Rozdział 1
Informację o Zespole
§ 1
- W skład Zespołu Szkół w Radłowie wchodzą:
- Publiczne Przedszkole;
- Publiczna Szkoła Podstawowa.
§ 2
- Nazwa Zespołu brzmi: Zespół Szkół w Radłowie.
- Siedzibą Zespołu jest budynek szkoły położony w Radłowie ul.Szkolna1, Gmina Radłów.
- Szkoła i przedszkole działają w oparciu o odrębne statuty.
§ 3
- Organem prowadzącym Zespół jest Gmina Radłów, ul. Kolejowa 7, a organem sprawującym nadzór pedagogiczny – Małopolski Kurator Oświaty.
- Zadania organu prowadzącego regulują odrębne przepisy.
§ 4
- Obwód Szkoły Podstawowej w Radłowie określają odrębne uchwały Rady Miejskiej.
- W Zespole obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy. Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę.
- Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określają odrębne przepisy.
§ 5
- Ilekroć w dalszej treści Statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
- Zespole – należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Radłowie;
- Szkole -należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im. Bohaterów Września 1939 r.;
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole w Radłowie;
- Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 września 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo Oświatowe, Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej, Ustawę z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe –oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Prawo oświatowe w zw. z art. 68 ust. 1 pkt. 6 – doprecyzowanie zasad realizacji zadania dyrektora szkoły (placówki) – zapewnianie bezpiecznych warunków zajęć i pracy;
- Ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć Ustawę o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r.;
- Statucie – należy przez to rozumieć Statut Zespołu Szkół i Przedszkola;
- Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego i Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć organy działające w Zespole;
- uczniach i rodzicach – należy przez to rozumieć uczniów i rodziców wszystkich jednostek wchodzących w skład Zespołu;
- wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Zespole;
- organie prowadzącym Zespół – należy przez to rozumieć Gminę Radłów;
- organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem – należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty.
Rozdział 2
Cele i zadania Zespołu
§ 6
Zadaniem Zespołu jest:
- zapewnienie warunków realizacji statutowych celów i zadań szkół wchodzących w skład Zespołu;
- zarządzanie obiektami szkół wchodzących w skład zespołu;
- organizowanie wspólnej obsługi administracyjno-finansowej szkół;
- prowadzenie polityki kadrowej służącej poprawie jakości pracy szkół wchodzących w jego skład.
§ 7
- Zespół Szkół realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, koncentrując się na sprawowaniu funkcji wychowawczych, edukacyjnych i opiekuńczych.
- Jednostki oświatowe wchodzące w skład Zespołu stwarzają warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.
§ 8
Zespół wspomaga wychowawczą rolę rodziny poprzez kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizacji celów i zasad określonych w statucie Zespołu oraz w programie wychowawczo-profilaktycznym uchwalonym na dany rok szkolny stosownie do możliwości i wieku uczniów.
§ 9
W zakresie sprawowania funkcji edukacyjnej Zespół:
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności (kompetencji) niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz pomaga przyszłym absolwentom dokonać świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia,
- działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów,
- zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programowych,
- zespół zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania dla przedszkola i szkoły podstawowej.
- Zespół Szkół zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych przepisach.
- każda jednostka wchodząca w skład Zespołu w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty realizuje zadania szkoły poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 10
- Na terenie Zespołu działa monitoring wizyjny wewnętrzny i zewnętrzny z zapisem cyfrowym.
- Budynek i teren Zespołu objęte są monitoringiem, w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania monitoringu określa regulamin funkcjonowania monitoringu wizyjnego.
Rozdział 3
Organy Zespołu
§ 11
- Zespołem Szkół kieruje Dyrektor Zespołu Szkół w Radłowie, zwany dalej Dyrektorem.
- Dyrektor Zespołu jest Dyrektorem Szkoły Podstawowej oraz Dyrektorem Publicznego Przedszkola w Radłowie.
- W sytuacji nieobecności Dyrektora, Zespołem kieruje Wicedyrektor.
- Stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół Szkół.
- Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i monitorowanie pracy Szkoły i Przedszkola wchodzących w skład Zespołu.
- Szczegółowe obowiązki Dyrektora w zakresie spraw bezpośrednio związanych z podstawową działalnością Zespołu, spraw organizacyjnych, finansowych, administracyjno – gospodarczych, porządkowych oraz zasady współdziałania z poszczególnymi organami Zespołu i jednostek wchodzących w jego skład określa Statut Zespołu.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- Dyrektor jest przedstawicielem Zespołu Szkół na zewnątrz.
- Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół.
- Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia Regulaminu Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Radłowie.
§ 12
W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor Zespołu współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz Samorządem Uczniowskim.
§ 13
W Zespole są utworzone stanowiska Wicedyrektorów. Sposób powoływania i odwoływania Wicedyrektora określają odrębne przepisy.
§ 14
- Organami Zespołu są:
- Dyrektor;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców;
- Samorząd Uczniowski.
§ 15
- Stanowisko Dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący.
- Zasady powoływania i odwoływania Dyrektora ze stanowiska określają przepisy prawa oświatowego.
- Dyrektor w szczególności:
- kieruje działalnością Szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego, m.in. poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- stwarza warunki do działania w Szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej Szkoły;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
- współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki;
- organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Zespole;
- opracowuje na każdy rok szkolny arkusz organizacyjny Zespołu;
- kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza Szkołą;
- rozpatruje skargi i wnioski;
- rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami funkcjonującymi w Zespole;
- zapewnia właściwy obieg informacji w Zespole
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu;
- przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń oraz innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu.
- Dyrektor odpowiedzialny jest w szczególności za:
- dydaktyczny i wychowawczy poziom Szkoły;
- realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, podjętymi w ramach jej kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów;
- zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
- zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę.
- Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
- W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
- Szczegółowy przydział zadań, kompetencji i odpowiedzialności Dyrektora ustala Burmistrz Radłowa.
§ 16
- W Szkole utworzone jest stanowisko Wicedyrektora.
- Stanowisko Wicedyrektora powierzane jest na czas nie dłuższy niż okres pełnienia stanowiska przez Dyrektora.
- Do zakresu zadań Wicedyrektora należy w szczególności:
- przyjęcie na siebie zadań Dyrektora w czasie jego nieobecności, z wyłączeniem spraw kadrowych i finansowych;
- opracowanie projektu tygodniowego rozkładu zajęć, kalendarza szkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania;
- koordynowanie i monitorowanie obszaru działalności pedagogicznej nauczycieli oraz biblioteki szkolnej;
- kontrolowanie dokumentacji przebiegu procesu nauczania;
- utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów oraz rozpatrywanie ich postulatów z ramienia Dyrektora.
- Szczegółowy zakres kompetencji Wicedyrektora określa Dyrektor powierzający to stanowisko.
§ 17
- W Zespole działa Rada Pedagogiczna, która jest organem kolegialnym w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni
- w Zespole. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Zespołu.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planu pracy Zespołu;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Zespole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez Małopolskiego Kuratora Oświaty, w celu doskonalenia pracy Zespołu;
- uchwalanie regulaminu swojej działalności.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
- projekt planu finansowego Zespołu;
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- program wychowawczo – profilaktyczny Szkoły;
- dopuszczenie do użytku w Szkole zaproponowanego przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program nauczania;
- zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu albo jego zmian.
- Rada Pedagogiczna:
- deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora;
- wnioskuje o wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie Zespołu jednolitego stroju;
- ustala zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne lub ustala materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym.
- Zestaw wszystkich kompetencji i uprawnień Rady Pedagogicznej jest określony w przepisach prawa oraz regulaminie Rady Pedagogicznej.
- Rada Pedagogiczna podejmuje decyzje wynikające ze swoich kompetencji w formie uchwał. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. Sposób postępowania w przypadku wstrzymania uchwały określają odrębne przepisy.
- Zadania i obowiązki przewodniczącego Rady Pedagogicznej oraz członków Rady Pedagogicznej, sposób głosowania, formy i sposób protokołowania i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej, zadania zespołów Rady określa Regulamin działalności Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Radłowie. Regulamin nie może być sprzeczny ze Statutem.
§ 18
- W Zespole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów I dzieci Zespołu.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach na zebraniu rodziców uczniów danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów Zespołu, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Zespołu.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Szkoły;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora;
- wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
- delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora.
- Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ten ustala Dyrektor w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Rada Rodziców uchwala Regulamin działalności Rady Rodziców Zespołu Szkół w Radłowie. Regulamin nie może być sprzeczny ze Statutem.
- Regulamin, o którym mowa w ust. 7 określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych, o których mowa w ust. 2, do Rady Rodziców;
- zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
§ 19
- Szczegółowe zadania i kompetencje Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego określają statuty szkół wchodzących w skład Zespołu.
- Każdy organ szkoły działa samodzielnie i podejmuje decyzje w granicach posiadanych kompetencji, zgodnie z prawem oświatowym i ze statutem Zespołu.
- Spory między organami powinny być rozstrzygane polubownie z zachowaniem zasad partnerstwa i obiektywizmu.
- Spory powinny być rozstrzygane w terminie możliwie najkrótszym. Termin nie może przekroczyć 1 miesiąca od ich powstania.
- Po wyczerpaniu wszystkich możliwości rozwiązania sporu wewnątrz Szkoły, każdy z organów może zwrócić się z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Ostatecznie spór rozstrzygany jest przez organ niebiorący udziału w sporze z zachowaniem przepisów prawa wg następujących ustaleń:
- Spór między Dyrektorem a Radą Pedagogiczną rozstrzyga Rada Rodziców;
- Spór między Dyrektorem a Radą Rodziców rozstrzyga Pada Pedagogiczna;
- Spór między Dyrektorem a Samorządem rozstrzyga Rada Pedagogiczna;
- Spór między Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców rozstrzyga Dyrektor;
- Spór między Radą Pedagogiczną a Samorządem rozstrzyga Dyrektor;
- Spór między Radą Rodziców a Samorządem rozstrzyga Dyrektor.
Rozdział 4
Organizacja pracy Zespołu
§ 20
- Podstawę organizacji pracy Zespołu w danym roku szkolnym stanowią:
- Arkusz organizacyjny placówek wchodzących w skład Zespołu;
- Plan rozwoju szkoły;
- Roczne plany pracy Szkoły i Przedszkola;
- Tygodniowy rozkłady zajęć oraz ramowy rozkład dnia;
- Plany pracy wychowawców klasowych;
- Regulamin pracy;
- Plan finansowy.
- Działalność edukacyjna Zespołu jest określana przez:
- Szkolny zestaw programów nauczania;
- Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
- Dokumenty, o których mowa w ust.2 powinny tworzyć spójną całość. Projekt programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły opracowuje Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Terminy i zasady opracowywania arkusza organizacyjnego określają odrębne przepisy.
- Zasady tworzenia, treści i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne przepisy.
§ 21
- Podstawową jednostką organizacyjną szkół wchodzących w skład Zespołu jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy i danego typu, dopuszczonych do użytku szkolnego.
- Liczebność w oddziałach przedszkolnych i klasach I – III regulują odrębne przepisy, a w klasach IV – VIII liczebność określa organ prowadzący.
- Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa, z uwzględnieniem zasad określonych w odrębnych przepisach.
- Zajęcia w świetlicy prowadzi się w grupach, których liczebność określają odrębne przepisy.
§ 22
- Zespół organizuje bibliotekę.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania biblioteki i pracy bibliotekarza określa statut Szkoły.
§ 23
W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności prawidłowego rozwoju uczniów, organizuje się żywienie na zasadach określonych w Statucie Szkoły i Przedszkola.
§ 24
- Zespół Szkół współpracuje ze stowarzyszeniami i organizacjami wspierającymi pracę szkoły.
- Zespół podejmuje współpracę z innymi podmiotami (fundacjami, stowarzyszeniami, klubami, instytucjami, uczelniami wyższymi) w zakresie działalności innowacyjnej mającej na celu kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności.
- Na współpracę z innymi podmiotami zgodę wyraża Dyrektor Zespołu.
- Na zasadach określonych w art.56 Ustawy w Zespole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.
- Zasady funkcjonowania w Zespole Szkół związków zawodowych regulują odrębne przepisy.
Rozdział 5
Nauczyciele oraz inni pracownicy Zespołu
§ 25
- W Zespole zatrudniania się nauczycieli oraz pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników Zespołu regulują odrębne przepisy.
- Szczegółowe zakresy czynności dla zatrudnionych pracowników obsługi sporządza Dyrektor uwzględniając zapisy wynikające z Kodeksu Pracy oraz Regulaminu Pracy Zespołu.
- Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników jednostek wchodzących w skład Zespołu oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
§ 26
- Nauczyciel obowiązany jest w szczególności:
- rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
- wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
- kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
- podnosić swoją wiedzę ogólną i zawodową.
- Do zakresu zadań nauczyciela należy w szczególności:
- rzetelne przygotowywanie się do każdych zajęć i prowadzenie ich na najwyższym poziomie merytorycznym, dydaktycznym i metodycznym;
- przedstawianie Dyrektorowi programu nauczania do prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych;
- przestrzeganie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, w tym obiektywne, systematyczne i bezstronne ocenianie uczniów;
- dostosowywanie wymagań edukacyjnych wynikających z orzeczeń lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej;
- dbanie o poprawność językową uczniów;
- zapoznawanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie;
- egzekwowanie przestrzegania regulaminów w pracowniach;
- pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem;
- aktywne uczestniczenie w zebraniach Rady Pedagogicznej;
- udział w szkoleniach, w tym z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzony sprzęt i pomoce dydaktyczne.
- Zadania nauczyciela w zakresie udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa Statut Szkoły Podstawowej.
- Nauczyciel odpowiada za:
- poprawność realizacji przyjętego programu nauczania;
- jakość i wyniki pracy uczniów z prowadzonych zajęć edukacyjnych;
- bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów;
- sposób organizowanych i prowadzonych zajęć.
- Nauczyciel ma prawo do:
- swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania w realizacji programu nauczania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i innych pomocy naukowych;
- uczestnictwa w formach doskonalenia zawodowego według potrzeb szkoły;
- pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach;
- podnoszenia swoich kwalifikacji oraz uczestnictwa we wszelkich formach doskonalenia zawodowego związanych z poprawą działalności Szkoły.
§ 27
- W Zespole zatrudnia się specjalistów: pedagoga, psychologa, logopedę, pedagoga specjalnego, terapeutę pedagogicznego i nauczyciela realizującego zadania z zakresu doradztwa zawodowego.
- Do zadań pedagoga i psychologa należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w Zespole;
- udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb i zapobieganie zaburzeniom zachowania;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów i wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w tym zakresie.
- Do zadań pedagoga, oprócz zadań wymienionych w ust. 2, należy:
- udzielanie porad i konsultacji;
- służenie pomocą wychowawcom i wspieranie ich warsztatu pracy;
- udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia;
- postulowanie zajęć specjalistycznych i innych zgodnych z potrzebami ucznia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zapraszanie specjalistów z zewnątrz lub prowadzenie pogadanek, prelekcji, odczytów, warsztatów;
- doskonalenie warsztatu pracy oraz podnoszenie kwalifikacji.
- Do zadań psychologa, oprócz zadań wymienionych w ust. 2, należy:
- udzielanie porad i konsultacji psychologicznych dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- prowadzenie terapii psychologicznej uczniów;
- prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów i rodziców;
- prowadzenie konsultacji wychowawczych dla rodziców i nauczycieli.
- Do zadań logopedy należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne w celu ustalenia stanu mowy uczniów oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów.
- Pedagog specjalny realizuje zajęcia w ramach zadań związanych w szczególności z:
- rekomendowaniem dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w życiu szkoły oraz dostępności;
- prowadzeniem badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów lub wychowanków;
- wspieraniem nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów i dzieci, dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych;
- rozwiązywaniem problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów i dzieci;
- dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych kształceniem;
- udzielaniem uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
- prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych, a także udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- W Zespole prowadzone są zaplanowane i systematyczne działania w zakresie doradztwa zawodowego, w celu wspierania dzieci i uczniów w procesie rozpoznawania zainteresowań i predyspozycji zawodowych oraz podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych, w tym przygotowania do wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu.
- Doradztwo zawodowe jest realizowane na:
- zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego;
- zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego;
- zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęciach z wychowawcą.
- Do zadań nauczyciela realizującego zadania doradcy zawodowego należy w szczególności:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez Zespół;
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych;
- współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.
§ 28
- Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Dyrektor może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy w danym oddziale:
- z własnej inicjatywy w oparciu o wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
- w przypadku rezygnacji nauczyciela z pełnienia zadań wychowawcy;
- na wniosek rodziców danego oddziału.
- Formy spełniania zadań wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych Szkoły.
- Do zakresu zadań wychowawcy należy:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia;
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
- realizowanie zadań związanych z ocenianiem zachowania ucznia;
- właściwe prowadzenie dziennika lekcyjnego i innej dokumentacji dotyczącej powierzonego oddziału;
- utrzymywanie stałego kontaktu z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych;
- współpraca z rodzicami i włączanie ich do rozwiązywania problemów wychowawczych;
- kształtowanie właściwych relacji pomiędzy uczniami, opartych na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej;
- utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami w sprawach postępów w nauce, zachowaniu i frekwencji ucznia;
- współpraca z różnymi instytucjami prowadzącymi działalność na rzecz dzieci i młodzieży, kultury, sportu itp.
- Zadania wychowawcy w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa Statut Szkoły Podstawowej.
§ 29
- W Zespole zatrudnia się:
- inspektora do spraw administracyjnych;
- intendenta;
- kucharkę;
- pomoc kuchenną;
- sprzątaczki;
- konserwatorów;
- szatniarza;
- sekretarkę.
- Nawiązanie i rozwiązywania stosunku pracy z osobami zatrudnionymi na stanowiskach wymienionych w ust. 1, dokonuje Dyrektor na podstawie Kodeksu pracy.
- Inspektor do spraw administracyjnych w szczególności:
- prowadzi sprawy i dokumentację związaną z uczniami;
- prowadzi sprawy i dokumenty kadrowe;
- prowadzi sprawy i dokumenty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy;
- prowadzi sprawy i dokumenty związane ze sprawozdawczością;
- prowadzenie kancelarii Zespołu;
- prowadzenie dokumentacji w zakresie działalności administracyjno – gospodarczej i finansowej Zespołu;
- wykonuje inne zadania i polecenia zlecone przez Dyrektora.
- Do zakresu zadań intendenta należy w szczególności:
- kierowanie żywieniem w placówce;
- prowadzenie ewidencji dzieci i naliczanie odpłatności za posiłki;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej żywienia;
- Do zakresu zadań kucharki należy w szczególności:
- ścisłe przestrzeganie receptury przygotowania posiłków;
- właściwe porcjowanie posiłków zgodnie z normami żywienia;
- przechowywanie próbek pokarmowych zgodnie z zaleceniami Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej;
- zachowanie wzorowej czystości sprzętu i naczyń w kuchni i pomieszczeniach przyległych.
- Do zakresu zadań pomocy kuchennej należy w szczególności:
- pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków;
- przygotowanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki;
- utrzymanie porządku i czystości na stanowisku pracy.
- Do zakresu zadań sprzątaczki należy w szczególności:
- codzienne i okresowe sprzątanie pomieszczeń, schodów i korytarzy;
- sprawdzenie, czy nie pozostawiono w pomieszczeniach włączonych urządzeń;
- włączanie alarmu i zamknięcie budynku na wszystkie dostępne w drzwiach zamki;
- utrzymanie czystości poprzez systematyczne usuwanie śmieci, odpadów do pojemników znajdujących się poza budynkiem;
- zgłaszanie Dyrektorowi i konserwatorowi zauważonych usterek sprzętów i urządzeń;
- zgłaszanie Dyrektorowi stwierdzonych nieprawidłowości, a mających wpływ na bezpieczeństwo pożarowe oraz bezpieczeństwo wszystkich osób przebywających w budynku;
- wykonywanie doraźnych poleceń Dyrektora.
- Do zakresu zadań konserwatora należy w szczególności:
- systematyczne lokalizowanie i usuwanie usterek występujących w szkole poprzez częste dokonywanie przeglądów pomieszczeń dydaktycznych, socjalnych, komunikacyjnych, pomieszczeń i obiektów sportowych;
- odśnieżanie i koszenie całego terenu wokół budynków;
- usuwanie nieczystości z terenu;
- dbanie o porządek w przydzielonych rejonach;
- kontrolowanie wszystkich urządzeń technicznych działających w Zespole;
- dbanie o porządek na placach zabaw i ich kontrola.
- Do zakresu zadań szatniarza należy w szczególności:
- dbanie o porządek w szatni;
- dbanie o przydzielony rejon, także o jego czystość.
- utrzymywanie porządku w pomieszczeniu szatniarza i pomieszczeniu przyległym.
- wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora szkoły lub wicedyrektora.
- Do zakresu zadań sekretarki należy w szczególności:
- prowadzenie spraw i dokumentacji związanych z uczniami;
- prowadzenie dokumentów kadrowych i związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;
- prowadzenie kancelarii Zespołu;
- prowadzenie dokumentacji w zakresie działalności administracyjno – gospodarczej i finansowej Zespołu.
- Szczegółowy przydział zadań opracowuje Dyrektor.
- Do zakresu zadań pracowników wymienionych w ust. 3 – 10 w zakresie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Zespół należy:
- przestrzeganie zarządzeń Dyrektora dotyczących spraw organizacyjno-porządkowych;
- rzetelne wykonywania zadań, które mają wpływ na bezpieczeństwo uczniów;
- zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości i zagrożeń.
§ 30
- Zespół tworzy warunki zapewniające bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć organizowanych przez Zespół w szczególności poprzez:
- wyposażenie pomieszczeń do nauki w ławki i stoliki odpowiednie do wzrostu uczniów;
- używanie sprawnych środków dydaktycznych i pomocy naukowych;
- zabezpieczony i sprawny sprzęt i wyposażenie w szczególności w sali gimnastycznej, boiska szkolnego oraz pracowni;
- opracowanie regulaminów korzystania z pracowni z określeniem warunków bezpieczeństwa;
- organizację dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych.
- Zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom nauczyciele i wychowawcy realizują w niżej określonych sposobach i formach:
- punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć lekcyjnych;
- rzetelne pełnienie dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych;
- niepozostawianie uczniów bez opieki podczas prowadzonych przez siebie zajęć;
- kontrolowanie obecności uczniów i odnotowywanie nieobecności uczniów na zajęciach.
- W zakresie zapewnienia uczniom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez Zespół inni pracownicy są obowiązani do:
- zwracania uwagi uczniom na niewłaściwe ich zdaniem zachowanie;
- niewpuszczania uczniów do kuchni, kotłowni oraz innych pomieszczeń, w których uczniowie mogliby być narażeni na niebezpieczeństwo;
- nieprowadzenia prac i porządków w miejscach przebywania uczniów.
- O każdym zaistniałym wypadku nauczyciele i inni pracownicy Zespołu zawiadamiają Dyrektora.
§ 31
- W Zespole tworzone są zespoły nauczycieli do realizacji zadań Szkoły określonych w statucie. W Zespole funkcjonują:
- Zespół Wychowawców Przedszkola;
- Zespół Nauczycieli Edukacji Wczesnoszkolnej;
- Zespół Wychowawców i Nauczycieli Przedmiotów klas IV-VIII.
- Zespoły nauczycieli, o których mowa w ust. 1 powołuje Dyrektor.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez Dyrektora na wniosek tego zespołu. Dyrektor, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników Szkoły. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami Szkoły. Zebrania zespołu przedmiotowego są protokołowane elektronicznie.
- Zespół określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się na zebraniu Rady Pedagogicznej podsumowującym pierwsze półrocze oraz podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania Rady Pedagogicznej.
Rozdział 6
Uczniowie Zespołu
§ 32
- Zasady rekrutacji uczniów i obowiązek szkolny określają statuty jednostek oraz regulaminy rekrutacji do Szkoły i Przedszkola.
- Jednostki wchodzące w skład Zespołu przeprowadzają rekrutację uczniów i dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności i regulamin rekrutacji.
§ 33
- przydziale uczniów do oddziałów decyduje Dyrektor.
- Przyjęcie do Zespołu dziecka spoza obwodu, wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły lub przedszkola, w której obwodzie dziecko mieszka oraz organu prowadzącego Zespół.
- Zasady spełniania obowiązku szkolnego określa Ustawa.
§ 34
Prawa i obowiązki uczniów i dzieci jednostek wchodzących w skład Zespołu określają Statuty Szkoły i Przedszkola.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 35
- Zespół jest jednostką budżetową.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Zespołu regulują odrębne przepisy.
§ 36
- Zespół używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zespół posiada okrągłą pieczęć urzędową.
- Szkoła posiada własny sztandar i hymn.
- Zespół prowadzi przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
§ 37
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy ustawy o systemie oświaty, ustawy – Karta Nauczyciela, ustawy Prawo Oświatowe, przepisy wykonawcze do tych ustaw, a także statuty jednostek wchodzących w skład Zespołu.
§ 38
Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie Zespołu jest Rada Pedagogiczna.