Statut Szkoły Podstawowej
im. Bohaterów Września 1939 r.
w Radłowie
Rozdział 1
Nazwa i typ Szkoły
§ 1
- Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września 1939 r. w Radłowie, zwana dalej „Szkołą” jest publiczną ośmioletnią szkołą podstawową, w której w ostatniej klasie przeprowadza się egzamin ósmoklasisty. Ukończenie Szkoły umożliwia dalsze kształcenie w szkołach ponadpodstawowych:
- czteroletnim liceum ogólnokształcącym;
- pięcioletnim technikum;
- trzyletniej branżowej szkole I stopnia;
- trzyletniej szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.
- Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół w Radłowie.
- Szkoła ma siedzibę w Radłowie przy ul. Szkolnej 1.
- Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Radłów. Rada Miejska i Urząd Miasta mają siedzibę w Radłowie przy ul. Kolejowej 7.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Małopolski Kurator Oświaty.
- Do obwodu Szkoły należą miejscowości: Brzeźnica, Glów, Łęka Siedlecka, Radłów, Sanoka, Siedlec.
§ 2
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- Zespole – należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Radłowie;
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół w Radłowie;
- nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół w Radłowie;
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- uczniach – należy przez to rozumieć uczniów Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Radłowie;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Radłów;
- organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty;
- Prawie oświatowym – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Rozdział 2
Cele i zadania Szkoły
§ 3
- Kształcenie w Szkole trwa osiem lat i składa się z:
- I etapu edukacyjnego obejmującego klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna;
- II etapu edukacyjnego obejmującego klasy IV–VIII.
- Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.
- Kształcenie ogólne w Szkole realizuje cele określone w przepisach prawa, a w szczególności:
- wprowadzanie uczniów w wartości: ofiarność, współpraca, patriotyzm i budowanie pozytywnych relacji społecznych;
- wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, religijnej i narodowej;
- kształtowanie poczucia godności własnej i szacunku dla innych;
- rozwijanie kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości;
- kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia i argumentowania;
- wyposażanie uczniów w wiedzę ułatwiającą zrozumienie świata;
- wspieranie w odkrywaniu predyspozycji i wyborze dalszej edukacji;
- wszechstronny rozwój poprzez pogłębianie wiedzy i ciekawości oraz zachęcanie do samokształcenia;
- kształtowanie postawy otwartości i odpowiedzialności społecznej.
- Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspieranie całościowego rozwoju dziecka.
- Celami edukacji w klasach IV-VIII są:
- wyposażenie uczniów na każdym przedmiocie w wiadomości i umiejętności umożliwiające komunikowanie się w języku polskim w sposób poprawny i zrozumiały;
- rozbudzenie u uczniów zamiłowania do czytania oraz zwiększenie aktywności czytelniczej uczniów;
- kształcenie w zakresie porozumiewania się w językach obcych nowożytnych;
- zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.
- Cele kształcenia dla poszczególnych przedmiotów w klasach IV-VIII są określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
§ 4
- Zadaniem Szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju.
- Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia.
- Do zadań Szkoły na etapie edukacji wczesnoszkolnej należy w szczególności:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka;
- zapewnienie prawidłowej organizacji nauki i zabawy;
- wybór i realizacja lub opracowanie programu nauczania opartego na treściach adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci;
- zapewnienie dostępu do wartościowych źródeł informacji i nowoczesnych technologii;
- organizacja zajęć:
- wspierających dostrzeganie środowiska przyrodniczego,
- umożliwiających zaspokojenie potrzeb poznawania kultur innych narodów,
- umożliwiających nabywanie doświadczeń poprzez zabawę i wspierających aktywności dzieci,
- umożliwiających poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, społeczność szkolna, społeczność lokalna i regionalna, naród,
- wspierających poznawanie kultury narodowej, odbiór sztuki i potrzebę jej współtworzenia.
- organizacja przestrzeni edukacyjnej:
- ergonomicznej, zapewniającej bezpieczeństwo oraz możliwość osiągania celów edukacyjnych i wychowawczych,
- umożliwiającej aktywność ruchową i poznawczą dzieci, nabywanie umiejętności społecznych, właściwy rozwój emocjonalny,
- współdziałanie z rodzicami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie umiejętności samodzielnego uczenia się.
- Do zadań Szkoły na etapie edukacji przedmiotowej należy w szczególności:
- rozwijanie i kształtowanie kompetencji językowych na każdym przedmiocie;
- kształcenie w zakresie porozumiewania się w językach obcych nowożytnych;
- kształcenie umiejętności w praktycznym wykorzystywaniu umiejętności matematycznych i informatycznych;
- kształtowanie kompetencji czytelniczych;
- kształtowanie postaw zdrowotnych, patriotycznych, obywatelskich i społecznych;
- przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
- Cele i zadania szkoły są uwzględnione w programie wychowawczo-profilaktycznym Szkoły.
- Zadania Szkoły, o których mowa w ust. 3, są realizowane poprzez:
- właściwy dobór przez nauczycieli programów nauczania;
- organizowanie zajęć zgodnie z zachowaniem zasad higieny pracy umysłowej i zachowaniem równowagi między nauką a wypoczynkiem;
- respektowanie podmiotowości ucznia w procesie kształcenia i wychowania;
- systematyczną współpracę z rodzicami;
- współpracę z różnymi instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami.
- Zadania Szkoły, o których mowa w ust. 4, są realizowane poprzez:
- poprawne komunikowanie się językiem polskim podczas zajęć z uczniami;
- wykorzystywanie zasobów biblioteki do prowadzenia zajęć edukacyjnych;
- upowszechnianie przez nauczycieli korzystania z metod i form informatycznych i internetu podczas kształcenia na poszczególnych zajęciach edukacyjnych;
- wykorzystanie na zajęciach dostępnych pomocy dydaktycznych i zasobów internetowych.
- Przy realizacji zadań Szkoła uwzględnia następujące zasady bezpieczeństwa:
- uczniowie są pod stałą kontrolą i nadzorem nauczycieli;
- za bezpieczeństwo uczniów w trakcie zajęć edukacyjnych i innych zajęć organizowanych przez Szkołę odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia;
- przestrzegane są regulaminy pracowni, instrukcje przeciwpożarowe oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
- urządzenia i sprzęt, z których korzystają uczniowie, są systematycznie kontrolowane.
- W zakresie organizowania opieki nad dziećmi z niepełnosprawnościami Szkoła zapewnia:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- zajęcia specjalistyczne i inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów.
- Szkoła promuje i chroni zdrowie uczniów poprzez:
- wdrożenie do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób;
- ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, a także stosowania profilaktyki;
- realizowanie zajęć o charakterze sportowym;
- przygotowanie uczniów do właściwego zachowania oraz odpowiednich reakcji w sytuacjach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia.
§ 5
- Szkoła udziela uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w Szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w Szkole, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzanie warunków jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Szkoły.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w Szkole rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Szkole organizuje Dyrektor.
- W Szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- porad i konsultacji;
- warsztatów.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na organizowaniu i prowadzeniu porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Do zadań Dyrektora w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
- organizowanie wspomagania Szkoły w zakresie realizacji zadań polegających na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- ustalanie form udzielania pomocy, okresu jej udzielania oraz wymiaru godzin, w których poszczególne formy będą realizowane;
- informowanie niezwłocznie w formie pisemnej rodziców o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz o wymiarze godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane.
- Nauczyciel i wychowawca udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z uczniem.
- Do zadań nauczyciela w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych i trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu Szkoły;
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się;
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym;
- prowadzenie obserwacji, w trakcie bieżącej pracy z uczniem, mającej na celu rozpoznanie u uczniów trudności w uczeniu się i szczególnych uzdolnień.
- Do zadań wychowawcy, w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy w szczególności:
- koordynowanie pracą zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny;
- informowanie nauczycieli i wychowawców o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem;
- we współpracy z nauczycielami lub specjalistami planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem;
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział 3
Organy Szkoły
§ 6
- W Szkole funkcjonują organy Zespołu, których kompetencje określone są w Statucie Zespołu;
- W Szkole funkcjonuje Samorząd Uczniowski.
§ 7
- W Szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej „Samorządem”. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa „Regulamin Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Radłowie” uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
- Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem.
- Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
- Do kompetencji Samorządu należy w szczególności:
- uchwalanie regulaminu swojej działalności;
- opiniowanie wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie Szkoły jednolitego stroju i jego wzoru;
- opiniowanie ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu określają przepisy § 21 Statutu.
§ 8
- Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski, działając w ramach przysługujących im kompetencji, współpracują ze sobą na zasadach wzajemnego poszanowania odrębności zajmowanych stanowisk, dążąc do osiągnięcia celów i zadań Szkoły.
- Rodzice i uczniowie przedstawiają wnioski i opinie organom Szkoły poprzez swoje reprezentacje: Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
- Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski przedstawiają swoje wnioski i opinie Dyrektorowi Szkoły lub Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej podczas protokołowanych zebrań tych organów.
- Wnioski i opinie są rozpatrywane na najbliższych zebraniach zainteresowanych organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie 7 dni.
- Sposoby rozwiązywania sporów między organami Zespołu określa Statut Zespołu.
§ 9
- Konflikt pomiędzy nauczycielem a uczniem rozwiązują:
- wychowawca klasy – w przypadku konfliktu pomiędzy nauczycielami uczącymi w danej klasie a uczniami tej klasy;
- pedagog szkolny – jeżeli decyzja wychowawcy nie zakończyła konfliktu lub konflikt z uczniami dotyczy wychowawcy klasy;
- Dyrektor – jeżeli decyzja pedagoga nie zakończyła konfliktu.
- Od decyzji Dyrektora Szkoły może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego Szkołę. Odwołanie wnosi jedna ze stron w terminie do 2 tygodni.
- W sytuacji konfliktu pomiędzy nauczycielami postępowanie prowadzi Dyrektor Szkoły.
- W przypadku nierozstrzygnięcia sporu przez Dyrektora Szkoły, strony mogą odwołać się do organu prowadzącego Szkołę.
- Konflikt pomiędzy Dyrektorem Szkoły a nauczycielami rozpatruje na pisemny wniosek jednej ze stron organ prowadzący Szkołę.
- Dyrektor przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
- Dyrektor jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem.
- Wnoszone sprawy rozstrzyga Dyrektor z zachowaniem przepisów prawa, kierując się zasadą partnerstwa i obiektywizmu.
- Dyrektor wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom Szkoły, jeżeli ich działalność narusza interesy Szkoły i nie służy rozwojowi jego uczniów.
Rozdział 4
Organizacja Szkoły
§ 10
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 11
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły.
- Arkusz organizacji Szkoły opracowuje Dyrektor i przedkłada do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej oraz zakładowym organizacjom związkowym zgodnie z przepisami prawa.
- Arkusz organizacji Szkoły zatwierdza organ prowadzący po zasięgnięciu opinii Małopolskiego Kuratora Oświaty.
§ 12
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział. Uczniowie w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych przewidzianych planem nauczania i programami dopuszczonymi do użytku w Szkole.
- Liczba uczniów w oddziale klas I – III wynosi nie więcej niż 25.
- Przypadki przyjęcia ucznia z urzędu w okresie od rozpoczęcia do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, do oddziału klasy I, II lub III ucznia zamieszkałego w obwodzie Szkoły regulują odrębne przepisy.
- Oddział, w którym liczbę uczniów zwiększono zgodnie z ust. 3, może funkcjonować ze zwiększoną liczbą uczniów w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Zasady tworzenia oddziałów klas IV – VIII określa organ prowadzący.
- Zasady podziału uczniów na grupy podczas niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych regulują odrębne przepisy.
- Organizację zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz specjalistycznych regulują odrębne przepisy.
§ 13
- Organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych ustalony przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Dyrektor ustala długość przerw międzylekcyjnych oraz ich organizację w sposób umożliwiający uczniom spożycie posiłków na terenie szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
§ 14
- Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- W klasach I – III podziału godzin w każdym oddziale na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne (edukacja polonistyczna, edukacja matematyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja plastyczna, edukacja techniczna, edukacja informatyczna, edukacja muzyczna i edukacja językowa – język obcy nowożytny) dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia. W przypadku powierzenia prowadzenia zajęć z zakresu edukacji plastycznej, edukacji informatycznej, edukacji muzycznej, wychowania fizycznego lub edukacji językowej – języka obcego nowożytnego, innym nauczycielom wymiar godzin tych zajęć określa ramowy plan nauczania.
- W sytuacji zagrożenia, sytuacji kryzysowej, zwłaszcza w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty Dyrektor Szkoły odpowiada za organizację i realizację zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań.
§ 15
- Uczniowie mogą korzystać z pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie Państwa lub w budżecie Gminy Radłów.
- Pomoc materialna ma charakter socjalny lub motywacyjny.
- Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:
- stypendium szkolne;
- zasiłek szkolny.
- Stypendium szkolne może być udzielane uczniom w formie:
- całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą;
- pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym zakupu podręczników.
- Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są w szczególności nagrody Burmistrza Radłowa za wyniki w nauce lub za osiągnięcia artystyczne i sportowe.
- Uczniowi może być przyznana jednocześnie pomoc materialna o charakterze socjalnym i motywacyjnym.
- Zasady i formy udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Radłów określa uchwała Rada Gminy oraz odrębne przepisy.
§ 16
- Biblioteka szkolna, zwana dalej „biblioteką”, jest pracownią szkolną, służącą realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży, potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych Szkoły oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, a także popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
- Biblioteka dysponuje pomieszczeniami na gromadzenie księgozbioru biblioteki oraz czytelnią.
- Biblioteka gromadzi i udostępnia podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe, lektury szkolne, inne książki, czasopisma, e-booki, kasety, płyty itp.
- Biblioteka czynna jest w godzinach pracy Szkoły, które pozwalają uczniom na korzystanie z zasobów biblioteki przed, jak i po lekcjach.
- W zakresie współpracy z uczniami biblioteka w szczególności:
- aktywizuje uczniów do korzystania z księgozbioru;
- włącza uczniów do pomocy przy oprawie książek;
- włącza uczniów do pomocy w porządkowaniu księgozbioru;
- uczy użytkowników dbałości o wypożyczone książki, podręczniki i inne materiały.
- W zakresie współpracy z nauczycielami i wychowawcami w szczególności:
- biblioteka udziela informacji o podejmowanych inicjatywach i stanie czytelnictwa uczniów;
- nauczyciele informują uczniów o roli czytelnictwa w edukacji;
- nauczyciele mają możliwość korzystania ze zbiorów biblioteki.
- W zakresie współpracy z rodzicami oraz innymi bibliotekami:
- biblioteka udziela informacji rodzicom o stanie czytelnictwa ich dzieci;
- organizuje wspólnie z innymi bibliotekami imprezy i spotkania o charakterze edukacyjnym;
- opracowuje zasady wypożyczania i zwrotu podręczników i innych materiałów edukacyjnych.
- Do zadań biblioteki w zakresie tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi należy:
- opracowanie katalogu elektronicznego;
- korzystanie ze stron internetowych;
- wyszukiwanie i publikowanie adresów stron przydatnych w pracy nauczycieli.
- Do zadań biblioteki w zakresie rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się należy:
- organizowanie wystaw książek;
- informowanie o nowych książkach w bibliotece;
- prowadzenie konkursów czytelniczych;
- doradztwo w doborze literatury samokształceniowej.
- Do zadań biblioteki w zakresie organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów należy:
- prowadzenie zajęć związanych z propagowaniem czytelnictwa;
- pełnienie funkcji doradczo – informacyjnej w zakresie materiałów edukacyjnych gromadzonych w bibliotece;
- włączanie się w realizację akcji i przedsięwzięć organizowanych przez inne instytucje kulturalne.
- W bibliotece przeprowadza się inwentaryzację księgozbioru biblioteki zgodnie z przepisami w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych.
- Do zakresu zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
- udostępnianie książek i innych źródeł informacji;
- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
- przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa w Szkole;
- prowadzenie dokumentacji bibliotecznej;
- zakup i oprawa książek;
- terminowe sporządzanie zestawień i sprawozdań;
- stała troska o właściwą organizację pracy i estetykę pomieszczenia biblioteki.
§ 17
- W Szkole funkcjonuje świetlica szkolna, zwana dalej „świetlicą”.
- Do świetlicy przyjmowani są uczniowie, którzy zostają dłużej w Szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, organizację dowożenia lub dojazdu uczniów do Szkoły i inne okoliczności, które wymagają zapewnienie opieki tym uczniom w Szkole.
- Świetlica jest czynna w czasie ustalonym z organem prowadzącym zgodnie z potrzebami rodziców.
- W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie może przekraczać 25.
- Praca świetlicy ma na celu:
- zapewnienie opieki uczniom zapisanym do świetlicy;
- właściwą organizację czasu wolnego przed lekcjami i po lekcjach;
- stworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze i kształtowanie nawyków kulturalnych;
- upowszechnienie zasad kultury zdrowotnej;
- organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej;
- organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej.
- Świetlica zapewnia zajęcia uwzględniające w szczególności:
- potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci;
- możliwości psychofizyczne dzieci;
- zainteresowania wychowanków;
- prawidłowy rozwój fizyczny uczniów.
- Do zakresu zadań wychowawcy świetlicy należy w szczególności:
- opracowanie rocznego planu pracy świetlicy;
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przebywającym w świetlicy;
- pomoc w odrabianiu zadań domowych;
- prowadzenie dokumentacji zajęć świetlicowych;
- współpraca z rodzicami;
- dbałość o estetykę pomieszczenia, w którym odbywają się zajęcia.
- Do obowiązków ucznia przebywającego w świetlicy należy:
- kulturalne zachowywanie się na zajęciach świetlicowych;
- stosowanie się do poleceń wychowawcy świetlicy;
- przestrzeganie zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
- szanowanie sprzętu stanowiącego wyposażenie świetlicy.
- Uczniowie odbierani są ze świetlicy przez rodziców lub osoby upoważnione przez nich pisemnie.
- Uczniowie mogą samodzielnie opuszczać świetlicę po skończonych zajęciach, jeśli rodzice wyrazili taką zgodę w formie pisemnej.
§ 18
Szkoła współdziała z Poradnią Psychologiczno–Pedagogiczną poprzez:
- kierowanie dzieci na badania specjalistyczne;
- konsultowanie sposobu organizacji zajęć specjalistycznych dla uczniów z orzeczeniem z poradni;
- zwracanie się o pomoc w formułowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się;
- uzyskiwanie pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- zapraszanie pracowników poradni na spotkania z rodzicami;
- organizowanie szkoleń dla nauczycieli;
- podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
§ 19
- Szkoła współdziała z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki.
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach nauczania, wychowania i profilaktyki w formie:
- zebrań rodzicielskich – klasowych i ogólnoszkolnych;
- indywidualnych spotkań, kontaktów telefonicznych, listownych oraz konsultacji;
- udziału w tworzeniu programu wychowawczo – profilaktycznego;
- współpracy w organizacji uroczystości, imprez i wycieczek;
- warsztatów i szkoleń dla rodziców.
- Rodzice mają prawo do:
- poznania planów pracy Szkoły;
- poznania zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w Szkole i klasie;
- poznania przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów;
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
- uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci;
- zwalniania dziecka z zajęć; osobiście lub za pośrednictwem e-dziennika.
- Spotkania z rodzicami organizowane są w celu wymiany informacji w sprawach wychowawczych i organizacyjnych, związanych z życiem klasy i Szkoły, przekazywania Dyrektorowi opinii oraz wniosków dotyczących pracy Szkoły.
- Rodzice w ramach współpracy ze Szkołą:
- usprawiedliwiają nieobecności dziecka osobiście lub za pośrednictwem e-dziennika najpóźniej do 7 dni po zakończeniu absencji;
- przybywają na wezwanie ze Szkoły i osobiście lub przez osobę upoważnioną odbierają ze Szkoły dziecko, które ze względów zdrowotnych nie może kontynuować zajęć w danym dniu;
- przekazują wychowawcy ważne informacje o stanie zdrowia dziecka;
- wyrównują straty finansowe za celowe zniszczenia dokonane przez ich dzieci;
- dbają o systematyczne uczęszczanie dziecka do Szkoły.
- W przypadku, gdy rodzice nie wypełniają swoich zadań wychowawczych i opiekuńczych, Dyrektor Szkoły ma prawo zwrócić się do odpowiednich instytucji z wnioskiem o udzielenie pomocy dziecku lub jego rodzicom.
§ 20
- W Szkole działa Drużyna Harcerska, zwana dalej „Drużyną ZHP”. Członkiem drużyny może zostać każdy, kto wyrazi wolę przynależności do ZHP i działa zgodnie z zasadami i celami Związku za pisemną zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
- Działalność Drużyny Harcerskiej opiera się na celach statutowych ZHP oraz regulaminie Drużyny ZHP stanowiącym odrębny dokument.
§ 21
- W Szkole działa Szkolne Koło Wolontariatu i Caritas, zwane dalek „Kołem”, powstałe z połączenia Szkolnego Koła Wolontariatu oraz Szkolnego Koła Caritas.
- Koło jest szkolną organizacją wychowawczą, działającą na zasadach dobrowolności, otwartości i bezinteresownej pomocy.
- Celem Koła jest:
- kształtowanie postaw altruistycznych i empatycznych wśród uczniów;
- angażowanie społeczności szkolnej w działania na rzecz potrzebujących;
- wspieranie inicjatyw charytatywnych i wolontariackich;
- współpraca z instytucjami i organizacjami;
- Koło realizuje swoje zadania w ramach planu pracy opracowanego przez opiekuna/ów Koła we współpracy z uczniami i zawierdzonego przez Dyrektora Szkoły.
- Opiekunem Koła może być nauczyciel lub inny pracownik szkoły wskazany przez Dyrektora.
- Koło może współpracować z parafią, lokalnymi organizacjami społecznymi oraz innymi szkołami.
- Uczestnictwo uczniów w działaniach Koła jest dobrowolne i może być uwzględnione w ocenach zachowania oraz przy przyznawaniu nagród i wyróżnień.
§ 22
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, Szkoła organizuje stołówkę.
- Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest dobrowolne i odpłatne.
- W Szkole obowiązuje system aplikacji e-dziecko, który pozwala ewidencjonować i rozliczać opłaty za wyżywienie.
- Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat, ustala organ prowadzący w porozumieniu z Dyrektorem.
- Organ prowadzący Szkołę może zwolnić rodziców ucznia z całości lub części opłat, o których mowa w ust. 4:
- w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.
- Szczegółowe warunki organizacji stołówki określa jej regulamin.
Rozdział 5
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§ 23
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
- wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
- wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w Szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w § 41.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego zawartego w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania, które ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego do 20 września informują uczniów oraz ich rodziców za pośrednictwem edziennika o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca na początku każdego roku szkolnego do 20 września za pośrednictwem edziennika informuje uczniów oraz ich rodziców o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Wymagania edukacyjne, o których mowa w ust. 6 pkt 1, nauczyciel jest obowiązany dostosować do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;
- nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w Szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów;
- posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii.
- O fakcie zapoznania uczniów z informacjami, o których mowa w ust. 6 – 7, nauczyciel czyni stosowny wpis w temacie zajęć edukacyjnych.
§ 24
- Dyrektor zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Dyrektor zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 2, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
- Dyrektor na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.
- W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 4, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 25
- Uczeń w trakcie nauki w Szkole otrzymuje oceny:
- bieżące;
- klasyfikacyjne: śródroczne i roczne oraz końcowe.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Informacje o postepach i trudnościach w nauce, zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach są przekazywane rodzicom poprzez:
- zebrania z rodzicami i konsultacje;
- indywidualne rozmowy osobiste i telefoniczne;
- dziennik elektroniczny;
- spotkania zespołów specjalistów.
- Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w formie ustnej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach nauczyciel może uzasadnić ocenę w formie pisemnej.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom.
- Uczniowi udostępnia się do wglądu sprawdzone i ocenione prace pisemne podczas omawiania wyników tych prac.
- Rodzice mogą otrzymać do wglądu prace, o których mowa w ust. 4 w szkole podczas zebrań, a także w umówionym terminie z nauczycielem lub wychowawcą. Dopuszcza się możliwość sfotografowania lub sporządzenia kserokopii pracy pisemnej ucznia.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności w wyniku wniesionych zastrzeżeń jest udostępniana do wglądu uczniowi i jego rodzicom na terenie Szkoły w obecności pracownika Szkoły. Na udostępnionej dokumentacji wpisuje się datę i adnotację o zapoznaniu się z udostępnioną dokumentacją.
§ 26
- Rok szkolny dzieli się na dwa okresy.
- I okres rozpoczyna się pierwszego powszedniego dnia września i trwa do ostatniego dnia przed rozpoczęciem ferii zimowych, nie później jednak niż do 31 stycznia.
- II okres rozpoczyna się pierwszego powszedniego dnia lutego, a jeżeli dzień ten wypada w ferie to w pierwszy powszedni dzień po feriach zimowych.
- Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu pierwszego okresu zgodnie z zarządzeniem Dyrektora.
- Klasyfikację roczną przeprowadza się na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w Szkole.
§ 27
- Nauczyciele danych zajęć edukacyjnych na 2 tygodnie przed rocznym i śródrocznym terminem zebrania klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej informują uczniów o ustalonych przewidywanych rocznych i śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, dokonując wpisu w dzienniku lekcyjnym w odpowiedniej kolumnie.
- Wychowawca na 2 tygodnie przed rocznym i śródrocznym terminem zebrania klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej informuje uczniów o ustalonych przewidywanych rocznych, śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych zachowania, dokonując wpisu w dzienniku lekcyjnym w odpowiedniej kolumnie.
- O przewidywanej rocznej i śródrocznej niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz rocznej i śródrocznej nagannej ocenie klasyfikacyjnej zachowania uczeń i jego rodzice są informowani pisemnie na 4 tygodnie przed terminem zebrania klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej.
- Wychowawca sporządza wykaz przewidywanych niedostatecznych ocen klasyfikacyjnych oraz nagannych ocen zachowania i przekazuje do sekretariatu. Wykaz wysyłany jest na adres domowy rodziców lub opiekunów prawnych ucznia listem poleconym.
- Informacje o przewidywanych rocznych, śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej, śródrocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania mogą być także przekazane w trakcie zebrania rodziców danego oddziału lub indywidualnych spotkań z wychowawcą.
§ 28
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
- Na dwa dni przed terminem śródrocznej lub rocznej klasyfikacji:
- nauczyciele ustalają uczniom śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z danych zajęć edukacyjnych;
- wychowawca ustala śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i zachowania nauczyciele
i wychowawca wpisują do dziennika lekcyjnego. - Oceny, o których mowa w ust. 3, wpisuje się w skali wymienionej w § 29 ust. 1.
- Oceny ustalone zgodnie z ust. 1 – 3 są ostateczne, z zastrzeżeniem § 37 i § 38.
§ 29
- Oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne, oceny końcowe z zajęć edukacyjnych w klasach IV-VIII ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6 (cel);
- stopień bardzo dobry – 5 (bdb);
- stopień dobry – 4 (db);
- stopień dostateczny – 3 (dst);
- stopień dopuszczający – 2 (dop);
- stopień niedostateczny – 1 (ndst).
- Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie znaków „+” i „‒” łącznie ze stopniem, z wyłączeniem stopnia celującego i niedostatecznego.
- Ocenami pozytywnymi są oceny wymienione w ust. 1 pkt 1 – 5.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne w dzienniku lekcyjnym i roczne w arkuszach ocen wpisuje się w pełnym brzmieniu.
- Oceny, o których mowa w ust. 1 ustalają nauczyciele danych zajęć edukacyjnych.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych ustala się w oparciu o oceny bieżące, za wiedzę i umiejętności.
- Uczeń może 1 raz poprawiać ocenę bieżącą od niedostatecznej do bardzo dobrej w ciągu dwóch tygodni od daty jej wpisania w edzienniku. Każdą ocenę z poprawy wpisuje się do dziennika. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin poprawy oceny bieżącej może zostać wydłużony.
§ 30
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły.
- W klasach IV – VIII śródroczną, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe – wz;
- bardzo dobre – bdb;
- dobre – db;
- poprawne – pop;
- nieodpowiednie – ndp;
- naganne – nag.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
- Wszelkie uwagi dotyczące zachowania ucznia wychowawca i nauczyciele zapisują w dzienniku lekcyjnym.
- Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem § 38.
- Ocenę wzorową zachowania otrzymuje uczeń, który:
- zawsze wywiązuje się z obowiązków ucznia;
- systematycznie uczęszcza do szkoły i nie spóźnia się na zajęcia szkolne, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;
- zawsze dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę i swój wygląd, ubiera się stosownie do okoliczności, nie ulega żadnym nałogom;
- sumiennie wykonuje polecenia nauczyciela, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie różnorodnych prac i zadań;
- bierze udział w konkursach, zawodach, projektach edukacyjnych, uroczystościach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych lub czynnie uczestniczy w ich organizowaniu;
- wykazuje wysoką kulturę słowa;
- zawsze nosi obuwie zamienne;
- dobrze współpracuje w zespole;
- postępuje zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dba o honor i tradycje Szkoły;
- respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych.
- Ocenę bardzo dobrą zachowania otrzymuje uczeń, który:
- zawsze wywiązuje się z obowiązków ucznia;
- systematycznie uczęszcza do szkoły i nie spóźnia się na zajęcia szkolne, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę i swój wygląd, ubiera się stosownie do okoliczności, nie ulega żadnym nałogom;
- bierze udział w konkursach, projektach edukacyjnych, zawodach, uroczystościach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych lub czynnie uczestniczy w ich organizowaniu;
- wykonuje polecenia nauczyciela, podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań na prośbę nauczyciela;
- jego zachowanie podczas lekcji, przerw i poza Szkołą nie budzi zastrzeżeń;
- dobrze współpracuje w zespole;
- angażuje się w życie klasy;
- po zwróceniu uwagi eliminuje uchybienia w swoim zachowaniu;
- respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych.
- Ocenę dobrą zachowania otrzymuje uczeń, który:
- zawsze wywiązuje się z obowiązków ucznia;
- systematycznie uczęszcza do szkoły, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę i swój wygląd, ubiera się stosownie do okoliczności, nie ulega żadnym nałogom;
- nie przejawia agresji słownej i fizycznej;
- systematycznie i odpowiednio motywowany rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia.
- Ocenę poprawną zachowania otrzymuje uczeń, który:
- stara się wypełniać obowiązki szkolne;
- zazwyczaj stosuje zwroty grzecznościowe;
- z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, pracowników szkoły, osób starszych i kolegów;
- podejmuje działania społeczne, zachęcony przez nauczyciela;
- jest biernym uczestnikiem życia szkolnego;
- stara się poprawić swoje zachowanie i stosowane środki zaradcze przynoszą rezultaty.
- Ocenę nieodpowiednią zachowania otrzymuje uczeń, który:
- rzadko przestrzega zasad dobrego wychowania i rzadko używa zwrotów grzecznościowych;
- opuszcza zajęcia i spóźnia się na nie;
- nie wykonuje poleceń nauczyciela;
- nie jest zainteresowany życiem klasy i Szkoły;
- przejawia niewłaściwe zachowania wobec pracowników Szkoły, kolegów, otoczenia;
- używa wulgarnych słów;
- często nie zmienia obuwia i nie nosi stosownego stroju szkolnego;
- nie podejmuje żadnych działań społecznych, nawet na polecenie nauczyciela;
- zakłóca przebieg lekcji lub uroczystości szkolnych;
- stosuje przemoc słowną i fizyczną wobec innych;
- celowo naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych;
- często wymagana jest interwencja wychowawcy, nauczycieli, pedagoga, psychologa a środki zaradcze stosowane przez Szkołę nie przynoszą oczekiwanych rezultatów;
- stosuje szkodliwe używki;
- dopuszcza się przemocy w sieci.
- Ocenę naganną zachowania otrzymuje uczeń, który:
- agresywnie zachowuje się w stosunku do innych osób;
- wszedł w konflikt z prawem – dokonał lub dokonuje aktów wandalizmu, kradzieży, wymuszenia;
- samowolnie opuszcza zajęcia lekcyjne i wagaruje;
- nie pracuje na lekcjach;
- uczestnictwo w lekcjach i uroczystościach szkolnych ogranicza celowo do zakłócania ich przebiegu;
- swoim zachowaniem naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych;
- demoralizuje innych przez swoje zachowanie;
- przynosi do Szkoły niebezpieczne narzędzia, przedmioty, substancje;
- stosowane wobec ucznia środki zaradcze nie przynoszą rezultatów;
- ulega nałogom.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe, wychowawca uwzględnia wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 31
- W klasach I–III:
- oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są ustalane w stopniach, o których mowa w § 29 bez używania znaków „+” i „‒”;
- śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.
- Oceny bieżące powinny być ustalane systematycznie oraz w różnych formach.
- Oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 2 ustala wychowawca.
- Ocenę opisową roczną z zajęć edukacyjnych i roczną ocenę opisową zachowania sporządza się komputerowo.
§ 32
- W Szkole organizuje się zajęcia religii lub etyki.
- Organizację zajęć i ocenianianie ucznia z religii i etyki regulują odrębne przepisy.
- Śródroczną, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną z religii i etyki ustala się w skali określonej w § 29.
§ 33
- Uczeń jest oceniany z wiedzy i umiejętności w formie odpowiedzi ustnych, prac pisemnych oraz zadań praktycznych.
- Sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów są w szczególności:
- odpowiedź ustna z trzech ostatnich lekcji;
- zadanie klasowe po opracowaniu m.in. lektury i dłuższej formy wypowiedzi pisemnej;
- pisemny sprawdzian wiadomości i test;
- kartkówka z trzech ostatnich lekcji;
- referat;
- prace plastyczne, techniczne i inne.
- Zadania klasowe, pisemne sprawdziany wiadomości i testy pisemne są przechowywane w Szkole przez dany rok szkolny, a po zakończeniu roku szkolnego mogą być przekazane uczniowi.
- Dopuszcza się możliwość ustalenia innych sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ustalonych przez nauczyciela i wynikających ze specyfiki danych zajęć edukacyjnych.
- Termin zadania klasowego, pisemnego sprawdzianu wiadomości lub pisemnego testu podaje się uczniom z tygodniowym wyprzedzeniem, zaznaczając ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
- Zadań klasowych, pisemnego sprawdzianu wiadomości lub pisemnego testu w tygodniu nie może być więcej niż 3 i co najwyżej 1 w danym dniu. Zadanie klasowe, sprawdzian powinno się przeprowadzać po lekcjach powtórzeniowych i wskazaniu typu zadań. W przypadku, gdy zadanie klasowe, pisemny sprawdzian wiadomości lub pisemny test nie odbyły się z przyczyn niezależnych od nauczyciela, mogą zostać zrealizowane na pierwszych kolejnych zajęciach, pod warunkiem, że w danym dniu nie ma zaplanowanego innego sprawdzianu lub zadania klasowego.
- Ocena prac pisemnych, o których mowa w ust. 5 i 6 musi nastąpić w ciągu 14 dni od ich napisania. Nauczyciel nie może przeprowadzić pracy pisemnej w przypadku, gdy poprzednia praca pisemna nie została poprawiona i oceniona. Termin zwrotu prac pisemnych może być przedłużony w sytuacji dłuższej nieobecności nauczyciela lub nieodbycia lekcji z powodów niezależnych od nauczyciela.
- W czasie zawieszenia zajęć, gdy podstawa programowa jest realizowana za pomocą metod i technik kształcenia na odległość, ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia będzie polegało na monitorowaniu jego wytworów pracy poprzez:
- zdjęcia lub filmiki z wykonanych zadań;
- rozmowy telefoniczne, videokonferencje;
- komunikację za pomocą dostępnych komunikatorów;
- karty pracy, notatki, testy, kartkówki, sprawdziany odesłane pocztę elektroniczną, sprawdziany online.
§ 34
- Uczeń lub jego rodzic mogą zwrócić się do nauczyciela, nie później niż w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych o ustalenie wyższej niż przewidywana śródroczna/roczna ocena z zajęć edukacyjnych.
- Nauczyciel przeprowadza z uczniem rozmowę dotyczącą spełnienia przez ucznia kryteriów na ocenę przewidywaną i wyższą, na podstawie której podtrzymuje przewidywaną ocenę lub ustala wyższą, w uzasadnionych przypadkach wyznacza uczniowi zadania do wykonania.
§ 35
- Uczeń ma prawo do poprawy przewidywanej rocznej oceny zachowania.
- Rodzic ucznia ma prawo zgłosić w formie pisemnej do Dyrektora Szkoły, najpóźniej w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej ucznia, chęć otrzymania wyższej oceny, jeśli uczeń spełnił następujące warunki:
- systematycznie uczęszczał na zajęcia;
- nieobecności ucznia były zawsze usprawiedliwione;
- uczeń wypełniał obowiązki określone w § 41 ust. 1-6;
- ocena nie uwzględniała wszystkich okoliczności lub zdarzeń mogących mieć wpływ na uzyskanie wyższej niż przewidywana ocena.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać uzasadnienie, które może mieć wpływ na ustaleniem wyższej przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Wychowawca, uwzględniając nowe okoliczności, ponownie analizuje spełnianie przez ucznia kryteriów oceniania zachowania oraz ponownie zasięga opinii innych nauczycieli uczących i uczniów danej klasy.
- W przypadku rażącego łamania Statutu lub częstych wykroczeń wobec jego przepisów uczeń traci prawo do poprawy oceny zachowania.
§ 36
- Egzamin klasyfikacyjny ucznia:
- nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej nieobecności;
- nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności;
- realizującego obowiązek szkolny poza szkołą;
- realizującego indywidualny tok nauki;
- przechodzącego ze szkoły innego typu;
- przechodzącego ze szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej, przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora.
- Organizację egzaminu klasyfikacyjnego określają odrębne przepisy.
§ 37
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał niedostateczną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora, nie później niż do końca września. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 38.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
- Rada Pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz na etapie edukacyjnym w Szkole promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
- Zestawy zadań i ćwiczeń do egzaminu poprawkowego przygotowuje nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, a zatwierdza Dyrektor.
- Tryb i formę przeprowadzania egzaminu poprawkowego, skład komisji powołanej do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, z uwzględnieniem prawidłowości przeprowadzenia tego egzaminu oraz odpowiedniego udokumentowania przebiegu określają odrębne przepisy.
- W czasie zawieszenia zajęć egzamin poprawkowy przeprowadza się zdalnie za pomocą metod i technik kształcenia na odległość.
§ 38
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
- Przepisy ust. 1 – 5 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, jest ostateczna.
- Tryb i formę przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, oraz ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, o której mowa w ust. 3 pkt 2, skład komisji, o których mowa w ust. 3, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia prawidłowości przeprowadzenia tego sprawdzianu lub prawidłowości ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz odpowiedniego udokumentowania pracy komisji określają odrębne przepisy.
§ 39
- Począwszy od klasyczwartej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § 37 ust. 5.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję z wyróżnieniem do klasy programowo wyższej.
- Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami i zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim oraz laureaci i finaliści ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń z przedmiotów otrzymuje celującą roczną ocenę klasyfikacyjną, jeśli spełnia wymagania edukacyjne ustalone przez nauczyciela uczącego danego przedmiotu.
- Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej powtarza klasę.
- Uczeń kończy Szkołę, jeżeli:
- w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w Szkole, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust.3;
- ponadto przystąpił do sprawdzianu po szkole podstawowej, z zastrzeżeniem ust. 3.
- Uczeń kończy Szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
- O ukończeniu Szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej Rada Pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
Rozdział 6
Uczniowie szkoły
§ 40
- Uczeń ma prawo do:
- opieki wychowawczej i warunków pobytu zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami, w tym z wymaganiami edukacyjnymi, kryteriami oceniania zachowania oraz sposobami i warunkami oceniania;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- swobody wyrażania myśli, poglądów i przekonań, w szczególności dotyczących życia Szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób;
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz znajomości sposobów kontroli postępów i osiągnięć szkolnych;
- pomocy w przypadku trudności w nauce;
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozalekcyjnych;
- wpływania na życie Szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w Szkole;
- reprezentowania Szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach, zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami.
- Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:
- w przypadku, gdy rodzice ucznia uznają, że jego prawa zostały naruszone, mogą złożyć pisemną skargę do Dyrektora Szkoły;
- Dyrektor w ciągu 14 dni od jej złożenia rozpatruje skargę. Dyrektor udziela pisemnej odpowiedzi rodzicom o podjętych działaniach, w tym o zasadności lub niezasadności skargi w terminie 30 dni od jej złożenia;
- w przypadku, gdy skarga dotyczy działań Dyrektora, skarga może zostać złożona do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Terminy stosuje się odpowiednio jak w pkt 2.
§ 41
- Do obowiązków ucznia należy:
- systematyczne uczęszczanie na obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone w tygodniowym rozkładzie zajęć;
- przygotowywanie się do zajęć oraz udział w zajęciach;
- przynoszenie na zajęcia wymaganych przez nauczycieli zeszytów, podręczników, pomocy i sprzętu niezbędnego do prawidłowego uczestnictwa w zajęciach;
- uzupełnienie braków wynikających z nieobecności na zajęciach.
- Do obowiązków ucznia w zakresie właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych należy:
- zachowanie porządku i właściwej dyscypliny na zajęciach;
- zachowanie pełnej kultury wypowiedzi;
- nieprzeszkadzanie innym uczniom w uczestnictwie w zajęciach;
- stosowanie się do uwag i poleceń nauczyciela prowadzącego zajęcia;
- przestrzeganie regulaminów obowiązujących w Szkole.
- Do obowiązków ucznia w zakresie przestrzegania zasad ubierania się na terenie szkoły należy przestrzeganie ustaleń określonych w § 45.
- Do obowiązków ucznia w zakresie przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły należy: całkowity zakaz fotografowania, nagrywania i rozpowszechniania nagrań i zdjęć dotyczących uczniów, nauczycieli i innych pracowników Szkoły, podczas zajęć oraz przerw międzylekcyjnych i innych związanych z organizacją zajęć.
- Do obowiązków ucznia w zakresie właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów należy:
- godne i kulturalne zachowanie się, postępowanie zgodne z zasadami współżycia społecznego;
- szanowanie godności, wolności i prywatności drugiego człowieka;
- przeciwstawienie się wszelkim przejawom agresji, wulgarności i nietolerancji,
- uznawanie prawa do odmienności drugiego człowieka.
- Uczeń lub uczniowie mogą korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w szczególnie uzasadnionych przypadkach za zgodą nauczyciela lub Dyrektora, takich jak:
- osobistych związanych z koniecznością skontaktowania się z rodzicami;
- wykorzystania tych urządzeń jako pomocy dydaktycznych podczas zajęć edukacyjnych.
§ 42
- Uczeń może być nagrodzony za:
- za rzetelną naukę i wzorowe zachowania;
- pracę na rzecz Szkoły;
- reprezentowanie Szkoły w konkursach i zawodach;
- działalność na rzecz społeczności lokalnej;
- stuprocentową frekwencję.
- Nagrodami są:
- pochwała wychowawcy wobec klasy;
- pochwała wychowawcy lub Dyrektora wobec uczniów Szkoły;
- list pochwalny wychowawcy lub Dyrektora do rodziców;
- dyplom uznania od Dyrektora;
- nagroda rzeczowa.
- O przyznanej uczniowi nagrodzie wychowawca zawiadamia rodziców nagrodzonego ucznia.
- Nagrodzony uczeń lub jego rodzice mogą wnieść zastrzeżenia do przyznanej nagrody. Zastrzeżenia wnosi się na piśmie w terminie 3 dni do protokołu przyjęcia zastrzeżeń.
- Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 4 rozpatruje Dyrektor.
§ 43
- Za nieprzestrzeganie obowiązków ucznia, o których mowa w § 41 ust. 1-5 uczeń może być ukarany.
- W Szkole ustala się następujące rodzaje kar:
- upomnienie wychowawcy;
- naganę Dyrektora;
- przeniesienie do klasy równoległej.
- Przy wymierzaniu kary przestrzega się gradacji ich stosowania, z zastrzeżeniem ust. 4.
- W niżej wymienionych przypadkach wobec ucznia mogą być stosowane kary bez zachowania zasady gradacji kar:
- niszczenie mienia szkolnego;
- umyślne spowodowanie uszczerbku na zdrowiu innego ucznia;
- wulgarne zachowanie się wobec nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
- spożycie alkoholu, napojów energetyzujących lub narkotyków na terenie Szkoły;
- dystrybucji narkotyków lub środków odurzających, wyrobów nikotynowych na terenie Szkoły;
- telefoniczne powiadomienie odpowiednich służb o fałszywych alarmach dotyczących podłożenia ładunków wybuchowych;
- nieuzasadnione, fałszywe powiadomienie służb ratowniczych o podłożeniu ładunków wybuchowych.
- O udzielonej uczniowi karze wychowawca powiadamia rodziców.
- Od udzielonej przez wychowawcę kary uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się do Dyrektora. Odwołanie składa się na piśmie w terminie do 3 dni roboczych od powiadomienia rodziców o ukaraniu dziecka.
- Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami Rady Pedagogicznej rozpatruje odwołanie w ciągu 7 dni i postanawia: oddalić odwołanie wraz z pisemnym uzasadnieniem, odwołać karę lub zawiesić warunkowo jej wykonanie. Od decyzji podjętej przez Dyrektora odwołanie nie przysługuje.
§ 44
- Dyrektor może wystąpić do Małopolskiego Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadkach:
- wyczerpania działań wychowawczych i dyscyplinujących ze stosowaniem kar włącznie i brakiem poprawy zachowania ucznia;
- pobicia ucznia lub znęcania psychicznego nad uczniami;
- wulgarnego zachowania się wobec nauczycieli, innych pracowników Szkoły oraz uczniów;
- spożycia alkoholu lub narkotyków na terenie Szkoły;
- dystrybucji narkotyków lub środków odurzających na terenie szkoły;
- zgłoszenia przez Policję o wybrykach chuligańskich.
- Przed wystąpieniem z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły Dyrektor może zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej.
- Przed sporządzeniem wniosku, o którym mowa w ust. 2 Dyrektor jest obowiązany przeprowadzić postępowania wyjaśniające, w tym wysłuchać ucznia i jego rodziców.
§ 45
- Wygląd zewnętrzny i ubiór uczniów ma być zgodny z ogólnie przyjętymi zasadami estetyki i higieny osobistej.
- W Szkole nie jest dozwolony wyzywający strój.
- Na zajęciach w sali gimnastycznej obowiązuje obuwie sportowe i strój sportowy.
- Uczeń ma obowiązek noszenia stroju galowego w czasie uroczystości szkolnych, uroczystości religijno-patriotycznych oraz innych ważnych dla Szkoły lub środowiska lokalnego .
Rozdział 7
Przyjmowanie uczniów do szkoły
§ 46
- Do klasy I Szkoły przyjmuje się z urzędu dzieci zamieszkałe w obwodzie Szkoły na podstawie zgłoszenia rodziców.
- Dziecko, któremu organ wykonawczy Gminy wskazał, jako miejsce realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, oddział przedszkolny w Szkole innej niż szkoła podstawowa, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, jest przyjmowane do klasy I Szkoły bez przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego.
- O przyjęciu uczniów w trakcie roku szkolnego decyduje Dyrektor.
- Postępowanie rekrutacyjne i postępowanie uzupełniające, kryteria przyjęć do Szkoły, rodzaje dokumentów wymagane od kandydatów określają przepisu ustawy Prawo oświatowe.
- Organizacja kształcenia, wychowania i opieki dzieci będących obywatelami innych państw:
- organizowanie dodatkowych zajęć z języka polskiego;
- dodatkowe zajęcia wyrównawcze z języka polskiego poza zajęciami programowymi z klasą;
- możliwość modyfikacji Programu wychowawczo-profilaktycznego ze względu na włączenie tych uczniów w funkcjonowanie Szkoły;
- możliwość utworzenia oddziału przygotowawczego w Szkole;
- w oddziale przygotowawczym dostosowuje się zakres treści nauczania, metody i formy ich realizacji do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów:
- uczniowie oddziałów przygotowawczych nie podlegają klasyfikacji rocznej jeśli rada pedagogiczna uzna, że nie zna on języka polskiego lub znajomość języka polskiego jest niewystarczająca do korzystania z nauki oraz zakres realizowanych w szkole zajęć edukacyjnych uniemożliwia przeprowadzenie klasyfikacji rocznej tego ucznia,
- uczniowie oddziałów przygotowawczych nie przystępują do egzaminu ósmoklasisty.
- uczniowie obcokrajowcy w oddziale zwykłym realizują polską podstawę programową są oceniani, klasyfikowani i promowani na zasadach określonych w Statucie Szkoły
Rozdział 8
Zasady ogólne oraz organizacja pracy z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
§ 47
- Praca z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywa się zgodnie z ustalonym planem lekcji w oparciu o podstawę programową.
- Podstawową formą komunikowania się nauczyciela z uczniami, rodzicami, dziećmi i nauczycielami jest e-dziennik i wybrana platforma.
- Potwierdzeniem uczestnictwa ucznia w zajęciach będzie aktywny udział w zajęciach a w przypadku przesyłanych materiałów odczytanie przez niego wiadomości.
- Sprawdziany planujemy zgodnie z zapisami statutowymi, ale o formie ich przeprowadzania decyduje nauczyciel.
- Wychowawcy rozpoznają możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych i informują o nich dyrektora. W przypadku braku możliwości korzystania przez ucznia z technologii informatycznej po uzgodnieniu z rodzicem i nauczycielem zostaną wprowadzone inne sposoby komunikacji.
- Nauczyciele mają obowiązek informowania o wszelkich pojawiających się opóźnieniach w realizacji treści programowych i przeszkodach.
- Dyrektor Szkoły:
- kieruje pracą szkoły, tj. wyznacza zadania nauczycielom i nadzoruje ich pracę;
- informuje zdalnie rodziców o najważniejszych zmianach w trybie pracy szkoły;
- we współpracy z nauczycielami ustala:
- sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami,
- możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych,
- formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,
- ilość przekazywanego materiału w danym dniu,
- metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności,
- formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez nich ocenach.
- Wychowawca klasy:
- rozpoznaje możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych i informuje o nich dyrektora;
- wykorzystując pocztę elektroniczną, informuje Dyrektora Szkoły o wszelkich problemach uniemożliwiających prowadzenie nauczania na odległość.
- Nauczyciele:
- prowadzą zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z domu lub ze szkoły;
- modyfikują plany wynikowe, uwzględniając te treści podstawy programowej, które mogą być z powodzeniem realizowane z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość; w miarę zaistniałej potrzeby;
- monitorują postępy uczniów oraz sprawdzają ich wiedzę i umiejętności w zależności od potrzeb oraz specyfiki przedmiotu;
- informują rodziców o postępach w nauce, a także o uzyskanych przez dziecko ocenach przez e-dziennik oraz podczas konsultacji;
- w przypadku prowadzenia zajęć z uczniami z niepełnosprawnościami nauczyciele są zobowiązani do informowania rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji w celu wsparcia ucznia;
- kontaktują się z rodzicami w ramach prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- bibliotekarz, wychowawca świetlicy wyszukują materiały wskazane przez nauczycieli oraz je udostępniają.
- Dyrektor Szkoły w porozumieniu z nauczycielem, po uwzględnieniu potrzeb wynikających z procesu edukacyjnego na odległość, może wyznaczyć nauczycielowi inne zadania do realizacji w ramach tygodniowego wymiaru zajęć.
§ 48
- Nauczyciele realizują tygodniowy zakres treści nauczania w poszczególnych oddziałach klasowych uwzględniając:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia z uwzględnieniem tygodniowego planu zajęć;
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychiczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
- Nauczyciele monitorują postępy uczniów i sprawdzają ich wiedzę, umiejętności oraz aktywności potwierdzające zapoznanie się ze wskazanym materiałem, dającym podstawę do oceny pracy ucznia. Informują uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach z wykorzystaniem e-dziennika i platformy. Stosują się do zapisów Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Każdy uczeń/rodzic ma możliwość konsultacji online z nauczycielem prowadzącym zajęcia.
§ 49
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to aktywność nauczyciela i ucznia, która może odbywać się w trybie online lub z wykorzystaniem innych form kontaktu.
- Działania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:
- platformy komunikacyjne;
- dziennik elektroniczny;
- zintegrowaną platformę edukacyjną;
- lekcje online;
- programy telewizji publicznej i audycje radiowe;
- podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, które uczeń posiada;
- kontakt telefoniczny z nauczycielem;
- wydrukowane przez szkołę materiały przesłane przez nauczyciela i wysłane do ucznia za pośrednictwem poczty, jeśli rodzic zgłosi taką potrzebę.
§ 50
- Warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego i sprawdzianu wiedzy i umiejętności w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny z zajęć edukacyjnych oraz z zachowania realizowane są zgodnie z zapisami Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania i terminami ustalonymi w harmonogramie klasyfikacji a także możliwościami i zasadami nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Rodzic składa pisemny wniosek z zastrzeżeniami do w/w oceny w sekretariacie Szkoły lub przesyła skan podpisanego wniosku w wersji elektronicznej na adres Szkoły.
§ 51
W pracy z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość należy uwzgledniać:
- warunki materialne;
- możliwości techniczne;
- możliwości psychofizyczne uczniów;
- zasady bezpieczeństwa i higieny pracy umysłowej.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 52
W zakresie nieunormowanym w niniejszym Statucie stosuje się przepisy Statutu Zespołu Szkół w Radłowie.