Wewnątrzszkolny System Oceniania
w Szkole Podstawowej
im. Bohaterów Września 1939 r. w Radłowie
na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2025 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2025 r., poz. 778)
Postanowienia ogólne
§ 1
- Obowiązkiem Dyrektora szkoły jest czuwanie nad przebiegiem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Obowiązkiem wychowawcy jest zapoznanie uczniów i rodziców ze szczegółowymi zasadami oceniania obowiązującymi w szkole.
- Wychowawca i nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych mają obowiązek informowania uczniów i rodziców o bieżących i okresowych wynikach nauki.
Cele i zasady oceniania
§ 2
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej odrębnymi przepisami i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych określonych w Programie Wychowawczym szkoły oraz w Regulaminie Szkoły.
§ 3
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze, co zrobił źle i jak powinien się dalej uczyć;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach przyjętych w szkole;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce;
- ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§ 4
- Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele, nie później niż do 20 września, informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Przez cały rok szkolny wgląd do dokumentów określających wymagania edukacyjne umożliwiony jest w sekretariacie szkoły.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego, do 20 września, informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Informacje, o których mowa w ust. 1 a), nauczyciele przekazują uczniom w formie ustnej, rodzicom w trakcie zebrania i poprzez e-dziennik.
- Informacje, o których mowa w ust. 3 a), wychowawcy oddziałów przekazują ustnie uczniom podczas zajęć z wychowawcą, a rodzicom podczas zebrania i e-dziennik.
- Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w ust. 1a), do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjnoterapeutycznym;
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii;
- nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt. a) – c), który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w odrębnych przepisach.
§ 5
- Dyrektor zwalnia ucznia z zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Dyrektor zwalnia ucznia z wykonywania ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z:
- wykonywania ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego;
- zajęć komputerowych albo informatyki – uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
- Drugi język obcy w szkole jest obowiązkowy dla wszystkich uczniów klas VII i VIII. Ocena liczy się do średniej i ma ona wpływ na promocję do klasy programowo wyższej oraz na ukończenie szkoły. Ocenę wpisuje się na świadectwie szkolnym.
- Dyrektor, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia w klasie VII lub VIII z nauki drugiego języka obcego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
- W przypadku ucznia, o którym mowa w ust.5, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Lekcje religii w szkole nie są obowiązkowe i ocena nie liczy się do średniej.
Oceny i kryteria ocen z zajęć edukacyjnych
§ 6
- Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
- bieżące;
- klasyfikacyjne: – śródroczne i roczne; końcowe.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Nauczyciel na wniosek ucznia lub jego rodziców ustnie uzasadnia ustaloną ocenę. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może zobowiązać nauczyciela do uzasadnienia ustalonej oceny w formie pisemnej.
- Uzasadniając ocenę z zajęć edukacyjnych, nauczyciel odwołuje się do rozpoznanego poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz do wymagań edukacyjnych.
§ 7
- Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
- W klasach I-III oceny bieżące z zajęć edukacyjnych są ocenami cząstkowymi wyrażonymi cyframi od 1 do 6.
- Począwszy od klasy IV oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się według następującej skali: 1, 2-, 2, 2+, 3-, 3, 3+, 4-, 4, 4+, 5-, 5, 5+,6. Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie „+” i „-„ łącznie ze stopniem, z wyłączeniem stopnia celującego i niedostatecznego. Oceny z prac pisemnych ustala się według skali:
- celujący – 100%
- bardzo dobry 99 – 90 %
- dobry 89 – 70 %
- dostateczny 69 – 50 %
- dopuszczający 49 – 30 %
- niedostateczny 29 – 0 %
- Składnikami stanowiącymi przedmiot oceny są:
- zakres wiadomości i umiejętności;
- rozumienie materiału naukowego;
- umiejętności stosowania wiedzy;
- kultura przekazywania wiadomości.
- Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych ucznia, będące podstawą ustalania ocen bieżących, odbywa się w następujących formach:
- wypowiedzi ustne obejmujące materiał nauczania jednej, dwóch lub trzech ostatnich lekcji;
- wypowiedzi ustne obejmujące materiał nauczania jednego lub więcej działów programowych, zapowiadane według zasad ustalonych dla sprawdzianów pisemnych;
- kartkówki-sprawdziany pisemne trwające nie dłużej niż 20 minut i obejmujące materiał nauczania z nie więcej niż trzech ostatnich lekcji;
- pisemne prace klasowe – sprawdziany pisemne, sprawdziany diagnostyczne, sprawdziany próbne i inne, obejmujące materiał nauczania jednego lub więcej działów programowych, trwające jedną godzinę lekcyjną; powyżej 30 minut
- dyktanda;
- ćwiczenia i zadania praktyczne;
- ćwiczenia i zadania wykonane na lekcji;
- prace długoterminowe i prace projektowe;
- inne sposoby prezentacji wiadomości i umiejętności ucznia, wynikające ze specyfiki danych zajęć edukacyjnych.
- Kartkówki, jako formy kontroli wiadomości bieżących, mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi.
- Termin pracy pisemnej powinien zostać podany uczniom i wpisany do dziennika lekcyjnego z minimum tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel zobowiązany jest, zapowiadając sprawdzian, określić materiał, który będzie on obejmował. W klasach 1-3 nauczyciel sprawdza wiedzę i umiejętności uczniów za pomocą zapowiedzianych sprawdzianów oraz prac kontrolnych (mających funkcję diagnostyczną), które nie muszą być zapowiedziane.
- W ciągu tygodnia uczeń może pisać trzy prace klasowe. Jednego dnia uczeń może pisać tylko jedną pracę klasową. Zadań klasowych, pisemnego sprawdzianu wiadomości lub pisemnego testu w tygodniu nie może być więcej niż 3 i co najwyżej 1 w danym dniu. Zadanie klasowe, sprawdzian powinno się przeprowadzać po lekcjach powtórzeniowych i wskazaniu typu zadań. W przypadku, gdy zadanie klasowe, pisemny sprawdzian wiadomości lub pisemny test nie odbyły się z przyczyn niezależnych od nauczyciela, mogą zostać zrealizowane na pierwszych kolejnych zajęciach, pod warunkiem, że w danym dniu nie ma zaplanowanego innego sprawdzianu lub zadania klasowego.
- Ocena prac pisemnych, o których mowa w ust. 5 i 6 musi nastąpić w ciągu 14 dni od ich napisania. Nauczyciel nie może przeprowadzić pracy pisemnej w przypadku, gdy poprzednia praca pisemna nie została poprawiona i oceniona. Termin zwrotu prac pisemnych może być przedłużony w sytuacji dłuższej nieobecności nauczyciela lub nieodbycia lekcji z powodów niezależnych od nauczyciela.
- Jeżeli na prośbę uczniów praca pisemna zostaje przeniesiona na inny termin, to może być to czwarta praca w ciągu tygodnia (z adnotacją: „przeniesiona na prośbę uczniów”).
- Uczeń ma możliwość ponownego przystąpienia do pracy pisemnej i odpowiedzi ustnej w ciągu 2 tygodni od daty wpisania pierwszej oceny w e-dzienniku. Każdą otrzymaną przez ucznia ocenę wpisuje się do dziennika. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin może zostać wydłużony po wcześniejszym wspólnym ustaleniu z uczniem.
- W przypadku nieobecności ucznia w dniu pracy pisemnej pisze on tę pracę w terminie dodatkowym ustalonym z nauczycielem.
- Uczeń, który nie uczestniczył w określonej formie sprawdzania osiągnięć z powodu nieobecności, może zostać zobowiązany do zaprezentowania wiadomości i umiejętności w terminie i formie ustalonych przez nauczyciela.
- Uczniowi udostępnia się do wglądu sprawdzone i ocenione prace pisemne podczas omawiania wyników tych prac.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu prace w szkole podczas zebrań, a także w umówionym terminie z nauczycielem lub wychowawcą. Dopuszcza się możliwość sfotografowania lub sporządzenia kserokopii pracy pisemnej ucznia.
- Prace domowe nie są obowiązkowe, za brak zadania uczeń nie może otrzymać oceny niedostatecznej. Nauczyciel może informować rodziców o braku pracy domowej, wpisując adnotację w dzienniku o braku zadania, w zakładce uwagi, wybierając kategorię: informacja o zadaniu domowym.
- W przypadku nieobecności ucznia na lekcji lub nieprzygotowania uczeń ma obowiązek uzupełnić zaległości.
- Poprawione i ocenione prace pisemne, kartkówki, wypracowania domowe należy przedstawić uczniom w ciągu dwóch tygodni zajęć lekcyjnych od daty przeprowadzenia pracy pisemnej.
- Sprawdzone i ocenione prace pisemne, testy, sprawdziany przechowywane są przez nauczyciela w szkole do końca danego roku szkolnego.
- Oceny z przedmiotów, o których mowa w ust. 3, wpisywane są przez nauczycieli do dziennika lekcyjnego.
- Rodzice informowani są o osiągnięciach edukacyjnych ich dzieci w czasie zebrań lub konsultacji, za pośrednictwem e-dziennika , a także w czasie rozmów indywidualnych z wychowawcą, nauczycielem przedmiotowym lub Dyrektorem.
§ 8
- Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV, zgodne są z obowiązującą skalą:
- stopień celujący: 6
- stopień bardzo dobry: 5
- stopień dobry: 4
- stopień dostateczny: 3
- stopień dopuszczający: 2
- stopień niedostateczny: 1
- Za pozytywne oceny klasyfikacyjne uznaje się oceny wymienione w ust. 1 pkt a) – e). Za negatywną ocenę klasyfikacyjną uznaje się ocenę wymienioną w ust. 1 pkt f).
- Ustala się następujące ogólne wymagania na poszczególne oceny klasyfikacyjne z przedmiotów ogólnokształcących:
- Stopień celujący otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych wymaganiami programowymi nauczania przedmiotu w danej klasie, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, rozwiązuje zadania nietypowe. Nauczyciel może wziąć pod uwagę sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.
- Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności określonych wymaganiami programowymi nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w pełnym zakresie.
- Stopień dobry otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wymagań określonych programem nauczania w danej klasie, ale poprawnie stosuje zdobyte wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
- Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nieprzekraczającym podstawowych wymagań programowych w danej klasie oraz rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o podstawowym stopniu trudności.
- Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu wymagań koniecznych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia koniecznej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
- Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował koniecznych wiadomości i umiejętności określonych wymaganiami programowymi przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraz nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wykonywanie zadań oraz wywiązywanie się z obowiązków, przygotowanie do lekcji, a także osiągnięcia w konkursach i zawodach.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 9
- Nauczyciel ustnie na zajęciach lekcyjnych uzasadnia uczniowi ustalone oceny bieżące, śródroczne i roczne.
- Dodatkowo na prośbę ucznia lub rodzica (prawnego opiekuna) nauczyciel jest zobowiązany ustnie uzasadnić ustalone oceny bieżące, śródroczne i roczne w terminach ustalonych z uczniem lub rodzicem (prawnym opiekunem).
- Uzasadnienie oceny bieżącej obejmuje odniesienie się do wcześniej ustalonych i znanych uczniowi kryteriów (oczekiwań) wobec jego pracy, wypowiedzi oraz innej aktywności oraz wskazanie:
- co uczeń zrobił dobrze;
- co uczeń ma poprawić;
- w jaki sposób uczeń ma poprawić ocenę;
- jak ma pracować dalej, czyli sformułowanie wskazówek do dalszego rozwoju.
- Uzasadnienie oceny śródrocznej i rocznej obejmuje odniesienie się do wcześniej ustalonych i znanych uczniowi wymagań na poszczególne oceny oraz wskazanie:
- jakie wymagania podstawy programowej uczeń opanował;
- jakie wymagania podstawy programowej uczeń musi jeszcze opanować.
Oceny i kryteria ocen zachowania
§ 10
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wypełnianie obowiązków ucznia – przygotowanie do lekcji, punktualność, wypełnianie poleceń nauczyciela;
- zaangażowanie społeczne – praca na rzecz innych i szkoły (np. pomoc w odrabianiu lekcji, praca na rzecz klasy, przygotowanie dekoracji itp.), zaangażowanie w wolontariat, szkolne i klasowe akcje charytatywne oraz uroczystości szkolne;
- kultura języka – dbałość o piękno mowy ojczystej;
- kultura osobista – stosowanie zwrotów grzecznościowych wobec rówieśników i dorosłych, dbałość o porządek, schludny wygląd;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- szacunek do innych osób – stosunek do innych ludzi, ich pracy i własności, który wyraża się w postawie i czynach, niesienie pomocy, akceptacja odmienności;
- zachowanie norm etycznych – uczciwość, stosunek do symboli państwowych i religijnych, godne zachowanie w szkole i poza nią, m.in. na uroczystościach szkolnych, mszy św., wyjściach i wycieczkach.
- reprezentowanie szkoły – w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, dbałość o tradycje szkoły;
- zachowanie na lekcji – maksymalne wykorzystanie czasu pracy na lekcji, stwarzanie odpowiednich warunków do nauki dla siebie i innych, gotowość do odpowiedzi, samodzielność w pracy.
- W ustalaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, począwszy od klasy IV, obowiązuje następująca skala:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne.
- Ustala się następujące ogólne wymagania na poszczególne oceny zachowania:
- wzorową ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- z szacunkiem odnosi się do innych ludzi, dba o kulturę życia codziennego, jest taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji;
- zawsze postępuje uczciwie, reaguje na przejawy zła, akceptuje innych i szanuje ich godność osobistą;
- zawsze stara się rozwiązywać konflikty, chętnie pomaga koleżankom i kolegom, zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa, dba o zdrowie swoje i innych;
- sumiennie wypełnia wszystkie obowiązki szkolne, dając przykład innym, ma usprawiedliwione nieobecności, jest punktualny, nosi schludny i przyzwoity strój szkolny, dba o porządek;
- rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia;
- przejawia troskę o mienie szkoły oraz szanuje własność innych;
- zawsze nosi obuwie zamienne;
- godnie uczestniczy w życiu szkoły,
- z szacunkiem odnosi się do symboli państwowych i religijnych, godnie zachowuje się w szkole i poza nią, m.in. na uroczystościach szkolnych, mszy św., wyjściach i wycieczkach.
- szanuje szkolne tradycje i bierze aktywny udział w organizowaniu życia szkoły i klasy.
- bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- z szacunkiem odnosi się do innych ludzi, dba o kulturę życia codziennego, jest taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji;
- postępuje uczciwie, reaguje na przejawy zła, akceptuje innych i szanuje ich godność osobistą;
- stara się rozwiązywać konflikty, pomaga koleżankom i kolegom, przestrzega zasad bezpieczeństwa, dba o zdrowie swoje i innych;
- wypełnia obowiązki szkolne, dając przykład innym, ma usprawiedliwione nieobecności, jest punktualny, nosi schludny i przyzwoity strój szkolny, dba o porządek;
- rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia;
- przejawia troskę o mienie szkoły oraz szanuje własność innych;
- z szacunkiem odnosi się do symboli państwowych i religijnych, godnie zachowuje się w szkole i poza nią, m.in. na uroczystościach szkolnych, mszy św., wyjściach i wycieczkach.
- szanuje szkolne tradycje i włącza się w organizowanie życia szkoły i klasy.
- dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- stara się odnosić z szacunkiem do innych ludzi, zazwyczaj dba o kulturę życia codziennego, stara się zachować kulturę słowa i dyskusji;
- postępuje uczciwie, szanuje innych, pozytywnie reaguje na zwróconą mu uwagę, potrafi ponieść konsekwencje swoich działań;
- nie stwarza sytuacji konfliktowych, pomaga koleżankom i kolegom, przestrzega zasad bezpieczeństwa, dba o zdrowie swoje i innych;
- stara się wywiązywać ze swoich obowiązków szkolnych, powierzone mu prace i zadania stara się wykonywać w sposób prawidłowy, ma usprawiedliwione nieobecności, na zajęcia z reguły przychodzi punktualnie, zazwyczaj nosi schludny, przyzwoity strój szkolny, na ogół dba o porządek;
- szanuje sprzęty szkolne oraz własność innych;
- z szacunkiem odnosi się do symboli państwowych i religijnych, godnie zachowuje się w szkole i poza nią, m.in. na uroczystościach szkolnych, mszy św., wyjściach i wycieczkach.
- szanuje tradycje szkolne i uczestniczy w życiu szkoły i klasy.
- poprawną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- nie zawsze okazuje szacunek innym ludziom, zdarza się, że zachowuje się nietaktownie i nie panuje nad emocjami, oraz nie zachowuje kulturalnej formy w prowadzeniu rozmowy, dyskusji, zdarza mu się używać wulgaryzmów;
- zdarza się, że kłamie, nie zawsze koryguje swoje zachowanie po zwróconej mu uwadze, nie reaguje na przejawy zła; jest konfliktowy, jest obojętny na potrzeby koleżanek i kolegów, łamie zasady bezpieczeństwa;
- czasami zaniedbuje obowiązki szkolne, powierzone mu prace i zadania wykonuje w sposób niedbały, sam nie przejawia inicjatywy, zdarzają mu się częste nieobecności nieusprawiedliwione i spóźnienia, nie zawsze nosi stosowny strój, często nie potrafi dbać o porządek, przeszkadza w lekcjach;
- nie jest zainteresowany rozwojem i zdobywaniem dodatkowej wiedzy,
- nie zawsze szanuje mienie szkolne lub kolegów;
- zdarza się, że niewłaściwie odnosi się do symboli państwowych i religijnych, oraz bywa, że niegodnie zachowuje się m.in. na uroczystościach szkolnych, mszy św., wyjściach i wycieczkach.
- nie jest aktywny w organizowaniu życia szkoły i klasy.
- nieodpowiednią ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- nie okazuje szacunku innym ludziom, nie szanuje godności własnej bądź innych, zachowuje się nietaktownie, jest niekulturalny, nie panuje nad emocjami, używa wulgaryzmów;
- kłamie, zazwyczaj nie koryguje swojego zachowania po zwróconej mu uwadze, nie reaguje na przejawy zła lub sam jest jego inicjatorem;
- w sytuacjach konfliktowych zachowuje się agresywnie, często je prowokuje, odmawia lub unika pomocy innym, jest obojętny wobec potrzeb kolegów, lekceważy bezpieczeństwo swoje i innych;
- zaniedbuje obowiązki szkolne, nie przejawia inicjatywy ani aktywności, opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia, często się spóźnia, nie nosi odpowiedniego stroju, nie dba o porządek, przeszkadza w lekcjach;
- nie jest zainteresowany rozwojem i zdobywaniem wiedzy,
- bardzo często niszczy mienie szkolne lub kolegów;
- często niewłaściwie odnosi się do symboli państwowych i religijnych, oraz niegodnie zachowuje się m.in. na mszy św., wyjściach i wycieczkach.
- ma lekceważący stosunek do wydarzeń z życia szkoły i klasy.
- naganną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- ma lekceważący stosunek do innych ludzi, jest niekulturalny, używa wulgaryzmów, przejawia agresję słowną;
- kłamie, ma negatywny wpływ na innych uczniów, nie reaguje na zwróconą mu uwagę, nie przejmuje się konsekwencjami swojego zachowania, podważa autorytet szkoły i nauczycieli, często łamie zasady obowiązujące w szkole, nie reaguje na przejawy zła lub sam jest jego inicjatorem;
- w sytuacjach konfliktowych zachowuje się agresywnie i stanowi zagrożenie dla siebie i innych, często też je prowokuje, jest obojętny wobec potrzeb kolegów i zdecydowanie odmawia pomocy innym, stwarza sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu innych osób;
- nie wypełnia swoich obowiązków, wagaruje lub nagminnie się spóźnia, nie nosi odpowiedniego stroju szkolnego, w rażący sposób nie dba o porządek, przeszkadza w lekcjach;
- bardzo często niszczy mienie szkolne lub kolegów;
- zazwyczaj niewłaściwie odnosi się do symboli państwowych i religijnych, niegodnie zachowuje się m.in. na mszy św., wyjściach i wycieczkach;
- ma wyjątkowo lekceważący stosunek do wydarzeń z życia szkoły i klasy, nie uczestniczy w nich;
- demoralizuje uczniów przez swoje zachowanie;
- przynosi do Szkoły niebezpieczne narzędzia, przedmioty, substancje;
- ulega nałogom.
- wzorową ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub innych dysfunkcji rozwojowych na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Ocena zachowania może ulec zmianie między okresem od wystawienia proponowanej oceny a radą klasyfikacyjną.
- Uczeń ma prawo do poprawy przewidywanej rocznej oceny zachowania.
- Rodzic ucznia ma prawo zgłosić w formie pisemnej do Dyrektora Szkoły, najpóźniej w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej ucznia, chęć otrzymania wyższej oceny, jeśli uczeń spełnił następujące warunki:
- systematycznie uczęszczał na zajęcia;
- nieobecności ucznia były zawsze usprawiedliwione;
- uczeń wypełniał obowiązki określone w § 41 ust. 1-6 Statutu Szkoły;
- ocena nie uwzględniała wszystkich okoliczności lub zdarzeń mogących mieć wpływ na uzyskanie wyższej niż przewidywana ocena.
- Wychowawca, uwzględniając nowe okoliczności, ponownie analizuje spełnianie przez ucznia kryteriów oceniania zachowania oraz ponownie zasięga opinii innych nauczycieli uczących i uczniów danej klasy.
- W przypadku rażącego łamania Statutu lub częstych wykroczeń wobec jego przepisów uczeń traci prawo do poprawy oceny zachowania.
- W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
Klasyfikacja
§ 11
- Uczeń podlega klasyfikacji:
- śródrocznej i rocznej;
- końcowej.
- Rok szkolny dzieli się na dwa okresy.
- I okres rozpoczyna się pierwszego powszedniego dnia września i trwa do ostatniego dnia przed rozpoczęciem ferii zimowych, nie później jednak niż do 31 stycznia.
- II okres rozpoczyna się pierwszego powszedniego dnia lutego, a jeżeli dzień ten wypada w ferie to w pierwszy powszedni dzień po feriach zimowych.
- Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu pierwszego okresu zgodnie z zarządzeniem Dyrektora.
- Klasyfikację roczną przeprowadza się na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w Szkole.
- Klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia, ustaleniu opisowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
- Klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach IV-VIII polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym semestrze lub roku szkolnym oraz ustaleniu semestralnych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca oddziału.
- O przewidywanej rocznej i śródrocznej niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz rocznej i śródrocznej nagannej ocenie klasyfikacyjnej zachowania uczeń i jego rodzice są informowani pisemnie na 4 tygodnie przed terminem zebrania klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej.
- Wychowawca sporządza wykaz przewidywanych niedostatecznych ocen klasyfikacyjnych oraz nagannych ocen zachowania i przekazuje do sekretariatu. Wykaz wysyłany jest na adres domowy rodziców lub opiekunów prawnych ucznia listem poleconym.
- W terminie ustalonym przez Dyrektora, nie później niż na dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej, nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawcy ustalają i wpisują do dziennika lekcyjnego przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne zachowania.
- Na dwa dni przed terminem śródrocznej lub rocznej klasyfikacji:
- nauczyciele ustalają uczniom śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z danych zajęć edukacyjnych;
- wychowawca ustala śródroczną lub roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – po zaciągnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
- Uczeń lub jego rodzic mogą zwrócić się do nauczyciela, nie później niż w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych o ustalenie wyższej niż przewidywana śródroczna/roczna ocena z zajęć edukacyjnych.
- Nauczyciel przeprowadza z uczniem rozmowę dotyczącą spełnienia przez ucznia kryteriów na ocenę przewidywaną i wyższą, na podstawie, której podtrzymuje przewidywaną ocenę lub ustala wyższą, w uzasadnionych przypadkach wyznacza uczniowi zadania do wykonania.
§ 12
- Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem punktu 5.
- W klasach IV-VIII uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
- W klasach IV-VIII uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, Rada Pedagogiczna decyduje o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
§ 13
- Rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone nie później niż w terminie do 2 dni roboczych od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, Dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych; termin tego sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami);
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów (w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji).
- Ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
- Przepisy ust. 1 – 5 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
Egzamin klasyfikacyjny
§ 14
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny, który przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń, który:
- realizuje, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
- spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje następujących obowiązkowych zajęć edukacyjnych: techniki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz zajęć dodatkowych.
- Uczniowi zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
- Informacja o nieklasyfikowaniu ucznia z danych zajęć edukacyjnych zostaje podana rodzicom w formie pisemnej przez wychowawcę klasy na 4 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
- Informacja o zagrożeniu nieklasyfikowaniem z danych zajęć edukacyjnych zostaje podana rodzicom w momencie, kiedy uczeń ma ok. 40% nieobecności.
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez Dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
- nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę egzaminów klasyfikacyjnych, które uczeń może zdawać w ciągu jednego dnia.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
- imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 12, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia – skład komisji,
- termin egzaminu klasyfikacyjnego;
- zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
- wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
- Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się zamiast oceny klasyfikacyjnej „nieklasyfikowany” w dokumentacji przebiegu nauczania.
- Zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną albo uzyskane w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ostateczne.
- Zatwierdzona przez Radę Plenarną albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Ustalone przez wychowawcę klasy, a zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ucznia, o którym mowa w ust. 1, 2 lub 3 a), są ostateczne.
Egzamin poprawkowy
§ 15
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 b), może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji;
- termin egzaminu poprawkowego;
- pytania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
- Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, a usprawiedliwił swoją nieobecność, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom do wglądu – na terenie szkoły i w terminie uzgodnionym z Dyrektorem.
Warunki ukończenia szkoły podstawowej
§ 16
- Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli:
- w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej;
- przystąpił do sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności ustalonych w standardzie wymagań będących podstawą przeprowadzenia sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
- Uczniowie ze specyficznymi trudnościami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 a), uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
Monitorowanie i doskonalenie WSO
§ 17
- Systematyczne monitorowanie: Regularne monitorowanie WSO przez Dyrektora, nauczycieli i zespoły przedmiotowe w celu oceny jego skuteczności i zgodności z przepisami.
- Raporty z monitorowania: Na koniec każdego semestru zespoły przedmiotowe i wychowawcy przygotowują raporty z rekomendacjami dotyczącymi ulepszeń WSO.
- Doskonalenie WSO: Na podstawie raportów i ewaluacji, komisja proponuje zmiany w WSO, dostosowując go do potrzeb uczniów.
- Wdrożenie zmian: Zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną zmiany są wdrażane i upowszechniane wśród nauczycieli, uczniów i rodziców.
- Ciągłe doskonalenie: WSO jest otwarty na modyfikacje, które są wprowadzane w miarę potrzeb i zgodnie z przepisami oświatowymi.