Zespół Szkół w Radłowie

Statut Zespołu Szkół w Radłowie


Rozdział 1

Informację o Zespole

§ 1

  1. W skład Zespołu Szkół w Radłowie wchodzą:
    1. Publiczne Przedszkole;
    2. Publiczna Szkoła Podstawowa.

§ 2

  1. Nazwa Zespołu brzmi: Zespół Szkół w Radłowie.
  2. Siedzibą Zespołu jest budynek szkoły położony w Radłowie ul.Szkolna1, Gmina Radłów.
  3. Szkoła i przedszkole działają w oparciu o odrębne statuty.

§ 3

  1. Organem prowadzącym Zespół jest Gmina Radłów, ul. Kolejowa 7, a organem sprawującym nadzór pedagogiczny – Małopolski Kurator Oświaty.
  2. Zadania organu prowadzącego regulują odrębne przepisy.

§ 4

  1. Obwód Szkoły Podstawowej w Radłowie określają odrębne uchwały Rady Miejskiej.
  2. W Zespole obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy. Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę.
  3. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określają odrębne przepisy.

§ 5

  1. Ilekroć w dalszej  treści Statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
    1. Zespole –  należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Radłowie;
    2. Szkole -należy przez  to  rozumieć Szkołę Podstawową im. Bohaterów Września 1939 r.;
    3. Przedszkolu – należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole w Radłowie;
    4. Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 września 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo Oświatowe, Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej, Ustawę z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe –oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Prawo oświatowe w zw. z art. 68 ust. 1 pkt. 6 – doprecyzowanie zasad realizacji zadania dyrektora szkoły (placówki) – zapewnianie bezpiecznych warunków zajęć i pracy;
    5. Ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć Ustawę o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r.;
    6. Statucie – należy przez to rozumieć Statut Zespołu Szkół i Przedszkola;
    7. Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego i Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć organy działające w Zespole;
    8. uczniach i rodzicach – należy przez to rozumieć uczniów i rodziców wszystkich jednostek wchodzących w skład Zespołu;
    9. wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Zespole;
    10. organie prowadzącym Zespół – należy przez to rozumieć Gminę  Radłów;
    11. organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem – należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty.

Rozdział 2

Cele i zadania Zespołu

§ 6

Zadaniem Zespołu jest:

  1. zapewnienie warunków realizacji statutowych celów i zadań szkół wchodzących w skład Zespołu;
  2. zarządzanie obiektami szkół wchodzących w skład zespołu;
  3. organizowanie wspólnej obsługi administracyjno-finansowej szkół;
  4. prowadzenie polityki kadrowej służącej poprawie jakości pracy szkół wchodzących w jego skład.

§ 7

  1. Zespół Szkół realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, koncentrując się na sprawowaniu funkcji wychowawczych, edukacyjnych i opiekuńczych.
  2. Jednostki oświatowe wchodzące w skład Zespołu stwarzają warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.

§ 8

Zespół  wspomaga wychowawczą rolę rodziny poprzez kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizacji celów i zasad określonych w statucie Zespołu oraz w programie wychowawczo-profilaktycznym uchwalonym na dany rok szkolny stosownie do możliwości i wieku uczniów.

§ 9

W zakresie sprawowania funkcji edukacyjnej Zespół:

  1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności (kompetencji) niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz pomaga przyszłym absolwentom dokonać świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia,
  2. działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów,
  3. zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programowych,
  4. zespół zapewnia         bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania dla przedszkola i szkoły podstawowej.
  5. Zespół  Szkół  zatrudnia  nauczycieli  posiadających  kwalifikacje  wymagane w odrębnych przepisach.
  6. każda jednostka wchodząca w skład Zespołu w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty realizuje zadania szkoły poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 10

  1. Na terenie Zespołu działa monitoring wizyjny wewnętrzny i zewnętrzny z  zapisem cyfrowym.
  2. Budynek i teren Zespołu objęte są monitoringiem, w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.
  3. Szczegółowe zasady  funkcjonowania monitoringu określa regulamin funkcjonowania monitoringu wizyjnego.

Rozdział 3

Organy Zespołu

§ 11

  1. Zespołem Szkół kieruje Dyrektor Zespołu Szkół w Radłowie, zwany dalej Dyrektorem.
  2. Dyrektor Zespołu jest Dyrektorem Szkoły Podstawowej oraz Dyrektorem Publicznego Przedszkola w Radłowie.
  3. W sytuacji nieobecności Dyrektora, Zespołem kieruje Wicedyrektor.
  4. Stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół Szkół.
  5. Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i monitorowanie pracy Szkoły i Przedszkola wchodzących w skład Zespołu.
  6. Szczegółowe obowiązki Dyrektora w zakresie spraw bezpośrednio związanych z podstawową działalnością Zespołu, spraw organizacyjnych, finansowych, administracyjno – gospodarczych, porządkowych oraz zasady współdziałania z poszczególnymi organami Zespołu i jednostek wchodzących w jego skład określa Statut Zespołu.
  7. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy  dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
  8. Dyrektor jest przedstawicielem Zespołu Szkół na zewnątrz.
  9. Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół.
  10. Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia Regulaminu Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Radłowie.

§ 12

W wykonywaniu swoich zadań  Dyrektor Zespołu  współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz Samorządem Uczniowskim.

§ 13

W Zespole są utworzone stanowiska Wicedyrektorów. Sposób powoływania i odwoływania Wicedyrektora określają odrębne przepisy.

§ 14

  1. Organami Zespołu są:
    1. Dyrektor;
    2. Rada Pedagogiczna;
    3. Rada Rodziców;
    4. Samorząd Uczniowski.

§ 15

  1. Stanowisko Dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący.
  2. Zasady powoływania i odwoływania Dyrektora ze stanowiska określają przepisy prawa oświatowego.
  3. Dyrektor w szczególności:
    1. kieruje działalnością Szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
    2. sprawuje nadzór pedagogiczny;
    3. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego, m.in. poprzez aktywne działania prozdrowotne;
    4. realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
    5. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
    6. może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły;
    7. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
    8. współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
    9. stwarza warunki do działania w Szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej Szkoły;
    10. odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
    11. współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki;
    12. organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Zespole;
    13. opracowuje na każdy rok szkolny arkusz organizacyjny Zespołu;
    14. kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza Szkołą;
    15. rozpatruje skargi i wnioski;
    16. rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami funkcjonującymi w Zespole;
    17. zapewnia właściwy obieg informacji w Zespole
    18. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
  4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
    1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu;
    2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu;
    3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu;
    4. przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
    5. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń oraz innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu.
  5. Dyrektor odpowiedzialny jest w szczególności za:
    1. dydaktyczny i wychowawczy poziom Szkoły;
    2. realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, podjętymi w ramach jej kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
    3. tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów;
    4. zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
    5. zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;
    6. zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę.
  6. Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
  7. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, rodzicami i  Samorządem Uczniowskim.
  8. Szczegółowy przydział zadań, kompetencji i odpowiedzialności Dyrektora ustala Burmistrz Radłowa.

§ 16

  1. W Szkole utworzone jest stanowisko Wicedyrektora.
  2. Stanowisko Wicedyrektora powierzane jest na czas nie dłuższy niż okres pełnienia stanowiska przez Dyrektora.
  3. Do zakresu zadań Wicedyrektora należy w szczególności:
    1. przyjęcie na siebie zadań Dyrektora w czasie jego nieobecności, z wyłączeniem spraw kadrowych i finansowych;
    2. opracowanie projektu tygodniowego rozkładu zajęć, kalendarza szkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania;
    3. koordynowanie i monitorowanie obszaru działalności pedagogicznej nauczycieli oraz biblioteki szkolnej;
    4. kontrolowanie dokumentacji przebiegu procesu nauczania;
    5. utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów oraz rozpatrywanie ich postulatów z ramienia Dyrektora.
  4. Szczegółowy zakres kompetencji Wicedyrektora określa Dyrektor powierzający to stanowisko.

§ 17

  1. W Zespole  działa Rada Pedagogiczna, która jest organem kolegialnym  w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. Przewodniczącym Rady  Pedagogicznej jest Dyrektor.
  3. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni
  4. w Zespole. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Zespołu.
  5. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu. 
  6. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzanie planu pracy Zespołu;
    2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
    3. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Zespole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;
    4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu;
    5. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez Małopolskiego Kuratora Oświaty, w celu doskonalenia pracy Zespołu;
    6. uchwalanie regulaminu swojej działalności.
  7. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy Zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
    2. projekt planu finansowego Zespołu;
    3. wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
    4. program wychowawczo – profilaktyczny Szkoły;
    5. dopuszczenie do użytku w Szkole zaproponowanego przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program nauczania;
    6. zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym.
  8. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu albo jego zmian.
  9. Rada Pedagogiczna:
    1. deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora;
    2. wnioskuje o wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie Zespołu jednolitego stroju;
    3. ustala zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne lub ustala materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym.
  10. Zestaw wszystkich kompetencji i uprawnień Rady Pedagogicznej jest określony w przepisach prawa oraz regulaminie Rady Pedagogicznej.
  11. Rada Pedagogiczna podejmuje decyzje wynikające ze swoich kompetencji w formie uchwał. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady Pedagogicznej.
  12. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
  13. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. Sposób postępowania w przypadku wstrzymania uchwały określają odrębne przepisy.
  14. Zadania i obowiązki przewodniczącego Rady Pedagogicznej oraz członków Rady Pedagogicznej, sposób głosowania, formy i sposób protokołowania i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej, zadania zespołów Rady określa Regulamin działalności Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Radłowie. Regulamin nie może być sprzeczny ze Statutem.

§ 18

  1. W Zespole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów I dzieci  Zespołu.
  2. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w  tajnych wyborach na zebraniu rodziców uczniów danego oddziału.
  3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  4. Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów Zespołu, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Zespołu.
  5. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
    1. uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego;
    2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Szkoły;
    3. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora;
    4. wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
    5. delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora.
  6. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ten ustala Dyrektor w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
  7. Rada Rodziców uchwala Regulamin działalności Rady Rodziców Zespołu Szkół w  Radłowie. Regulamin nie może być sprzeczny ze Statutem.
  8. Regulamin, o którym mowa w ust. 7 określa w szczególności:
    1. wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców;
    2. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych, o których mowa w ust. 2, do Rady Rodziców;
    3. zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.

§ 19

  1. Szczegółowe zadania i  kompetencje Rady Pedagogicznej, Rady  Rodziców i Samorządu Uczniowskiego określają statuty szkół wchodzących w skład Zespołu.
  2. Każdy organ szkoły działa samodzielnie i podejmuje decyzje w granicach posiadanych kompetencji, zgodnie z prawem oświatowym i ze statutem Zespołu.
  3. Spory między organami powinny być rozstrzygane polubownie z zachowaniem zasad partnerstwa i obiektywizmu.
  4. Spory powinny być rozstrzygane w terminie możliwie najkrótszym. Termin nie może przekroczyć 1 miesiąca od ich powstania.
  5. Po wyczerpaniu wszystkich możliwości rozwiązania sporu wewnątrz Szkoły, każdy z organów może zwrócić się z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
  6. Ostatecznie spór rozstrzygany jest przez organ niebiorący udziału w sporze z zachowaniem przepisów prawa wg następujących ustaleń:
    1. Spór między Dyrektorem a Radą Pedagogiczną rozstrzyga Rada Rodziców;
    2. Spór między Dyrektorem a Radą Rodziców rozstrzyga Pada Pedagogiczna;
    3. Spór między Dyrektorem a Samorządem rozstrzyga Rada Pedagogiczna;
    4. Spór między Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców rozstrzyga Dyrektor;
    5. Spór między Radą Pedagogiczną a Samorządem rozstrzyga Dyrektor;
    6. Spór między Radą Rodziców a Samorządem rozstrzyga Dyrektor.

Rozdział 4

Organizacja pracy Zespołu

§ 20

  1. Podstawę organizacji pracy Zespołu w danym roku szkolnym stanowią:
    1. Arkusz organizacyjny placówek wchodzących w skład Zespołu;
    2. Plan rozwoju szkoły;
    3. Roczne plany pracy Szkoły i Przedszkola;
    4. Tygodniowy rozkłady zajęć oraz ramowy rozkład dnia;
    5. Plany pracy wychowawców klasowych;
    6. Regulamin pracy;
    7. Plan finansowy.
  2. Działalność edukacyjna  Zespołu jest określana przez:
    1. Szkolny zestaw programów nauczania;
    2. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
  3. Dokumenty, o których mowa w ust.2 powinny tworzyć spójną całość. Projekt programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły opracowuje Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
  4. Terminy i zasady opracowywania arkusza organizacyjnego określają odrębne przepisy.
  5. Zasady tworzenia, treści i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne przepisy.

§ 21

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkół wchodzących w skład  Zespołu jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania i  programem  wybranym z  zestawu programów dla danej klasy i danego typu, dopuszczonych do użytku szkolnego.
  2. Liczebność w oddziałach przedszkolnych i klasach I – III regulują odrębne przepisy, a w klasach IV – VIII liczebność określa organ prowadzący.
  3. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa, z uwzględnieniem zasad  określonych w odrębnych przepisach.
  4. Zajęcia w świetlicy prowadzi się w  grupach, których liczebność określają odrębne przepisy.

§ 22

  1. Zespół organizuje  bibliotekę.
  2. Szczegółowe zasady funkcjonowania biblioteki i pracy bibliotekarza  określa statut Szkoły.

§ 23

W celu zapewnienia  prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności prawidłowego rozwoju uczniów, organizuje się żywienie na zasadach określonych w Statucie Szkoły i Przedszkola.

§ 24

  1. Zespół Szkół współpracuje ze stowarzyszeniami i organizacjami wspierającymi pracę szkoły.
  2. Zespół podejmuje współpracę z innymi podmiotami (fundacjami, stowarzyszeniami, klubami, instytucjami, uczelniami wyższymi) w zakresie       działalności innowacyjnej mającej na celu kształtowanie u uczniów postaw       przedsiębiorczości i kreatywności.
  3. Na współpracę z innymi podmiotami zgodę wyraża Dyrektor Zespołu.
  4. Na zasadach określonych w art.56 Ustawy w  Zespole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.
  5. Zasady funkcjonowania w Zespole Szkół związków zawodowych regulują odrębne przepisy.

Rozdział 5

Nauczyciele oraz inni pracownicy Zespołu

§ 25

  1. W Zespole zatrudniania się nauczycieli oraz pracowników obsługi.
  2. Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników Zespołu regulują odrębne przepisy.
  3. Szczegółowe zakresy czynności dla zatrudnionych pracowników obsługi sporządza Dyrektor uwzględniając zapisy wynikające z Kodeksu Pracy oraz Regulaminu Pracy Zespołu.
  4. Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników jednostek wchodzących w skład Zespołu oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.

§ 26

  1. Nauczyciel obowiązany jest w szczególności:
    1. rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
    2. wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
    3. kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
    4. podnosić swoją wiedzę ogólną i zawodową.
  2. Do zakresu zadań nauczyciela należy w szczególności:
    1. rzetelne przygotowywanie się do każdych zajęć i prowadzenie ich na najwyższym poziomie merytorycznym, dydaktycznym i metodycznym;
    2. przedstawianie Dyrektorowi programu nauczania do prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych;
    3. przestrzeganie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, w tym obiektywne, systematyczne i bezstronne ocenianie uczniów;
    4. dostosowywanie wymagań edukacyjnych wynikających z orzeczeń lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej;
    5. dbanie o poprawność językową uczniów;
    6. zapoznawanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie;
    7. egzekwowanie przestrzegania regulaminów w pracowniach;
    8. pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem;
    9. aktywne uczestniczenie w zebraniach Rady Pedagogicznej;
    10. udział w szkoleniach, w tym z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
    11. wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzony sprzęt i pomoce dydaktyczne.
  3. Zadania nauczyciela w zakresie udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa Statut Szkoły Podstawowej.
  4. Nauczyciel odpowiada za:
    1. poprawność realizacji przyjętego programu nauczania;
    2. jakość i wyniki pracy uczniów z prowadzonych zajęć edukacyjnych;
    3. bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów;
    4. sposób organizowanych i prowadzonych zajęć.
  5. Nauczyciel ma prawo do:
    1. swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania w realizacji programu nauczania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i innych pomocy naukowych;
    2. uczestnictwa w formach doskonalenia zawodowego według potrzeb szkoły;
    3. pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach;
    4. podnoszenia swoich kwalifikacji oraz uczestnictwa we wszelkich formach doskonalenia zawodowego związanych z poprawą działalności Szkoły.

§ 27

  1. W Zespole zatrudnia się specjalistów: pedagoga, psychologa, logopedę, pedagoga specjalnego, terapeutę pedagogicznego i nauczyciela realizującego zadania z zakresu doradztwa zawodowego.
  2. Do zadań pedagoga i psychologa należy w szczególności:
    1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
    2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w Zespole;
    3. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb i zapobieganie zaburzeniom zachowania;
    4. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
    5. inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
    6. pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów i wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w tym zakresie.
  3. Do zadań pedagoga, oprócz zadań wymienionych w ust. 2, należy:
    1. udzielanie porad i konsultacji;
    2. służenie pomocą wychowawcom i wspieranie ich warsztatu pracy;
    3. udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia;
    4. postulowanie zajęć specjalistycznych i innych zgodnych z potrzebami ucznia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    5. zapraszanie specjalistów z zewnątrz lub prowadzenie pogadanek, prelekcji, odczytów, warsztatów;
    6. doskonalenie warsztatu pracy oraz podnoszenie kwalifikacji.
  4. Do zadań psychologa,  oprócz zadań wymienionych w ust. 2, należy:
    1. udzielanie porad i konsultacji psychologicznych dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
    2. prowadzenie terapii psychologicznej uczniów;
    3. prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów i rodziców;
    4. prowadzenie konsultacji wychowawczych dla rodziców i nauczycieli.
  5. Do zadań logopedy należy w szczególności:
    1. diagnozowanie logopedyczne w celu ustalenia stanu mowy uczniów oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
    2. prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
    3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
    4. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów.
  6. Pedagog specjalny realizuje zajęcia w ramach zadań związanych w szczególności z:
    1. rekomendowaniem dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w życiu szkoły oraz dostępności;
    2. prowadzeniem badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów lub wychowanków;
    3. wspieraniem nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów i dzieci, dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych;
    4. rozwiązywaniem problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów i dzieci;
    5. dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych kształceniem;
    6. udzielaniem uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  7. Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
    1. prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
    2. rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
    3. prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
    4. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
    5. wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych, a także udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  8. W Zespole prowadzone są zaplanowane i systematyczne działania w zakresie doradztwa zawodowego, w celu wspierania dzieci i uczniów w procesie rozpoznawania zainteresowań i predyspozycji zawodowych oraz podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych, w tym przygotowania do wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu.
  9. Doradztwo zawodowe jest realizowane na:
    1. zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego;
    2. zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego;
    3. zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    4. zajęciach z wychowawcą.
  10. Do zadań nauczyciela realizującego zadania doradcy zawodowego należy w szczególności:
    1. systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
    2. prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
    3. koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez Zespół;
    4. współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
    5. wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    6. wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych;
    7. współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.

§ 28

  1. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  3. Dyrektor może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy w danym oddziale:
    1. z własnej inicjatywy w oparciu o wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
    2. w przypadku rezygnacji nauczyciela z pełnienia zadań wychowawcy;
    3. na wniosek rodziców danego oddziału.
  4. Formy spełniania zadań wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych Szkoły.
  5. Do zakresu zadań wychowawcy należy:
    1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia;
    2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
    3. realizowanie zadań związanych z ocenianiem zachowania ucznia;
    4. właściwe prowadzenie dziennika lekcyjnego i innej dokumentacji dotyczącej powierzonego oddziału;
    5. utrzymywanie stałego kontaktu z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych;
    6. współpraca z rodzicami i włączanie ich do rozwiązywania problemów wychowawczych;
    7. kształtowanie właściwych relacji pomiędzy uczniami, opartych na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej;
    8. utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami w sprawach postępów w nauce, zachowaniu i frekwencji ucznia;
    9. współpraca z różnymi instytucjami prowadzącymi działalność na rzecz dzieci i młodzieży, kultury, sportu itp.
  6. Zadania wychowawcy w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa Statut Szkoły Podstawowej.

§ 29

  1. W Zespole zatrudnia się:
    1. inspektora do spraw administracyjnych;
    2. intendenta;
    3. kucharkę;
    4. pomoc kuchenną;
    5. sprzątaczki;
    6. konserwatorów;
    7. szatniarza;
    8. sekretarkę.
  2. Nawiązanie i rozwiązywania stosunku pracy z osobami zatrudnionymi na stanowiskach wymienionych w ust. 1, dokonuje Dyrektor na podstawie Kodeksu pracy.
  3. Inspektor do spraw administracyjnych w szczególności:
    1. prowadzi sprawy i dokumentację związaną z uczniami;
    2. prowadzi sprawy i dokumenty kadrowe;
    3. prowadzi sprawy i dokumenty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy;
    4. prowadzi sprawy i dokumenty związane ze sprawozdawczością;
    5. prowadzenie kancelarii Zespołu;
    6. prowadzenie dokumentacji w zakresie działalności administracyjno – gospodarczej i finansowej Zespołu;
    7. wykonuje inne zadania i polecenia zlecone przez Dyrektora.
  4. Do zakresu zadań intendenta należy w szczególności:
    1. kierowanie żywieniem w placówce;
    2. prowadzenie ewidencji dzieci i naliczanie odpłatności za posiłki;
    3. prowadzenie dokumentacji dotyczącej żywienia;
  5. Do zakresu zadań kucharki należy w szczególności:
    1. ścisłe przestrzeganie receptury przygotowania posiłków;
    2. właściwe porcjowanie posiłków zgodnie z normami żywienia;
    3. przechowywanie próbek pokarmowych zgodnie z zaleceniami Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej;
    4. zachowanie wzorowej czystości sprzętu i naczyń w kuchni i pomieszczeniach przyległych.
  6. Do zakresu zadań pomocy kuchennej należy w szczególności:
    1. pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków;
    2. przygotowanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki;
    3. utrzymanie porządku i czystości na stanowisku pracy.
  7. Do zakresu zadań sprzątaczki należy w szczególności:
    1. codzienne i okresowe sprzątanie pomieszczeń, schodów i korytarzy;
    2. sprawdzenie, czy nie pozostawiono w pomieszczeniach włączonych urządzeń;
    3. włączanie alarmu i zamknięcie budynku na wszystkie dostępne w drzwiach zamki;
    4. utrzymanie czystości poprzez systematyczne usuwanie śmieci, odpadów do pojemników znajdujących się poza budynkiem;
    5. zgłaszanie Dyrektorowi i konserwatorowi zauważonych usterek sprzętów i urządzeń;
    6. zgłaszanie Dyrektorowi stwierdzonych nieprawidłowości, a mających wpływ na bezpieczeństwo pożarowe oraz bezpieczeństwo wszystkich osób przebywających w budynku;
    7. wykonywanie doraźnych poleceń Dyrektora.
  8. Do zakresu zadań konserwatora należy w szczególności:
    1. systematyczne lokalizowanie i usuwanie usterek występujących w szkole poprzez częste dokonywanie przeglądów pomieszczeń dydaktycznych, socjalnych, komunikacyjnych, pomieszczeń i obiektów sportowych;
    2. odśnieżanie i koszenie całego terenu wokół budynków;
    3. usuwanie nieczystości z terenu;
    4. dbanie o porządek w przydzielonych rejonach;
    5. kontrolowanie wszystkich urządzeń technicznych działających w Zespole;
    6. dbanie o porządek na placach zabaw i ich kontrola.
  9. Do zakresu zadań szatniarza należy w szczególności:
    1. dbanie o porządek w szatni;
    2. dbanie o przydzielony rejon, także o jego czystość.
    3. utrzymywanie porządku w pomieszczeniu szatniarza i pomieszczeniu przyległym.
    4. wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora szkoły lub wicedyrektora.
  10. Do zakresu zadań sekretarki należy w szczególności:
    1. prowadzenie spraw i dokumentacji związanych z uczniami;
    2. prowadzenie dokumentów kadrowych i związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;
    3. prowadzenie kancelarii Zespołu;
    4. prowadzenie dokumentacji w zakresie działalności administracyjno – gospodarczej i finansowej Zespołu.
  11. Szczegółowy przydział zadań opracowuje Dyrektor.
  12. Do zakresu zadań pracowników wymienionych w ust. 3 – 10 w zakresie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Zespół należy:
    1. przestrzeganie zarządzeń Dyrektora dotyczących spraw organizacyjno-porządkowych;
    2. rzetelne wykonywania zadań, które mają wpływ na bezpieczeństwo uczniów;
    3. zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości i zagrożeń.

§ 30

  1. Zespół tworzy warunki zapewniające bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć organizowanych przez Zespół w szczególności poprzez:
    1. wyposażenie pomieszczeń do nauki w ławki i stoliki odpowiednie do wzrostu uczniów;
    2. używanie sprawnych środków dydaktycznych i pomocy naukowych;
    3. zabezpieczony i sprawny sprzęt i wyposażenie w szczególności w sali gimnastycznej, boiska szkolnego oraz pracowni;
    4. opracowanie regulaminów korzystania z pracowni z określeniem warunków bezpieczeństwa;
    5. organizację dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych.
  2. Zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom nauczyciele i wychowawcy realizują w niżej określonych sposobach i formach:
    1. punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć lekcyjnych;
    2. rzetelne pełnienie dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych;
    3. niepozostawianie uczniów bez opieki podczas prowadzonych przez siebie zajęć;
    4. kontrolowanie obecności uczniów i odnotowywanie nieobecności uczniów na zajęciach.
  3. W zakresie zapewnienia uczniom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez Zespół inni pracownicy są obowiązani do:
    1. zwracania uwagi uczniom na niewłaściwe ich zdaniem zachowanie;
    2. niewpuszczania uczniów do kuchni, kotłowni oraz innych pomieszczeń, w których uczniowie mogliby być narażeni na niebezpieczeństwo;
    3. nieprowadzenia prac i porządków w miejscach przebywania uczniów.
  4. O każdym zaistniałym wypadku nauczyciele i inni pracownicy Zespołu zawiadamiają Dyrektora.

§ 31

  1. W Zespole tworzone są zespoły nauczycieli do realizacji zadań Szkoły określonych w statucie. W Zespole funkcjonują:
    1. Zespół Wychowawców Przedszkola;
    2. Zespół Nauczycieli Edukacji Wczesnoszkolnej;
    3. Zespół Wychowawców i Nauczycieli Przedmiotów klas IV-VIII.
  2. Zespoły nauczycieli, o których mowa w ust. 1 powołuje Dyrektor.
  3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez Dyrektora na wniosek tego zespołu. Dyrektor, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników Szkoły. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami Szkoły. Zebrania zespołu przedmiotowego są protokołowane elektronicznie.
  4. Zespół określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się na zebraniu Rady Pedagogicznej podsumowującym pierwsze półrocze oraz podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania Rady Pedagogicznej.

Rozdział 6

Uczniowie Zespołu

§ 32

  1. Zasady rekrutacji uczniów i obowiązek szkolny określają statuty jednostek oraz regulaminy rekrutacji do Szkoły i Przedszkola.
  2. Jednostki wchodzące w skład Zespołu przeprowadzają  rekrutację uczniów i dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności i regulamin rekrutacji.

§ 33

  1. przydziale uczniów do oddziałów decyduje Dyrektor.
  2. Przyjęcie do Zespołu dziecka spoza obwodu, wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły lub przedszkola, w której obwodzie dziecko mieszka oraz organu prowadzącego Zespół.
  3. Zasady spełniania obowiązku szkolnego określa Ustawa.

§ 34

Prawa i obowiązki uczniów i dzieci jednostek wchodzących w skład Zespołu określają Statuty  Szkoły i Przedszkola.


Rozdział 7

Postanowienia końcowe

§ 35

  1. Zespół jest jednostką budżetową.
  2. Szczegółowe  zasady gospodarki finansowej Zespołu regulują odrębne przepisy.

§ 36

  1. Zespół używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zespół posiada okrągłą pieczęć urzędową.
  3. Szkoła posiada własny sztandar i hymn.
  4. Zespół prowadzi przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
  5. Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.

§ 37

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy ustawy o systemie oświaty, ustawy – Karta Nauczyciela, ustawy Prawo Oświatowe, przepisy wykonawcze do tych ustaw, a także statuty jednostek wchodzących w skład Zespołu.

§ 38

Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie Zespołu jest Rada Pedagogiczna.