenie doradcy zawodowego stanowią:
- biblioteczka z materiałami i publikacjami dla uczniów, dla nauczycieli i rodziców (przewodnik po zawodach, teczki informacji o zawodach,
poradniki, materiały zawodoznawcze, ulotki, broszury, klasyfikacja zawodów i specjalności itp.);
- sprzęt do ekspozycji materiałów drukowanych (tablice informacyjne, regały na książki, stojaki na ulotki itp.);
- sprzęt do powielania materiałów informacyjnych (np. drukarka, kserokopiarka);
- zbiory informacji drukowanych (informatory, ulotki, czasopisma specjalistyczne, itp.)
- zbiory informacji multimedialnych (filmy, płyty CD, programy komputerowe itp.);
- materiały wspomagające pracę doradcy i nauczycieli: ankiety, kwestionariusze, scenariusze zajęć;
- materiały biurowe i inne niezbędne do realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
- np. karty do flpcharta, markery;
- tablice (flpchart, ścienna, magnetyczna)
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego
- Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III szkół podstawowych
- Poznanie siebie Uczeń:opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
2. Świat zawodów i rynek pracy Uczeń:
- odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w
wybranych zawodach;
- opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
- omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
- opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
- posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Uczeń:
- uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
- wskazuje treści, których lubi się uczyć;
- wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Uczeń:
- opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
- planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
- próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
B. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI szkół podstawowych
- Poznawanie własnych zasobów Uczeń:
- określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
- wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
- podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
- prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
2. Świat zawodów i rynek pracy Uczeń:
- wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich
uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
- opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
- podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
- posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Uczeń:
- wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
- wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
- samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Uczeń:
- opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;
- planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
- próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
C. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII szkół podstawowych
- Poznawanie własnych zasobów Uczeń:określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno- zawodowej;określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
2. Świat zawodów i rynek pracy Uczeń:
- wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w
zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
- porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
- wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
- uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
- analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
- wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
- dokonuje autoprezentacji;
- charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Uczeń:
- analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
- analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
- charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;
- określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Uczeń:
- dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
- określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
- identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich
pomocy;
- planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego
2024/2025
Lp. | Tematyka działań | Klasy, których Dotyczą działania | Metody i formy realizacji działań, z uwzględnieniem udziału Rodziców w tych działaniach | Terminy realizacji działań | Osoby odpowiedzialne za realizację działań |
1. | Realizacja zajęć doradczych z uczniami klas I-III przy wykorzystaniu rekomendowanych materiałów metodycznych (www. doradztwo.edu.ore.pl, www.epodreczniki.pl) | klasy I-III | praca w grupie, ekspresja muzyczna, ruchowa, plastyczna, rozmowa kierowana, zabawa tematyczna, pokaz, prezentacja, mapa myśli, odgrywanie ról, giełda pomysłów, burza mózgów | październik – maj | nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej |
2. | Realizacja zajęć doradczych z uczniami klas IV-VI przy wykorzystaniu rekomendowanych materiałów metodycznych (www.doradztwo.edu.ore.pl, www.epodreczniki.pl) | klasy IV-VI | praca w grupie, praca indywidualna, mini wykład, prezentacja, autoprezentacja, odgrywanie ról, burza mózgów, dyskusja, mapa myśli | październik – maj | wychowawcy klas IV- VI, nauczyciele |
3. | Realizacja zajęć doradczych z uczniami klas VII-VIII przy wykorzystaniu rekomendowanych materiałów metodycznych (www.doradztwo.edu.ore.pl, www.epodreczniki.pl) | klasy VII-VIII | praca w grupie, praca indywidualna, mini wykład, prezentacja, autoprezentacja, odgrywanie ról, burza mózgów, dyskusja, mapa myśli, gra dydaktyczna, autorefleksja, plakat, kolaż, praca z tekstem, akronim, gra on-line, metoda projektu, elementy dramy, asocjogram, kula śnieżna | październik – maj | Wychowawcy klas VII- VIII, nauczyciele |
4. | Realizacja zajęć doradztwa zawodowego z uczniami klas VII zgodnie z tematyką ustaloną przez doradę zawodowego. | klasy VII | metody aktywne, metoda projektu, praca indywidualna, praca w grupach, autoprezentacja, mini wykład, prezentacja, gry dydaktyczne, burza mózgów, mapa myśli, dyskusja | październik – styczeń | doradca zawodowy |
5. | Realizacja zajęć doradztwa zawodowego z uczniami klas VIII zgodnie z tematyką ustaloną przez doradcę zawodowego. | klasy VIII | metody aktywne, metoda projektu, praca indywidualna, praca w grupach, autoprezentacja, mini wykład, prezentacja, gry dydaktyczne,, burza mózgów, mapa myśli, dyskusja | luty – czerwiec | doradca zawodowy |
6. | Realizacja zajęć z rodzicami przy wykorzystaniu poradników i materiałów metodycznych, zapoznanie z systemem szkolnictwa, z ofertą szkół ponadpodstawowych, procedurami rekrutacji, z lokalnym rynkiem pracy. | rodzice uczniów klas VIII | prezentacje, mini wykład, dyskusja | październik i maj | wychowawcy klas VIII i doradca zawodowy |
7. | Treningi w podejmowaniu decyzji zawodowej. | klasy VIII | warsztat | luty | doradca zawodowy Poradni P-P |
8. | Porady indywidualne, diagnoza preferencji zawodowych uczniów. | klasy VII i VIII | metody ankietowe, gry decyzyjne | cały rok szkolny | doradca zawodowy, pedagog szkolny |
9. | Indywidualna praca z uczniami ze SPE. | klasy VIII | metody diagnostyczne | cały rok szkolny | doradca zawodowy, pedagog, pielęgniarka szkolna |
10. | Targi edukacyjne. | klasy VIII | prezentacje | marzec | doradca zawodowy |
11. | Wizyty zawodoznawcze w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe. | klasy VII i VIII | prezentacje, warsztaty, wywiady | cały rok szkolny | doradca zawodowy, wychowawcy |
12. | Gromadzenie i eksponowanie informacji zawodoznawczych. | Klasy I-VIII | gazetki szkolne, tablice informacyjne, kąciki zawodoznawcze, bank pomysłów, biblioteczki podręczne, aktualizacje na stronie internetowej szkoły | cały rok szkolny | nauczyciel bibliotekarz, nauczyciele świetlicy szkolnej, nauczyciel informatyki, doradca zawodowy |
Sieć współpracy – podmioty, z którymi szkoła współpracuje
Wsparcie merytoryczne dla szkół, także dla szkoły podstawowej stanowią: poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne i centra kształcenia praktycznego. Dla Szkoły Podstawowej w Radłowie w sieci współpracy znajdują się następujące podmioty:
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie w zakresie diagnozowania predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów, prowadzenia indywidualnego poradnictwa dla uczniów, udzielania pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia i kariery, prowadzenia dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego w ramach zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, prowadzenia dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych, prowadzenia spotkań z rodzicami;
- szkoły programowo wyższe (szkoły ponadpodstawowe, centra kształcenia zawodowego) w zakresie promocji oferty kształcenia poprzez bezpośrednie spotkania przedstawicieli szkół z uczniami w szkole, prowadzenia wykładów i warsztatów o charakterze zawodoznawczym, organizowania imprez o charakterze zawodoznawczym – szczególnie dla klas VII i VIII, organizowania Dni Otwartych dla uczniów klas VIII;
- współpraca z lokalnymi regionalnymi pracodawcami w zakresie wycieczek zawodoznawczych, , spotkań z uczniami, spotkań z właścicielami firm, jako przykładem ludzi, którzy odnieśli sukces zawodowy, przeprowadzanie wywiadów z przedstawicielami zawodów ona temat specyfiki pracy w wybranym zawodzie lub na wybranym stanowisku pracy, sponsorowanie przedsięwzięć wzbogacających ofertę edukacyjno- zawodową, bazę dydaktyczną szkoły;
- Cech Rzemiosł Różnych w Tarnowie w zakresie udzielania informacji o istniejących firmach, potencjalnych pracodawcach w danej branży, udostępniania informacji na temat organizacji praktycznej nauki zawodu w rzemiośle, wyszukiwania pracodawców, u których uczniowie mogą realizować praktyczną naukę zawodu;
- Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie w zakresie udostępniania zasobów informacji edukacyjnych i zawodowych, współorganizowania różnych przedsięwzięć z zakresu doradztwa zawodowego, współorganizowania dla uczniów, rodziców i nauczycieli spotkań informacyjno-doradczych dotyczących sytuacji na rynku pracy;
- Ochotniczy Hufiec Pracy w Tarnowie w zakresie diagnozowania predyspozycji i zainteresowań zawodowych, udostępniania informacji
- szkoły programowo wyższe (szkoły ponadpodstawowe, centra kształcenia zawodowego) w zakresie promocji oferty kształcenia poprzez bezpośrednie spotkania przedstawicieli szkół z uczniami w szkole, prowadzenia wykładów i warsztatów o charakterze zawodoznawczym, organizowania imprez o charakterze zawodoznawczym – szczególnie dla klas VII i VIII, organizowania Dni Otwartych dla uczniów klas VIII;
edukacyjnych i zawodowych.
Wszystkie działania w zakresie współpracy z sojusznikami w ramach realizacji działań z doradztwa zawodowego uwzględniają specyfikę szkoły, jej potrzeby i możliwości, a także lokalne otoczenie społeczne.
Szkoła dodatkowo pozyskuje partnerów wspierających działania związane z doradztwem zawodowym – są to instytucje, placówki, firmy, które mogą być angażowane w działania kierowane do trzech grup adresatów: uczniów, nauczycieli i rodziców.
Tematyka zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII
w roku szkolnym 2024/2025
realizowanych przez szkolnego doradcę zawodowego
KLASA VII | ||||
Dział tematyczny | Temat zajęć | godz. | Metody i środki | Osiągnięcia ucznia |
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW | 1. Jakie mam zdolności? Ja w moich oczach, ja w oczach innych. Co wiem? Znaczenie wiedzy, wykształcenia i kwalifikacji zawodowych. | 1 | dyskusja, praca indywidualna, plakat, giełda pomysłów, zdania niedokończone kwestionariusz wielorakiej inteligencji Howarda Gardnera, – checklista, | rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia) |
2. Jaki jest mój stan zdrowia? Moje ograniczenia i możliwości. | 1 | – ankieta, autodiagnoza | rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia) | |
3. Jaki jest mój charakter? Moje mocne i słabe strony. | 1 | – ćwiczenia indywidualne, autodiagnoza | dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu kariery edukacyjno- zawodowej informacji o sobie wynikających z autodiagnozy, ocen innych osób oraz innych źródeł |
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY | 4. Zawody wokół nas. Kwalifikacje zawodów szkolnictwa zawodowego. | 1 | kolaż -kalambury, akronim, quiz, plakat, wywiad mapa mentalnaprojekcje filmów o zawodach | wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając składowe ich opisów, w tym dróg ich zdobywania |
5. Jak scharakteryzować współczesny rynek pracy? Nowe zawody na rynku pracy. | 1 | rozsypanka, skojarzenianiedokończone zdania | wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy | |
6. Autoprezentacja, czyli sztuka przedstawiania siebie. | 1 | – ćwiczenia autoprezentacji | dokonuje autoprezentacji | |
7. Wolontariat – wstępem do kariery. | 1 | kula śnieżna, plakatfilm o wolontariacie | analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy | |
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE | 8. Szkoły zawodowe – szkołami pozytywnego wyboru. | 1 | mini debataprezentacja multimedialna | analizuje oferty szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji |
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO- ZAWODOWYCH | 9. Kim chcę zostać w przyszłości? | 1 | – praca indywidualna, schematy planowania | określa marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów |
10. Doradca zawodowy – kto to taki? Co dwie głowy to nie jedna. Kto może mi pomóc w wyborze szkoły i zawodu? | 1 | dyskusja, rundka pytańzdania niedokończone | identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy |
KLASA VIII | ||||
Dział tematyczny | Temat zajęć | Liczba godzin | Metody i środki | Osiągnięcia ucznia |
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW | 1. Moje portfolio i e-portfolio. Dokumenty aplikacyjne (CV, list motywacyjny). | 1 | – prezentacja multimedialna, praca indywidualna uczniów | dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu kariery edukacyjno- zawodowej informacji o sobie wynikających z autodiagnozy, ocen innych osób oraz innych źródeł |
2. Jakie wartości są dla mnie ważne? Mój system wartości a moja kariera. Moje postawy wobec pracy. | 1 | rozmowa kierowana,arkusze, kwestionariusz Kotwice kariery | charakteryzuje wartości, z uwzględnieniem wartości pracy i etyki zawodowej | |
3. Rozpoznaję swoje aspiracje. Co mnie motywuje? | 1 | gra dydaktycznapogadanka | określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji | |
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY | 4. Praca jako wartość w życiu człowieka. | 1 | asocjogramgra dydaktyczna | uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka |
5. Moje zasoby i preferencje a oczekiwania pracodawców. | 1 | – kwestionariusze do autodiagnozy (temperamentu, predyspozycji zawodowych) | porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców | |
6. Informacje w zasięgu ręki, czyli poznaję ofertę szkół ponadpodstawowych. | 1 | plakat, praca indywidualna ulotki szkół | analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów |
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE | 7. Szkoła podstawowa i co dalej? Moja edukacyjna przygoda. W szkole czy poza szkołą? Gdzie się uczymy? Co gwarantuje mi szkoła? Kwalifikacje i kompetencje. Wybieram zawód czy szkołę? | 1 | dyskusja, debata za i przeciwarkusz ewaluacyjny, rozsypanka, krzyżówki, film: Decyzje – szanse czy ograniczenia? | charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaszkolnej w Polsce |
8. Jak długo uczymy się? | 1 | – dyskusja – world cafe | określa znaczenie uczenia się przez całe życie | |
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO- ZAWODOWYCH | 9. Kariera zawodowa. Co w trawie piszczy? | 1 | mapa myśli, plakatprezentacja, gra on-line Klocki kariery | planuje ścieżki kariery edukacyjno- zawodowej, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów |
10. Jak wybrać szkołę? Indywidualne plany działania. | 1 | praca indywidualnakarty: koło możliwości, schemat Q-sort | podejmuje decyzje o dalszej drodze edukacyjno- zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym | |
11. Obliczanie punktów rekrutacyjnych | 1 | rozmowa kierowanaprezentacja przykładówpraca indywidualna | Potrafi obliczyć punkty rekrutacyjne, zna system obliczania punktów, zna zasady rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, uczeń wie jak znaleźć informację o progach punktowych do poszczególnych szkół ponadpodstawowych |