Doradztwo zawodowe

Doradztwo zawodowe prowadzi w szkole:
Dyrektor – mgr Małgorzata Tokarczyk – Kozioł

Program realizacji doradztwa zawodowego

uwzględniający wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego

w Zespole Szkół w Radłowie

rok szkolny 2024/2025

Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019, poz. 325)

Główny cel realizacji doradztwa zawodowego w Szkole Podstawowej w Radłowie

Celem doradztwa zawodowego w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.

Celem doradztwa zawodowego w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.

Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.

Działania związane z doradztwem zawodowym i ich adresaci

Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej są kierowane do trzech grup adresatów:

  • uczniów,
  • nauczycieli,
  • rodziców.

Działania kierowane do uczniów:

  • udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
  • prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- -zawodowych;
  • pomaganie uczniom w przygotowywaniu teczek „portfolio” i „e-portfolio”;
  • aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;
  • określanie potencjału edukacyjno-zawodowego;
  • prowadzenie kół zainteresowań;
  • organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
  • stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne;
  • umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych;
  • informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych;
  • umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego);
  • wspieranie uczniów w przygotowaniu Indywidualnych Planów Działania (IPD);
  • organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów;
  • organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces
  • organizowanie wycieczek zawodoznawczych;
  • stwarzanie uczniom klas VII–VIII możliwości udziału w ramach zajęć edukacyjnych w zajęciach u pracodawców lub w centrach kształcenia

praktycznego – zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami;

  • umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice

informacyjne, e-dziennik;

  • organizowanie zajęć w świetlicy związanych z orientacją zawodową,
  • organizowanie kącików zawodoznawczych, np. w świetlicy szkolnej, w salach edukacji wczesnoszkolnej;
  • organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy, imprezy czy prezentacje zawodów;
  • umożliwianie uczniom udziału w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe;
  • udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, fimów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie

decyzji edukacyjnych i zawodowych;

  • prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie powiązanych z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym.

Działania kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:

  • umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;
  • prowadzenie lekcji otwartych;
  • zwoływanie szkoleniowych posiedzeń rady pedagogicznej;
  • organizowanie wizyt studyjnych w firmach;
  • inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
  • organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
  • udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;
  • wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego.

Działania kierowane do rodziców:

  • organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
  • inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji działających na rynku pracy;
  • organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
  • prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;
  • informowanie o targach edukacyjnych;
  • udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblioteczkę publikacji, stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne, e-dziennik);
  • włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym.

Doradztwo zawodowe dla uczniów jest realizowane:

  • w klasach I-VIII na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
  • w klasach VII – VIII także na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego,
  • podczas zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • na zajęciach z nauczycielem wychowawcą,
  • w ramach wizyt zawodoznawczych, organizowanych u pracodawców, w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, placówkach i

centrach zawodowych

Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym

W szkole podstawowej w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), nauczyciel-wychowawca w świetlicy szkolnej, nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, terapeuta, doradca zawodowy) oraz inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka szkolna.

Dyrektor:

  • odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
  • wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
  • zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  • organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i

przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.

Doradca zawodowy:

  • określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
  • prowadzi zajęcia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
  • wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów.
  • systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
  • planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez

szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;

  • gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
  • organizuje współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły podnoszącą efektywność prowadzonych działań związanych z

doradztwem zawodowym;

  • współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym;
  • wspólnie z zespołem przygotowuje projekt WSDZ;
  • gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym;
  • współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia

społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.

Wychowawcy:

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i

doradztwa zawodowego;

  • włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  • realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
  • wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
  • współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  • współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
  • przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych;
  • prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
  • organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym

Specjaliści:

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
  • współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
  • włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem

zawodowym

Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:

  • włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji zawodowej;
  • organizują w sali kąciki zawodoznawcze;
  • rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;
  • wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  • udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego

Nauczyciel-bibliotekarz:

  • współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
  • włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.

Inne osoby zatrudnione w szkole – pielęgniarka:

  • współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
  • organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez uczniów.

Zasoby materialne do realizacji działań związanych

z doradztwem zawodowym

Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w specjalnie przeznaczonej do tego sali lub innej sali, w której znajduje się komputer z dostępem do Internetu oraz rzutnik multimedialny. Doradca zawodowy ma zapewniony dostęp do pracowni komputerowej w celu prowadzenia zajęć grupowych. Uczniowie mają dostęp do komputerów, na których zainstalowane są programy edukacyjne np. w szkolnym centrum multimedialnym lub bibliotece. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (doradztwo indywidualne) odbywają się w gabinecie lub pokoju z dostępem do Internetu dla doradcy zawodowego oraz dla uczniów.

Wyposażenie doradcy zawodowego stanowią:

  • biblioteczka z materiałami i publikacjami dla uczniów, dla nauczycieli i rodziców (przewodnik po zawodach, teczki informacji o zawodach,

poradniki, materiały zawodoznawcze, ulotki, broszury, klasyfikacja zawodów i specjalności itp.);

  • sprzęt do ekspozycji materiałów drukowanych (tablice informacyjne, regały na książki, stojaki na ulotki itp.);
  • sprzęt do powielania materiałów informacyjnych (np. drukarka, kserokopiarka);
  • zbiory informacji drukowanych (informatory, ulotki, czasopisma specjalistyczne, itp.)
  • zbiory informacji multimedialnych (filmy, płyty CD, programy komputerowe itp.);
  • materiały wspomagające pracę doradcy i nauczycieli: ankiety, kwestionariusze, scenariusze zajęć;
  • materiały biurowe i inne niezbędne do realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
  • np. karty do flpcharta, markery;
  • tablice (flpchart, ścienna, magnetyczna)

Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego

  1. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III szkół podstawowych
  1. Poznanie siebie Uczeń:opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.

2.      Świat zawodów i rynek pracy Uczeń:

  • odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
    • podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w

wybranych zawodach;

  • opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
    • omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
    • opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
    • posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

3.      Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Uczeń:

  • uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
    • wskazuje treści, których lubi się uczyć;
    • wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.

4.      Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Uczeń:

  • opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
    • planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
    • próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.

B.     Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI szkół podstawowych

  1. Poznawanie własnych zasobów Uczeń:
    1. określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
    1. wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
    1. podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
    1. prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.

2.      Świat zawodów i rynek pracy Uczeń:

  • wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich

uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;

  • opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
    • podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
    • posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
    • wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.

3.      Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Uczeń:

  • wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
    • wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
    • samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.

4.      Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Uczeń:

  • opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;
    • planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
    • próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.

C.    Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII szkół podstawowych

  1. Poznawanie własnych zasobów Uczeń:określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno- zawodowej;określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;określa własną hierarchię wartości i potrzeb.

2.      Świat zawodów i rynek pracy Uczeń:

  • wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w

zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;

  • porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
    • wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
    • uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
    • analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
    • wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
    • dokonuje autoprezentacji;
    • charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.

3.      Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Uczeń:

  • analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
    • analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
    • charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;
    • określa znaczenie uczenia się przez całe życie.

4.      Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Uczeń:

  • dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
    • określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
    • identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich

pomocy;

  • planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.

Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego

2024/2025

Lp.Tematyka działańKlasy, których Dotyczą działaniaMetody i formy realizacji działań, z uwzględnieniem udziału Rodziców w tych działaniachTerminy realizacji działańOsoby odpowiedzialne za realizację działań
1.Realizacja zajęć doradczych z uczniami klas I-III przy wykorzystaniu rekomendowanych                                       materiałów metodycznych (www. doradztwo.edu.ore.pl, www.epodreczniki.pl)klasy I-IIIpraca w grupie, ekspresja muzyczna, ruchowa, plastyczna, rozmowa kierowana, zabawa tematyczna, pokaz, prezentacja, mapa myśli, odgrywanie ról, giełda pomysłów, burza mózgówpaździernik – majnauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
2.Realizacja zajęć doradczych z uczniami klas      IV-VI   przy             wykorzystaniu rekomendowanych                       materiałów metodycznych (www.doradztwo.edu.ore.pl, www.epodreczniki.pl)klasy IV-VIpraca w grupie, praca indywidualna, mini wykład, prezentacja, autoprezentacja, odgrywanie ról, burza mózgów, dyskusja, mapa myślipaździernik – majwychowawcy klas IV- VI, nauczyciele
3.Realizacja zajęć doradczych z uczniami klas       VII-VIII   przy            wykorzystaniu rekomendowanych                     materiałów metodycznych (www.doradztwo.edu.ore.pl, www.epodreczniki.pl)klasy VII-VIIIpraca w grupie, praca indywidualna, mini wykład, prezentacja, autoprezentacja, odgrywanie ról, burza mózgów, dyskusja, mapa myśli, gra dydaktyczna, autorefleksja, plakat, kolaż, praca z tekstem, akronim, gra on-line, metoda projektu, elementy dramy, asocjogram, kula śnieżnapaździernik – majWychowawcy klas VII- VIII, nauczyciele
4.Realizacja            zajęć                               doradztwa zawodowego z uczniami klas VII zgodnie z tematyką ustaloną przez doradę zawodowego.klasy VIImetody aktywne, metoda projektu, praca indywidualna, praca w grupach, autoprezentacja, mini wykład, prezentacja, gry dydaktyczne, burza mózgów, mapa myśli, dyskusjapaździernik – styczeńdoradca zawodowy
5.Realizacja            zajęć                               doradztwa zawodowego z uczniami klas VIII zgodnie z tematyką ustaloną przez doradcę zawodowego.klasy VIIImetody aktywne, metoda projektu, praca indywidualna, praca w grupach, autoprezentacja, mini wykład, prezentacja, gry dydaktyczne,, burza mózgów, mapa myśli, dyskusjaluty – czerwiecdoradca zawodowy
6.Realizacja zajęć z rodzicami przy wykorzystaniu poradników i materiałów metodycznych, zapoznanie z systemem szkolnictwa, z ofertą szkół ponadpodstawowych, procedurami rekrutacji, z lokalnym rynkiem pracy.rodzice uczniów klas VIIIprezentacje, mini wykład, dyskusjapaździernik i majwychowawcy klas VIII i doradca zawodowy
7.Treningi w podejmowaniu decyzji zawodowej.klasy VIIIwarsztatlutydoradca zawodowy Poradni P-P
8.Porady indywidualne, diagnoza preferencji zawodowych uczniów.klasy VII i VIIImetody ankietowe, gry decyzyjnecały rok szkolnydoradca zawodowy, pedagog szkolny
9.Indywidualna praca z uczniami ze SPE.klasy VIIImetody diagnostycznecały rok szkolnydoradca zawodowy, pedagog, pielęgniarka szkolna
10.Targi edukacyjne.klasy VIIIprezentacjemarzecdoradca zawodowy
11.Wizyty zawodoznawcze w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe.klasy VII i VIIIprezentacje, warsztaty, wywiadycały rok szkolnydoradca zawodowy, wychowawcy
12.Gromadzenie i eksponowanie informacji zawodoznawczych.Klasy I-VIIIgazetki szkolne, tablice informacyjne, kąciki zawodoznawcze, bank pomysłów, biblioteczki podręczne, aktualizacje na stronie internetowej szkołycały rok szkolnynauczyciel bibliotekarz, nauczyciele świetlicy szkolnej, nauczyciel informatyki, doradca zawodowy

Sieć współpracy – podmioty, z którymi szkoła współpracuje

Wsparcie merytoryczne dla szkół, także dla szkoły podstawowej stanowią: poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne i centra kształcenia praktycznego. Dla Szkoły Podstawowej w Radłowie w sieci współpracy znajdują się następujące podmioty:

  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie w zakresie diagnozowania predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów, prowadzenia indywidualnego poradnictwa dla uczniów, udzielania pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia i kariery, prowadzenia dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego w ramach zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, prowadzenia dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych, prowadzenia spotkań z rodzicami;
    • szkoły programowo wyższe (szkoły ponadpodstawowe, centra kształcenia zawodowego) w zakresie promocji oferty kształcenia poprzez bezpośrednie spotkania przedstawicieli szkół z uczniami w szkole, prowadzenia wykładów i warsztatów o charakterze zawodoznawczym, organizowania imprez o charakterze zawodoznawczym – szczególnie dla klas VII i VIII, organizowania Dni Otwartych dla uczniów klas VIII;
      • współpraca z lokalnymi regionalnymi pracodawcami w zakresie wycieczek zawodoznawczych, , spotkań z uczniami, spotkań z właścicielami firm, jako przykładem ludzi, którzy odnieśli sukces zawodowy, przeprowadzanie wywiadów z przedstawicielami zawodów ona temat specyfiki pracy w wybranym zawodzie lub na wybranym stanowisku pracy, sponsorowanie przedsięwzięć wzbogacających ofertę edukacyjno- zawodową, bazę dydaktyczną szkoły;
      • Cech Rzemiosł Różnych w Tarnowie w zakresie udzielania informacji o istniejących firmach, potencjalnych pracodawcach w danej branży, udostępniania informacji na temat organizacji praktycznej nauki zawodu w rzemiośle, wyszukiwania pracodawców, u których uczniowie mogą realizować praktyczną naukę zawodu;
      • Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie w zakresie udostępniania zasobów informacji edukacyjnych i zawodowych, współorganizowania różnych przedsięwzięć z zakresu doradztwa zawodowego, współorganizowania dla uczniów, rodziców i nauczycieli spotkań informacyjno-doradczych dotyczących sytuacji na rynku pracy;
      • Ochotniczy Hufiec Pracy w Tarnowie w zakresie diagnozowania predyspozycji i zainteresowań zawodowych, udostępniania informacji

edukacyjnych i zawodowych.

Wszystkie działania w zakresie współpracy z sojusznikami w ramach realizacji działań z doradztwa zawodowego uwzględniają specyfikę szkoły, jej potrzeby i możliwości, a także lokalne otoczenie społeczne.

Szkoła dodatkowo pozyskuje partnerów wspierających działania związane z doradztwem zawodowym – są to instytucje, placówki, firmy, które mogą być angażowane w działania kierowane do trzech grup adresatów: uczniów, nauczycieli i rodziców.

Tematyka zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII

w roku szkolnym 2024/2025

realizowanych przez szkolnego doradcę zawodowego

KLASA VII
Dział tematycznyTemat zajęćgodz.Metody i środkiOsiągnięcia ucznia
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW1. Jakie mam zdolności? Ja w moich oczach, ja w oczach innych. Co wiem? Znaczenie wiedzy, wykształcenia i kwalifikacji zawodowych.1dyskusja, praca indywidualna, plakat, giełda pomysłów, zdania niedokończone kwestionariusz wielorakiej inteligencji Howarda Gardnera, – checklista,rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia)
2. Jaki jest mój stan zdrowia? Moje ograniczenia i możliwości.1– ankieta, autodiagnozarozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe oraz stan zdrowia)
3. Jaki jest mój charakter? Moje mocne i słabe strony.1– ćwiczenia indywidualne, autodiagnozadokonuje syntezy przydatnych w planowaniu kariery edukacyjno- zawodowej informacji o sobie wynikających z autodiagnozy, ocen innych osób oraz innych źródeł
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY4. Zawody wokół nas. Kwalifikacje zawodów szkolnictwa zawodowego.1kolaż -kalambury, akronim, quiz, plakat, wywiad mapa mentalnaprojekcje filmów o zawodachwyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając składowe ich opisów, w tym dróg ich zdobywania
5. Jak scharakteryzować współczesny rynek pracy? Nowe zawody na rynku pracy.1rozsypanka, skojarzenianiedokończone zdaniawyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy
6. Autoprezentacja, czyli sztuka przedstawiania siebie.1– ćwiczenia autoprezentacjidokonuje autoprezentacji
7. Wolontariat – wstępem do kariery.1kula śnieżna, plakatfilm o wolontariacieanalizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE8. Szkoły zawodowe – szkołami pozytywnego wyboru.1mini debataprezentacja multimedialnaanalizuje oferty szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO- ZAWODOWYCH9. Kim chcę zostać w przyszłości?1– praca indywidualna, schematy planowaniaokreśla marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów
10. Doradca zawodowy – kto to taki? Co dwie głowy to nie jedna. Kto może mi pomóc w wyborze szkoły i zawodu?1dyskusja, rundka pytańzdania niedokończoneidentyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy
KLASA VIII
  Dział tematyczny  Temat zajęć  Liczba godzin  Metody i środki  Osiągnięcia ucznia
POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW1. Moje portfolio i e-portfolio. Dokumenty aplikacyjne (CV, list motywacyjny).1– prezentacja multimedialna, praca indywidualna uczniówdokonuje syntezy przydatnych w planowaniu kariery edukacyjno- zawodowej informacji o sobie wynikających z autodiagnozy, ocen innych osób oraz innych źródeł
2. Jakie wartości są dla mnie ważne? Mój system wartości a moja kariera. Moje postawy  wobec  pracy.1rozmowa kierowana,arkusze, kwestionariusz Kotwice karierycharakteryzuje wartości, z uwzględnieniem wartości pracy i etyki zawodowej
3. Rozpoznaję swoje aspiracje. Co mnie motywuje?1gra dydaktycznapogadankaokreśla aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji
ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY4. Praca jako wartość w życiu człowieka.1asocjogramgra dydaktycznauzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka
5. Moje zasoby i preferencje a oczekiwania pracodawców.1– kwestionariusze do autodiagnozy (temperamentu, predyspozycji zawodowych)porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców
6. Informacje w zasięgu ręki, czyli poznaję ofertę szkół ponadpodstawowych.1plakat, praca indywidualna ulotki szkółanalizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów
RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE7. Szkoła podstawowa i co dalej? Moja edukacyjna przygoda. W szkole czy poza szkołą? Gdzie się uczymy? Co gwarantuje mi szkoła? Kwalifikacje i kompetencje. Wybieram zawód czy szkołę?1dyskusja, debata za i przeciwarkusz ewaluacyjny, rozsypanka, krzyżówki, film: Decyzje – szanse czy ograniczenia?charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaszkolnej w Polsce
8. Jak długo uczymy się?1– dyskusja – world cafeokreśla znaczenie uczenia się przez całe życie
PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO- ZAWODOWYCH9. Kariera zawodowa. Co w trawie piszczy?1mapa myśli, plakatprezentacja, gra on-line Klocki karieryplanuje ścieżki kariery edukacyjno- zawodowej, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów
10. Jak wybrać szkołę? Indywidualne plany działania.1praca indywidualnakarty: koło możliwości, schemat Q-sortpodejmuje decyzje o dalszej drodze edukacyjno- zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym
11. Obliczanie punktów rekrutacyjnych1rozmowa kierowanaprezentacja przykładówpraca indywidualnaPotrafi obliczyć punkty rekrutacyjne, zna system obliczania punktów, zna zasady rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, uczeń wie jak znaleźć informację o progach punktowych do poszczególnych szkół ponadpodstawowych