Zespół Szkół w Radłowie

Wewnątrzszkolny System Oceniania

Wewnątrzszkolny System Oceniania

w Szkole Podstawowej

im. Bohaterów Września 1939 r. w Radłowie

na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2025 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2025 r., poz. 778)

Postanowienia ogólne

§ 1
  1. Obowiązkiem Dyrektora szkoły jest czuwanie nad przebiegiem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Obowiązkiem wychowawcy jest zapoznanie uczniów i rodziców ze szczegółowymi zasadami oceniania obowiązującymi w szkole.
  3. Wychowawca i nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych mają obowiązek informowania uczniów i rodziców o bieżących i okresowych wynikach nauki.

Cele i zasady oceniania

§ 2
  1. Ocenianiu podlegają:
    1. osiągnięcia edukacyjne ucznia;
    2. zachowanie ucznia.
  2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej odrębnymi przepisami i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
  3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych określonych w Programie Wychowawczym szkoły oraz w Regulaminie Szkoły.
§ 3
  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
  2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
    1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
    2. udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze, co zrobił źle i jak powinien się dalej uczyć;
    3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    4. dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
    5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
  3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
    3. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach przyjętych w szkole;
    4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
    5. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    6. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce;
    7. ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§ 4
  1. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele, nie później niż do 20 września, informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
    1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
    2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3. warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
  2. Przez cały rok szkolny wgląd do dokumentów określających wymagania edukacyjne umożliwiony jest w sekretariacie szkoły.
  3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego, do 20 września, informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
    1. warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
    2. warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  4. Informacje, o których mowa w ust. 1 a), nauczyciele przekazują uczniom w formie ustnej, rodzicom w trakcie zebrania i poprzez e-dziennik.
  5. Informacje, o których mowa w ust. 3 a), wychowawcy oddziałów przekazują ustnie uczniom podczas zajęć z wychowawcą, a rodzicom podczas zebrania i e-dziennik.
  6. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
  7. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w ust. 1a), do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
    1. posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjnoterapeutycznym;
    2. posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
    3. posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii;
    4. nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt. a) – c), który objęty jest pomocą  psychologiczno-pedagogiczną w szkole  –  na  podstawie  rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w odrębnych przepisach.
§ 5
  1. Dyrektor zwalnia ucznia z zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
  2. Dyrektor zwalnia ucznia z wykonywania ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
  3. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z:
    1. wykonywania ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego;
    2. zajęć komputerowych albo informatyki – uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
  4. Drugi język obcy w szkole jest obowiązkowy dla wszystkich uczniów klas VII i VIII. Ocena liczy się do średniej i ma ona wpływ na promocję do klasy programowo wyższej oraz na ukończenie szkoły. Ocenę wpisuje się na świadectwie szkolnym.
  5. Dyrektor, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia w klasie VII lub VIII z nauki drugiego języka obcego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
  6. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust.5, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  7. Lekcje religii w szkole  nie są obowiązkowe i ocena  nie liczy się do średniej.

Oceny i kryteria ocen z zajęć edukacyjnych

§ 6                   
  1. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
    1. bieżące;
    2. klasyfikacyjne: – śródroczne i roczne; końcowe.
  2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
  3. Nauczyciel na wniosek ucznia lub jego rodziców ustnie uzasadnia ustaloną ocenę. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może zobowiązać nauczyciela do uzasadnienia ustalonej oceny w formie pisemnej.
  4. Uzasadniając ocenę z zajęć edukacyjnych, nauczyciel odwołuje się do rozpoznanego poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz do wymagań edukacyjnych.
§ 7
  1. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
  2. W klasach I-III oceny bieżące z zajęć edukacyjnych są ocenami cząstkowymi wyrażonymi cyframi od 1 do 6.
  3. Począwszy od klasy IV oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się według następującej skali: 1, 2-, 2, 2+, 3-, 3, 3+, 4-, 4, 4+, 5-, 5, 5+,6. Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie „+” i „-„ łącznie ze stopniem, z wyłączeniem stopnia celującego i niedostatecznego. Oceny z prac pisemnych ustala się według skali:
    • celujący – 100%
    • bardzo dobry 99 – 90 %
    • dobry 89 – 70 %
    • dostateczny 69 – 50 %
    • dopuszczający 49 – 30 %
    • niedostateczny 29 – 0 %
  4. Składnikami stanowiącymi przedmiot oceny są:
    1. zakres wiadomości i umiejętności;
    2. rozumienie materiału naukowego;
    3. umiejętności stosowania wiedzy;
    4. kultura przekazywania wiadomości.
  5. Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych ucznia, będące podstawą ustalania ocen bieżących, odbywa się w następujących formach:
    1. wypowiedzi ustne obejmujące materiał nauczania jednej, dwóch lub trzech ostatnich lekcji;
    2. wypowiedzi ustne obejmujące materiał nauczania jednego lub więcej działów programowych, zapowiadane według zasad ustalonych dla sprawdzianów pisemnych;
    3. kartkówki-sprawdziany pisemne trwające nie dłużej niż 20 minut i obejmujące materiał nauczania z nie więcej niż trzech ostatnich lekcji;
    4. pisemne prace klasowe – sprawdziany pisemne, sprawdziany diagnostyczne, sprawdziany próbne i inne, obejmujące materiał nauczania jednego lub więcej działów programowych, trwające jedną godzinę lekcyjną; powyżej 30 minut
    5. dyktanda;
    6. ćwiczenia i zadania praktyczne;
    7. ćwiczenia i zadania wykonane na lekcji;
    8. prace długoterminowe i prace projektowe;
    9. inne sposoby prezentacji wiadomości i umiejętności ucznia, wynikające ze specyfiki danych zajęć edukacyjnych.
  6. Kartkówki, jako formy kontroli wiadomości bieżących, mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi.
  7. Termin pracy pisemnej powinien zostać podany uczniom i wpisany do dziennika lekcyjnego z minimum tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel zobowiązany jest, zapowiadając sprawdzian, określić materiał, który będzie on obejmował. W klasach 1-3 nauczyciel sprawdza wiedzę i umiejętności uczniów za pomocą zapowiedzianych sprawdzianów oraz prac kontrolnych (mających funkcję diagnostyczną), które nie muszą być zapowiedziane.
  8. W ciągu tygodnia uczeń może pisać trzy prace klasowe. Jednego dnia uczeń może pisać tylko jedną pracę klasową. Zadań klasowych, pisemnego sprawdzianu wiadomości lub pisemnego testu w tygodniu nie może być więcej niż 3 i co najwyżej 1 w danym dniu. Zadanie klasowe, sprawdzian powinno się przeprowadzać po lekcjach powtórzeniowych i wskazaniu typu zadań. W przypadku, gdy zadanie klasowe, pisemny sprawdzian wiadomości lub pisemny test nie odbyły się  z przyczyn niezależnych od nauczyciela, mogą zostać zrealizowane na pierwszych kolejnych zajęciach, pod warunkiem, że w danym dniu nie ma zaplanowanego innego sprawdzianu lub zadania klasowego.
  9. Ocena prac pisemnych, o których mowa  w ust. 5 i 6 musi nastąpić w ciągu 14 dni od ich napisania. Nauczyciel nie może przeprowadzić pracy pisemnej w przypadku, gdy poprzednia praca pisemna nie została poprawiona i oceniona. Termin zwrotu prac pisemnych może być przedłużony w sytuacji dłuższej nieobecności nauczyciela lub nieodbycia lekcji z powodów niezależnych od nauczyciela.
  10. Jeżeli na prośbę uczniów praca pisemna zostaje przeniesiona na inny termin, to może być to czwarta praca w ciągu tygodnia (z adnotacją: „przeniesiona na prośbę uczniów”).
  11. Uczeń ma możliwość ponownego przystąpienia do pracy pisemnej i odpowiedzi ustnej w ciągu 2 tygodni od daty wpisania pierwszej oceny w e-dzienniku. Każdą otrzymaną przez ucznia ocenę wpisuje się do dziennika. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin może zostać wydłużony po wcześniejszym wspólnym ustaleniu z uczniem.
  12. W przypadku nieobecności ucznia w dniu pracy pisemnej pisze on tę pracę w terminie dodatkowym ustalonym z nauczycielem.
  13. Uczeń, który nie uczestniczył w określonej formie sprawdzania osiągnięć z powodu nieobecności, może zostać zobowiązany do zaprezentowania wiadomości i umiejętności w terminie i formie ustalonych przez nauczyciela.
  14. Uczniowi udostępnia się do wglądu sprawdzone i ocenione prace pisemne podczas omawiania wyników tych prac.
  15. Rodzice (prawni opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu prace w szkole podczas zebrań, a także w umówionym terminie z nauczycielem lub wychowawcą. Dopuszcza się możliwość sfotografowania lub sporządzenia kserokopii pracy pisemnej ucznia.
  16. Prace domowe nie są obowiązkowe, za brak zadania uczeń nie może otrzymać oceny niedostatecznej. Nauczyciel może informować rodziców o braku pracy domowej, wpisując adnotację w dzienniku o braku zadania, w zakładce uwagi, wybierając kategorię: informacja o zadaniu domowym.
  17. W przypadku nieobecności ucznia na lekcji lub nieprzygotowania uczeń ma obowiązek uzupełnić zaległości.
  18. Poprawione i ocenione prace pisemne, kartkówki, wypracowania domowe należy przedstawić uczniom w ciągu dwóch tygodni zajęć lekcyjnych od daty przeprowadzenia pracy pisemnej.
  19. Sprawdzone i ocenione prace pisemne, testy, sprawdziany przechowywane są przez nauczyciela w szkole do końca danego roku szkolnego.
  20. Oceny z przedmiotów, o których mowa w ust. 3, wpisywane są przez nauczycieli do dziennika lekcyjnego.
  21. Rodzice informowani są o osiągnięciach edukacyjnych ich dzieci w czasie zebrań lub konsultacji, za pośrednictwem e-dziennika , a także w czasie rozmów indywidualnych z wychowawcą, nauczycielem przedmiotowym lub Dyrektorem.
§ 8
  1. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV, zgodne są z obowiązującą skalą:
    1. stopień celujący:  6
    2. stopień bardzo dobry: 5
    3. stopień dobry: 4
    4. stopień dostateczny: 3
    5. stopień dopuszczający: 2
    6. stopień niedostateczny: 1
  2. Za pozytywne oceny klasyfikacyjne uznaje się oceny wymienione w ust. 1 pkt a) – e). Za negatywną ocenę klasyfikacyjną uznaje się ocenę wymienioną w ust. 1 pkt f).
  3. Ustala się następujące ogólne wymagania na poszczególne oceny klasyfikacyjne z przedmiotów ogólnokształcących:
    1. Stopień celujący otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych wymaganiami programowymi nauczania przedmiotu w danej klasie, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, rozwiązuje zadania nietypowe. Nauczyciel może wziąć pod uwagę sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.
    2. Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności określonych wymaganiami programowymi nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w pełnym zakresie.
    3. Stopień dobry otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wymagań określonych programem nauczania w danej klasie, ale poprawnie stosuje zdobyte wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
    4. Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nieprzekraczającym podstawowych wymagań programowych w danej klasie oraz rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o podstawowym stopniu trudności.
    5. Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu wymagań koniecznych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia koniecznej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
    6. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował koniecznych wiadomości i umiejętności określonych wymaganiami programowymi przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraz nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
  4. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wykonywanie zadań oraz wywiązywanie się z obowiązków, przygotowanie do lekcji, a także osiągnięcia w konkursach i zawodach.
  5. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 9
  1. Nauczyciel ustnie na zajęciach lekcyjnych uzasadnia uczniowi ustalone oceny bieżące, śródroczne i roczne.
  2. Dodatkowo na prośbę ucznia lub rodzica (prawnego opiekuna) nauczyciel jest zobowiązany ustnie uzasadnić ustalone oceny bieżące, śródroczne i roczne w terminach ustalonych z uczniem lub rodzicem (prawnym opiekunem).
  3. Uzasadnienie oceny bieżącej obejmuje odniesienie się do wcześniej ustalonych i znanych uczniowi kryteriów (oczekiwań) wobec jego pracy, wypowiedzi oraz innej aktywności oraz wskazanie:
    1. co uczeń zrobił dobrze;
    2. co uczeń ma poprawić;
    3. w jaki sposób uczeń ma poprawić ocenę;
    4. jak ma pracować dalej, czyli sformułowanie wskazówek do dalszego rozwoju.
  4. Uzasadnienie oceny śródrocznej i rocznej obejmuje odniesienie się do wcześniej ustalonych i znanych uczniowi wymagań na poszczególne oceny oraz wskazanie:
    1. jakie wymagania podstawy programowej uczeń opanował;
    2. jakie wymagania podstawy programowej uczeń musi jeszcze opanować.

 Oceny i kryteria ocen zachowania

§ 10
  1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
  2. Ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
    1. wypełnianie obowiązków ucznia – przygotowanie do lekcji, punktualność, wypełnianie poleceń nauczyciela;
    2. zaangażowanie społeczne – praca na rzecz innych i szkoły (np. pomoc w odrabianiu lekcji, praca na rzecz klasy, przygotowanie dekoracji itp.), zaangażowanie w wolontariat, szkolne i klasowe akcje charytatywne oraz uroczystości szkolne;
    3. kultura języka – dbałość o piękno mowy ojczystej;
    4. kultura osobista – stosowanie zwrotów grzecznościowych wobec rówieśników i dorosłych, dbałość o porządek, schludny wygląd;
    5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
    6. szacunek do innych osób – stosunek do innych ludzi, ich pracy i własności, który wyraża się w postawie i czynach, niesienie pomocy, akceptacja odmienności;
    7. zachowanie norm etycznych – uczciwość, stosunek do symboli państwowych i religijnych, godne zachowanie w szkole i poza nią, m.in. na uroczystościach szkolnych, mszy św., wyjściach i wycieczkach.
    8. reprezentowanie szkoły – w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, dbałość o tradycje szkoły;
    9. zachowanie na lekcji – maksymalne wykorzystanie czasu pracy na lekcji, stwarzanie odpowiednich warunków do nauki dla siebie i innych, gotowość do odpowiedzi, samodzielność w pracy.
  3. W ustalaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, począwszy od klasy IV, obowiązuje następująca skala:
    1. wzorowe;
    2. bardzo dobre;
    3. dobre;
    4. poprawne;
    5. nieodpowiednie;
    6. naganne.
  4. Ustala się następujące ogólne wymagania na poszczególne oceny zachowania:
    1. wzorową ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
      • z szacunkiem odnosi się do innych ludzi, dba o kulturę życia codziennego, jest taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji;
      • zawsze postępuje uczciwie, reaguje na przejawy zła, akceptuje innych i szanuje ich godność osobistą;
      • zawsze stara się rozwiązywać konflikty, chętnie pomaga koleżankom i kolegom, zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa, dba o zdrowie swoje i innych;
      • sumiennie wypełnia wszystkie obowiązki szkolne, dając przykład innym, ma usprawiedliwione nieobecności, jest punktualny, nosi schludny i przyzwoity strój szkolny, dba o porządek;
      • rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia;
      • przejawia troskę o mienie szkoły oraz szanuje własność innych;
      • zawsze nosi obuwie zamienne;
      • godnie uczestniczy w życiu szkoły,
      • z szacunkiem odnosi się do symboli państwowych i religijnych, godnie zachowuje się w szkole i poza nią, m.in. na uroczystościach szkolnych, mszy św., wyjściach i wycieczkach.
      • szanuje szkolne tradycje i bierze aktywny udział w organizowaniu życia szkoły i klasy.
    2. bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
      • z szacunkiem odnosi się do innych ludzi, dba o kulturę życia codziennego, jest taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji;
      • postępuje uczciwie, reaguje na przejawy zła, akceptuje innych i szanuje ich godność osobistą;
      • stara się rozwiązywać konflikty, pomaga koleżankom i kolegom, przestrzega zasad bezpieczeństwa, dba o zdrowie swoje i innych;
      • wypełnia obowiązki szkolne, dając przykład innym, ma usprawiedliwione nieobecności, jest punktualny, nosi schludny i przyzwoity strój szkolny, dba o porządek;
      • rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia;
      • przejawia troskę o mienie szkoły oraz szanuje własność innych;
      • z szacunkiem odnosi się do symboli państwowych i religijnych, godnie zachowuje się w szkole i poza nią, m.in. na uroczystościach szkolnych, mszy św., wyjściach i wycieczkach.
      • szanuje szkolne tradycje i włącza się w organizowanie życia szkoły i klasy.
    3. dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
      • stara się odnosić z szacunkiem do innych ludzi, zazwyczaj dba o kulturę życia codziennego, stara się zachować kulturę słowa i dyskusji;
      • postępuje uczciwie, szanuje innych, pozytywnie reaguje na zwróconą mu uwagę, potrafi ponieść konsekwencje swoich działań;
      • nie stwarza sytuacji konfliktowych, pomaga koleżankom i kolegom, przestrzega zasad bezpieczeństwa, dba o zdrowie swoje i innych;
      • stara się wywiązywać ze swoich obowiązków szkolnych, powierzone mu prace i zadania stara się wykonywać w sposób prawidłowy, ma usprawiedliwione nieobecności, na zajęcia z reguły przychodzi punktualnie, zazwyczaj nosi schludny, przyzwoity strój szkolny, na ogół dba o porządek;
      • szanuje sprzęty szkolne oraz własność innych;
      • z szacunkiem odnosi się do symboli państwowych i religijnych, godnie zachowuje się w szkole i poza nią, m.in. na uroczystościach szkolnych, mszy św., wyjściach i wycieczkach.
      • szanuje tradycje szkolne i uczestniczy w życiu szkoły i klasy.
    4. poprawną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
      • nie zawsze okazuje szacunek innym ludziom, zdarza się, że zachowuje się nietaktownie i nie  panuje  nad  emocjami,  oraz  nie  zachowuje  kulturalnej  formy w prowadzeniu rozmowy, dyskusji, zdarza mu się używać wulgaryzmów;
      • zdarza się, że kłamie, nie zawsze koryguje swoje zachowanie po zwróconej mu uwadze, nie reaguje na przejawy zła; jest konfliktowy, jest obojętny na potrzeby koleżanek i kolegów, łamie zasady bezpieczeństwa;
      • czasami zaniedbuje obowiązki szkolne, powierzone mu prace i zadania wykonuje w sposób niedbały, sam nie przejawia inicjatywy, zdarzają mu się częste nieobecności nieusprawiedliwione i spóźnienia, nie zawsze nosi stosowny strój, często nie potrafi dbać o porządek, przeszkadza w lekcjach;
      • nie jest zainteresowany rozwojem i zdobywaniem dodatkowej wiedzy,
      • nie zawsze szanuje mienie szkolne lub kolegów;
      • zdarza się, że niewłaściwie odnosi się do symboli państwowych i religijnych, oraz bywa, że niegodnie zachowuje się  m.in. na uroczystościach szkolnych, mszy św., wyjściach i wycieczkach.
      • nie jest aktywny w organizowaniu życia szkoły i klasy.
    5. nieodpowiednią ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
      • nie okazuje szacunku innym ludziom, nie szanuje godności własnej bądź innych, zachowuje się nietaktownie, jest niekulturalny, nie panuje nad emocjami, używa wulgaryzmów;
      • kłamie, zazwyczaj nie koryguje swojego zachowania po zwróconej mu uwadze, nie reaguje na przejawy zła lub sam jest jego inicjatorem;
      • w sytuacjach konfliktowych zachowuje się agresywnie, często je prowokuje, odmawia lub unika pomocy innym, jest obojętny wobec potrzeb kolegów, lekceważy bezpieczeństwo swoje i innych;
      • zaniedbuje obowiązki szkolne, nie przejawia inicjatywy ani aktywności, opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia, często się spóźnia, nie nosi odpowiedniego stroju, nie dba o porządek, przeszkadza w lekcjach;
      • nie jest zainteresowany rozwojem i zdobywaniem wiedzy,
      • bardzo często niszczy mienie szkolne lub kolegów;
      • często niewłaściwie odnosi się do symboli państwowych i religijnych, oraz niegodnie zachowuje się  m.in. na mszy św., wyjściach i wycieczkach.
      • ma lekceważący stosunek do wydarzeń z życia szkoły i klasy.
    6. naganną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
      • ma lekceważący stosunek do innych ludzi, jest niekulturalny, używa wulgaryzmów, przejawia agresję słowną;
      • kłamie, ma negatywny wpływ na innych uczniów, nie reaguje na zwróconą mu uwagę, nie przejmuje się konsekwencjami swojego zachowania, podważa autorytet szkoły i nauczycieli, często łamie zasady obowiązujące w szkole, nie reaguje na przejawy zła lub sam jest jego inicjatorem;
      • w sytuacjach konfliktowych zachowuje się agresywnie i stanowi zagrożenie dla siebie i innych, często też je prowokuje, jest obojętny wobec potrzeb kolegów i zdecydowanie odmawia pomocy innym, stwarza sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu innych osób;
      • nie wypełnia swoich obowiązków, wagaruje lub nagminnie się spóźnia, nie nosi odpowiedniego stroju szkolnego, w rażący sposób nie dba o porządek, przeszkadza w lekcjach;
      • bardzo często niszczy mienie szkolne lub kolegów;
      • zazwyczaj niewłaściwie odnosi się do symboli państwowych i religijnych, niegodnie zachowuje się  m.in. na mszy św., wyjściach i wycieczkach;
      • ma wyjątkowo lekceważący stosunek do wydarzeń z życia szkoły i klasy, nie uczestniczy w nich;
      • demoralizuje uczniów przez swoje zachowanie;
      • przynosi do Szkoły niebezpieczne narzędzia, przedmioty, substancje;
      • ulega nałogom.
  5. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub innych dysfunkcji rozwojowych na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
  6. Ocena zachowania może ulec zmianie między okresem od wystawienia proponowanej oceny a radą klasyfikacyjną.
  7. Uczeń ma prawo do poprawy przewidywanej rocznej oceny zachowania.
  8. Rodzic ucznia ma prawo zgłosić w formie pisemnej do Dyrektora Szkoły, najpóźniej w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej ucznia, chęć otrzymania wyższej oceny, jeśli uczeń spełnił następujące warunki:
    1. systematycznie uczęszczał na zajęcia;
    2. nieobecności ucznia były zawsze usprawiedliwione;
    3. uczeń wypełniał obowiązki określone w § 41 ust. 1-6 Statutu Szkoły;
    4. ocena nie uwzględniała wszystkich okoliczności lub zdarzeń mogących mieć wpływ na uzyskanie wyższej niż przewidywana ocena.
  9. Wychowawca, uwzględniając nowe okoliczności, ponownie analizuje spełnianie przez ucznia kryteriów oceniania zachowania oraz ponownie zasięga opinii innych nauczycieli uczących i uczniów danej klasy.
  10. W przypadku rażącego łamania Statutu lub częstych wykroczeń wobec jego przepisów uczeń traci prawo do poprawy oceny zachowania.
  11. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
    1. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
    2. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
    3. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

Klasyfikacja

§ 11

  1. Uczeń podlega klasyfikacji:
    1. śródrocznej i rocznej;
    2. końcowej.
  2. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy.
    1. I okres rozpoczyna się pierwszego powszedniego dnia września i trwa do ostatniego dnia przed rozpoczęciem ferii zimowych, nie później jednak niż do 31 stycznia.
    2. II okres rozpoczyna się pierwszego powszedniego dnia lutego, a jeżeli dzień ten wypada w ferie to w pierwszy powszedni dzień po feriach zimowych.
  3. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu pierwszego okresu zgodnie z zarządzeniem Dyrektora.
  4. Klasyfikację roczną przeprowadza się na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w Szkole.
  5. Klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia, ustaleniu opisowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
  6. Klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach IV-VIII polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym semestrze lub roku szkolnym oraz ustaleniu semestralnych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
  7. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca oddziału.
  8. O przewidywanej rocznej i śródrocznej niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz rocznej i śródrocznej nagannej ocenie klasyfikacyjnej zachowania uczeń i jego rodzice są informowani pisemnie na 4 tygodnie przed terminem zebrania klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej.
  9. Wychowawca sporządza wykaz przewidywanych niedostatecznych ocen klasyfikacyjnych oraz nagannych ocen zachowania i przekazuje do sekretariatu. Wykaz wysyłany jest na adres domowy rodziców lub opiekunów prawnych ucznia listem poleconym.
  10. W terminie ustalonym przez Dyrektora, nie później niż na dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej, nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawcy ustalają i wpisują do dziennika lekcyjnego przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne zachowania.
  11. Na dwa dni przed terminem śródrocznej lub rocznej klasyfikacji:
    1. nauczyciele ustalają uczniom śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z danych zajęć edukacyjnych;
    2. wychowawca ustala śródroczną lub roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – po zaciągnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia. 
  12. Uczeń lub jego rodzic mogą zwrócić się do nauczyciela, nie później niż w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych o ustalenie wyższej niż przewidywana śródroczna/roczna ocena z zajęć edukacyjnych.
  13. Nauczyciel przeprowadza z uczniem rozmowę dotyczącą spełnienia przez ucznia kryteriów na ocenę przewidywaną i wyższą, na podstawie, której podtrzymuje przewidywaną ocenę lub ustala wyższą, w uzasadnionych przypadkach wyznacza uczniowi zadania do wykonania.

§ 12

  1. Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem punktu 5.
  2. W klasach IV-VIII uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
  3. W klasach IV-VIII uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  4. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, Rada Pedagogiczna decyduje o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
§ 13
  1. Rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone nie później niż w terminie do 2 dni roboczych od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, Dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
    1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych; termin tego sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami);
    2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów (w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji).
  3. Ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej  rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
  4. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
  5. Przepisy ust. 1 – 5 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

Egzamin klasyfikacyjny

§ 14
  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny, który przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  3. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń, który:
    1. realizuje, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
    2. spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
  4. Egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje następujących obowiązkowych zajęć edukacyjnych: techniki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz zajęć dodatkowych.
  5. Uczniowi zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
  6. Informacja o nieklasyfikowaniu ucznia z danych zajęć edukacyjnych zostaje podana rodzicom w formie pisemnej przez wychowawcę klasy na 4 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
  7. Informacja o zagrożeniu nieklasyfikowaniem z danych zajęć edukacyjnych zostaje podana rodzicom w momencie, kiedy uczeń ma ok. 40% nieobecności.
  8. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  9. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
  10. Egzamin  klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  11. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez Dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
  12. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
    1. Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
    2. nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
  13. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem  oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę egzaminów klasyfikacyjnych, które uczeń może zdawać w ciągu jednego dnia.
  14. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
  15. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
    1. imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 12, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia – skład komisji,
    2. termin egzaminu klasyfikacyjnego;
    3. zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
    4. wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
  16. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  17. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się zamiast oceny klasyfikacyjnej „nieklasyfikowany” w dokumentacji przebiegu nauczania.
  18. Zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną albo uzyskane w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ostateczne.
  19. Zatwierdzona przez Radę Plenarną albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
  20. Ustalone przez wychowawcę klasy, a zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ucznia, o którym mowa w ust. 1, 2 lub 3 a), są ostateczne.

 Egzamin poprawkowy

§ 15
  1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
  2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
  4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
    1. Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
    2. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
    3. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
  5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 b), może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.
  6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
    1. skład komisji;
    2. termin egzaminu poprawkowego;
    3. pytania egzaminacyjne;
    4. wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
  7. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  8. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, a  usprawiedliwił swoją nieobecność, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.
  9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
  10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
  11. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom do wglądu – na terenie szkoły i w terminie uzgodnionym z Dyrektorem.

Warunki ukończenia szkoły podstawowej

§ 16
  1. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli:
    1. w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej;
    2. przystąpił do sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności ustalonych w standardzie wymagań będących podstawą przeprowadzenia sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
  2. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  3. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 a), uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

Monitorowanie i doskonalenie WSO

§ 17

  1. Systematyczne monitorowanie: Regularne monitorowanie WSO przez Dyrektora, nauczycieli i zespoły przedmiotowe w celu oceny jego skuteczności i zgodności z przepisami.
  2. Raporty z monitorowania: Na koniec każdego semestru zespoły przedmiotowe i wychowawcy przygotowują raporty z rekomendacjami dotyczącymi ulepszeń WSO.
  3. Doskonalenie WSO: Na podstawie raportów i ewaluacji, komisja proponuje zmiany w WSO, dostosowując go do potrzeb uczniów.
  4. Wdrożenie zmian: Zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną zmiany są wdrażane i upowszechniane wśród nauczycieli, uczniów i rodziców.
  5. Ciągłe doskonalenie: WSO jest otwarty na modyfikacje, które są wprowadzane w miarę potrzeb i zgodnie z przepisami oświatowymi.