Zespół Szkół w Radłowie rok szkolny 2025/2026
- Podstawa prawna.
- Wstęp.
- Misja Szkoły Podstawowej w Radłowie.
- Sylwetka absolwenta.
- Cele ogólne.
- Struktura oddziaływań wychowawczych.
- Harmonogram uroczystości szkolnych.
- Cele szczegółowe.
- Harmonogram działań.
- Zasady ewaluacji Programu wychowawczo-profilaktycznego.
„W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby poprze wszystko, co ma, co posiada umiał bardziej być człowiekiem, to znaczy, ażeby umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich.” Jan Paweł II
I. Podstawa Prawna
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 z poź.zm).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 z poźn. zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 z poźn.zm.).
- Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1119 z poźn.zm).
- Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 2050 z poźn.zm).
- Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 276 z poźn.zm).
- Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 987).
- Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej ( Dz. U. z 2017r., poz. 356 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r., poz. 1449).
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 roku, art. 1.1, art. 2, art. 4.1. ( Dz.U. z 2020 poz. 685 z poźn. zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z 2017 r., poz. 1643).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z 2022 r., poz. 1594).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz.1652).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2018 r. poz.214).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026.
- Statut Zespołu Szkół w Radłowie.
- Standardy Ochrony Małoletnich przyjęte w Zespole Szkół w Radłowie.
II. Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w roku szkolnym 2025/2026 opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze Statutem szkoły i Wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny jest spójny z zatwierdzonym szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób dążenia do osiągania celów kształcenia oraz realizacji zadań wychowawczych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Uwzględnia także kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty,
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2024/2025.
- wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).
Ważnym aspektem szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2025/2026 jest uświadomienie uczniom znaczenia obowiązujących w szkole standardów ochrony małoletnich oraz wyposażenie ich w umiejętność stosowania ustalonych w nim zasad.
Podstawowym celem niniejszego Szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji Szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (Dyrektor, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
- inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
- Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
- Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
- Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Profilaktyka to kompleksowa interwencja kompensująca niedostatki wychowania, która obejmuje równolegle trzy obszary działania:
- wspomaganie wychowanka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi jego prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu (czyli budowanie odporności i konstruktywnej zaradności);
- ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka, które zaburzają prawidłowy rozwój i dezorganizują zdrowy styl życia;
- inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi oraz umożliwiają prowadzenie zdrowego stylu życia.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2024/2025,
- wniosków i analiz z pracy zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych,
- uwag dyrektora, spostrzeżeń nauczycieli, wniosków i sugestii rodziców.
Podstawowym celem realizacji Szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji szkoły.
Podstawowe zasady realizacji Szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu przez uczniów, rodziców i nauczycieli szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (Dyrektor, Rada Rodziców, Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (udział instytucji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu.
III. Misja Zespołu Szkół w Radłowie
Misją szkoły jest:
– kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur,
– zapewnienie pomocy we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym oraz zapewnienie pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom,
– uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji,
– prowadzenie działań profilaktyki zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
W roku szkolnym 2025/2026 charakter priorytetowy mają działania wspierające rozwój kompetencji społeczno-obywatelskich uczniów, profilaktykę przemocy rówieśniczej i zdrowie psychiczne młodzieży. Duże znaczenie przypisuje się również edukacji w zakresie higieny cyfrowej, krytycznej analizy informacji oraz odpowiedzialnemu korzystaniu z narzędzi sztucznej inteligencji. Program odpowiada również na potrzebę rozwijania myślenia analitycznego i postawy prozdrowotnej.
IV. Sylwetka absolwenta
Celem Zespołu Szkół w Radłowie jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz do podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.
Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- Posiada wiedzę i umiejętności, które umożliwiają mu kontynuację nauki na wyższym etapie edukacyjnym oraz funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie.
- Potrafi rozpoznać swoje zainteresowania i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, rozwoju umiejętności zawodowych oraz uczenia się przez całe życie.
- Korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, potrafi krytycznie je analizować i racjonalnie wykorzystuje nowoczesne technologie, w tym narzędzia oparte na sztucznej inteligencji.
- Jest ambitny, kreatywny, odważny i samodzielny.
- Zna tradycje szkoły, historię i kulturę własnego regionu, narodu.
- Czuje się członkiem społeczności regionalnej, obywatelem swojego kraju, patriotą i Europejczykiem.
- Posiada kompetencje międzykulturowe, prezentuje postawę otwartości i szacunku wobec różnorodności kulturowej oraz wobec ucznia z doświadczeniem migracyjnym.
- Zna i rozumie znaczenie odpowiedzialnego obywatelstwa, dba o bezpieczeństwo swoje i innych, jest zaangażowany społecznie.
- Kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności.
- Zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia.
- Szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia.
- Posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
- Zna zasady ochrony zdrowia psychicznego oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami.
- Zna podmioty udzielające wsparcia w sytuacji pogorszenia stanu psychicznego, wie w jaki sposób korzystać z ich pomocy.
- Rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych).
- Szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy.
- Jest odporny na niepowodzenia,
- Integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole.
- Jest tolerancyjny.
- Prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne.
- Jest świadomy swoich praw i obowiązków.
V. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- Fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych.
- Psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników).
- Społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej,
- Aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych.
- Intelektualnej – ukierunkowanej na pobudzanie i rozwijanie ciekawości poznawczej i myślenia analitycznego, wspieranie uczniów w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, analizie danych, rozwiązywaniu problemów, rozwijaniu kompetencji matematycznych oraz stosowaniu interdyscyplinarnego podejścia do zagadnień naukowych i codziennych.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- Współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta.
- Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych.
- Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia, a także zachowań proekologicznych.
- Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków poczucia własnej wartości i sprawczości.
- Wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną.
- Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole i budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych, a także rodzicami i pracownikami szkoły oraz organizowanie działań mających na celu integrację uczniów z niepełnosprawnościami lub doświadczeniem migracyjnym.
- Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów.
- Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów.
- Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, harcerstwa, Caritas sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym.
- Przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej.
- Wspieranie edukacji rówieśniczej mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
- Wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków.
- Kształtowanie umiejętności interpersonalnych, tworzenie przestrzeni do popełniania błędów i uczenia się na nich, budowanie środowiska akceptującego błędy jako część procesu nauki, a nie porażkę.
- Udzielanie wsparcia uczniom w rozwijaniu strategii uczenia się, pomoc w planowaniu nauki, stosowanie metod aktywizujących wspierających rozwój ich myślenia analitycznego i krytycznego.
- Kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych.
- Wspieranie edukacji obywatelskiej uczniów, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę.
- Rozwijanie postaw proobronnych i promowanie bezpieczeństwa.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- Poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach.
- Budowanie wiedzy uczniów na temat możliwych form i uwarunkowań korzystania z profesjonalnego wsparcia psychologicznego, zarówno w szkole, jak i poza szkołą, z uwzględnieniem potrzeby budowania i wzmacniania klimatu zaufania dzieci i młodzieży do działań specjalistów.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży.
- Poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
- Kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- Podnoszenie świadomości oraz poziomu wiedzy o bezpiecznym i higienicznym używaniu mediów cyfrowych, w tym właściwych reakcji na zjawisko cyberprzemocy rozwijanie u uczniów wiedzy z zakresu ochrony środowiska i klimatu,
- Kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu.
- Prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- Dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, w tym cyfrowych.
- Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
- Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych.
- Przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
- Informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkoły z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- Wspieranie wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
- Wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych.
- Wspieranie uczniów, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
- Wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły.
Działania te obejmują w szczególności:
- Realizowanie wśród uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych
- Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej.
- Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych.
- Poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji.
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych.
- Włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
- Wzmacnianie kompetencji rodzicielskich związanych z rozpoznawaniem przejawów kryzysu psychicznego, sięganiem po właściwą pomoc, udzielaniem adekwatnego wsparcia dzieciom oraz radzeniem sobie z rodzicielskim poczuciem winy i wstydu.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
- stworzenie uczniom przestrzeni do kształtowania umiejętności współpracy, autonomicznych zespołów, planowania, realizowania zaplanowanych działań ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych zasobów,
- stworzenie sieci wsparcia, która pozwoli uczniom postrzegać wsparcie rówieśnicze jako umiejętność reagowania na oznaki problemów koleżanek i kolegów,
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości, wzmacnianie poczucia sprawczości,
- budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- zaoferowanie uczniom szerokiego wachlarza zajęć dodatkowych umożliwiającego właściwe wykorzystanie czasu wolnego,
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania profilaktyczne programu to:
- zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
- utrwalanie zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
- eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
- niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
- uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
- uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
VI. Struktura oddziaływań wychowawczych
Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze Statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
- stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
- inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
- dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
- dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i pedagogów czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań, itp.), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami.
- czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog, pedagog specjalny, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
- nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów
- dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,
- zapoznaje się z opracowanym przez zespół zadaniowy projektem Programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,
- opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością oraz depresją,
- uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na obecność w szkole osób obcych,
- reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia.
Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
- rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów,w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
- przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
- zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
- są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami – uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające z obniżonego poczucia własnej wartości i poczucia sprawczości,
- współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
Zespół wychowawców:
- aktualizuje procedury obowiązujące w szkole,
- analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów,
- ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
- przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
- inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły.
Pedagog szkolny/psycholog:
- diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczną-pedagogiczną w odpowiednich formach,
- współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia,
- zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
- współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
- rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
- aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
- wspiera mających trudności nauczycieli, wychowawców i specjalistów w realizacji działań pomocowych skierowanych do uczniów,
- promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
Pedagog specjalny:
- rozpoznaje wraz z wychowawcami indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych,
- określa formy i sposoby udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
- organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i rodziców,
- udziela uczniom pomocy pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
- podejmuje działania profilaktyczno-wychowawcze wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i nauczycieli,
- pomaga rodzicom i nauczycielom w rozwijaniu indywidualnych predyspozycji i uzdolnień uczniów,
- wspiera działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli wynikające z Programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
- współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- uczestniczy w spotkaniach Zespołu Wychowawczego.
Rodzice:
- współtworzą Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny.
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- uczestniczą w wywiadówkach, konsultacjach oraz spotkaniach klasowych organizowanych przez szkołę,
- uczestniczą w spotkaniach, prelekcjach oraz wydarzeniach i uroczystościach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- zachęcają dzieci do właściwego spędzania czasu wolnego oraz rozwijania swoich zainteresowań,
- Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny.
Samorząd Uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
Harmonogram uroczystości szkolnych
Miesiące | Data | Działanie | Odpowiedzialni | Artykuł na stronę szkoły | Fotorelacja | Termin realizacji |
Wrzesień | 01.09.2025r. | Inauguracja roku szkolnego 2025/2026 | Dyrektor/ Wicedyrektorzy, | M. Wójcik | P. Jachimek | |
07.09.2025r. | Udział w uroczystości na cmentarzu w ramach obchodów święta Patrona Szkoły. Edukacja patriotyczna, odpowiedzialność za region i ojczyznę. | Wychowawcy klas I-VIII, | E. Gibała | P. Jachimek | ||
08.09.2025r. | Narodowe czytanie Jan Kochanowski ,,Poezja”. Wspieranie umiejętności językowych, edukacja obywatelska | P. Jachimek, A. Seremet, | P. Jachimek | A. Seremet | ||
26.09.2025r. | Dzień j. obcych. Wykorzystanie multimediów i narzędzi online. | M. Aschettino, S.Pamuła L. Lazarowicz, A. Żwirska | S.Pamuła | L. Lazarowicz | ||
30.09.2025r. | Dzień Chłopaka | Wychowawcy klas, opiekunowie SU, | T.Urbanek | D.Sygnarowicz | ||
Październik | 10.10.2025r. | Dzień Edukacji Narodowej. Kształtowanie postaw obywatelskich i szacunku dla zawodu nauczyciela. | D. Stono D. Sygnarowicz M.Patulski | K. Machalska | K.Machalska | |
16.10.2025r. | Dzień Papieski (kiermasz 19 października paraf.) Edukacja do wartości, wrażliwość społeczna | Ks. W.Sola Ks. A Krajewski, Caritas/ Wolontariat | K. Machalska | Ks. W.Sola | ||
20.10.2025r. | Dzień Ratownictwa Medycznego. Edukacja prozdrowotna, pierwsza pomoc. | R. Kijak K.Sobota P.Malec | P.Malec | P. Malec | ||
22.10.2025r. | Ślubowanie klas I | D.Kozioł K.Mikuś | K.Mikuś | H. Winiarska | ||
Listopad | 05.11.2025r. | Dzień zdrowego śniadania. Edukacja prozdrowotna, rozwijanie nawyków zdrowego stylu życia | Wychowawcy kl. I-VIII, K. Mikuś , D. Kozioł Ł. Bajorek, A. Seremet ( w ramach zaj. techniki) | D. Sygnarowicz | Ł.Bajorek | |
06.11.2025r. | Konkurs historyczny ,,I wojna światowa na Ziemi Tarnowskiej” (podsumowanie 12.XI) | M. Urbanek, P. Malec | M. Urbanek | P. Malec | ||
07.11.2025r. | Narodowe Święto Niepodległości ,,Dzień Regionalny” Edukacja obywatelska i patriotyczna. | M. Wójcik, H. Winiarska/ Wszyscy nauczyciele | D. Stono | W. Rzymek | ||
18.11.2025r. | Dzień Tabliczki Mnożenia. Kształtowanie myślenia analitycznego, matematyka | L. Zych, J. Gołas Wych. kl. III | L. Zych | P. Jachimek | ||
Listopad 2025r. | Rajd patriotyczny ,,Łowczówek 2025” Postawy patriotyczne, aktywność fizyczna | Opiekunowie szkolnego Koła PTTK (Malec, M. Urbanek, B. Chrzanowska) | P. Malec | M. Urbanek | ||
27.11.2025r. | Andrzejki | Wychowawcy klas, SU, | M. Maślak | Ł. Bajorek | ||
Grudzień | 04.12.2025r. | Dzień Wolontariusza | Op. Wolontariatu, | A. Seremet | K. Machalska | |
05.12.2025r. | Mikołajki | Wychowawcy klas | M. Maślak | T. Padło | ||
grudzień | Szkolna ,,Szlachetna Paczka” | R. Kijak PCK L. Janicka T. Urbanek | R.Kijak | W. Rzymek | ||
19.12.2025r. | Poranek świąteczny- ,,Jasełka” | Ks. A. Krajewski, S.Pamuła E. Sulo | M. Aschettino | Ks. W.Sola | ||
Styczeń | Styczeń | Gminny Przegląd Kolęd i Pastorałek | M. Patulski, Ks. W.Sola | M. Patulski | Ks. W.Sola | |
Spotkanie noworoczne z Podopiecznymi z ŚDS w Siedlcu | L. Zych B. Fudalej Wolontariat | B. Fudalej | M. Aschettino | |||
23.01.2026r. | Dzień Babci i Dziadka | E.Kumięga I.Pochroń – Wierzbicka | E. Kumięga | Ł.Bajorek | ||
29.01.2026r. | Zabawa choinkowa | Wychowawcy klas, SU | T.Urbanek | W.Rzymek | ||
Luty | 17.02.2026r | Dzień Bezpiecznego Internetu . Higiena cyfrowa, fake newsy | Ł Bajorek, E Sulo, M.Aschettino | Ł. Bajorek | M.Aschettino | |
Marzec | 03.03.2026r. | ,,Dzień Żołnierzy Wyklętych” | Opiek. Harcerstwa | E. Gibała | P. Malec | |
06.03.2026r. | Dzień Kobiet | Wszyscy Panowie nauczyciele | R. Kijak | P. Jachimek | ||
20.03.2026r. | I dzień Wiosny Konkurs ,,Talent Show” | Opiekunowie SK PTTK (P. Malec, B. Chrzanowska) A.Seremet W. Rzymek | Seremet | W. Rzymek | ||
Marzec 2026r. | Konkurs recytatorski | P Jachimek, M Wójcik, A. Seremet, D. Stono | M. Wójcik | D. Stono | ||
02.04.2026r. | „Dzień z książką” w ramach Międzynarodowego Dnia Książki dla dzieci | P. Jachimek, B. Fudalej, M. Wójcik, Wychowawcy klas I-III | M. Wójcik | P. Jachimek | ||
Kwiecień | Kwiecień | Konkurs dla uczniów z niepełnosprawnościami. Integracja i wrażliwość. | H. Winiarska M.Kosiarska | H. Winiarska | W. Rzymek, | |
09.04.2026r. | Dzień Służby Zdrowia | B. Chrzanowska, A. Żwirska A. Dziodzio D. Machalski (pielęgniarz) | R. Kijak | K.Sobota | ||
22.04.2026r. | Dzień Ziemi (sprzątanie świata) | B. Fudalej, wychowawcy klas | M. Aschettino | Ł. Bajorek | ||
29.04.2026r. | Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja (akademia). Tradycja i wartości demokratyczne | D. Stono D. Sygnarowicz M. Patulski | D. Sygnarowicz | P. Jachimek | ||
Maj | 26.05.2026r. | Dzień Matki | K.Mikuś D.Kozioł | K.Mikuś | P.Jachimek | |
Czerwiec | 01.06.2026r. | Dzień Dziecka | Wszyscy wychowawcy klas/ nauczyciele WF-u | Żwirska | E. Sulo | |
12.06.2026r. | ,,Zawodowe Show” Szkolna Integracja Zawodoznawcza. Rozwój kompetencji przyszłości. | Dyrektor/Wicedyrektor Wychowawcy I-III i klas VIII, pedagodzy i psycholog (E.Sulo, H.Winiarska, Ł.Graniczna) | M. Wójcik | P. Jachimek | ||
25-26.06.2026r. | Zakończenie roku szkolnego (sala gimn.) | Wychowawcy klas VII-VIII odp. D.Stono, M.Wójcik | D.Stono | P. Jachimek |
VIII.Cele szczegółowe
SFERA ROZWOJU INTELEKTUALNEGO:
- Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
- Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych.
- Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.
- Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
- Kształtowanie umiejętności optymalnej organizacji własnej pracy.
- Przekazywanie wiedzy i umiejętności praktycznych w stopniu adekwatnym do predyspozycji.
- Nauka procesu „uczenia się”.
- Indywidualizacja procesu nauczania.
- Wprowadzenie doradztwa zawodowego na każdym przedmiocie.
- Wdrażanie do korzystania z różnych źródeł informacji.
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów.
- Kształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania zdobytych informacji.
STREFA ROZWOJU DUCHOWEGO:
- Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
- Kształtowanie właściwych relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami.
- Doskonalenie umiejętność właściwej oceny własnych i cudzych zachowań oraz przyznania się do błędu.
- Kształtowanie postawy szacunku dla dobra wspólnego oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
- Budowanie tolerancji wobec odmienności kulturowych, religijnych, rasowych i światopoglądowych oraz wobec osób z ograniczonymi możliwościami.
SFERA ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
- Integracja zespołów klasowych.
- Reintegracja w klasach wyższych.
- Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm i zasad.
- Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu.
- Uczestnictwo w imprezach lokalnych, regionalnych i szkolnych.
- Kultywowanie tradycji narodowych, patriotycznych i kulturalnych.
- Dążenie do budowania więzi między pokoleniami.
- Poszanowanie dla innych kultur i tradycji.
- Kształtowanie właściwego stosunku do przyrody.
SFERA ROZWOJU PSYCHICZNA:
- Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
- Rozwijanie umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji.
- Kształcenie umiejętność rozpoznawania własnych emocji i wyrażania ich w sposób społecznie akceptowany.
- Kształtowanie u uczniów umiejętności radzenia sobie ze stresem.
- Wyrabianie umiejętności właściwego reagowania w sytuacjach trudnych i zwracania się o pomoc.
- Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów.
- Kształtowanie zdolności do empatii i rozwijanie umiejętności zachowań asertywnych.
SFERA ROZWOJU FIZYCZNEGO:
- Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
- Uświadamianie uczniom zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia, a zdrowiem.
- Doskonalenie sprawności fizycznej i wyrabianie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu.
- Wpajanie i utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i samokontroli w czasie zabaw w domu i szkole.
- Zaopatrzenie uczniów w wiedzę dotyczącą zasad ochrony zdrowia psychicznego.
IX. Harmonogram działań
Sfera | Zadania | Forma realizacji | Osoby odpowiedzialne | Termin |
I n t e l e k t u a l n a | Rozpoznanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów. | Przeprowadzanie w klasach diagnoz, obserwacje podczas bieżącej pracy. Diagnozowanie uczniów. Kierowanie uczniów do poradni specjalistycznych. Kierowanie uczniów na zajęcia warsztatowe do PPP-P w Tarnowie. Objęcie uczniów wsparciem adekwatnym do potrzeb i możliwości psychofizycznych. | wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, pedagog, pedagog specjalny pedagog specjalny | wrzesień 2024 wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb |
Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów. | Prowadzenie zajęć „Myślę twórczo”. Prowadzenie zajęć „Myślę kreatywnie”. „Koło teatralne”. Prowadzenie zajęć świetlicowych. Prowadzenie kół przedmiotowych, zainteresowań, praca indywidualna z uczniem zdolnym, wyjścia do kina, teatru, do muzeum, na wystawy. Udział w życiu kulturalnym miasta. Prowadzenie zajęć w ramach projektów edukacyjnych „Być jak Ignacy”. Prowadzenie zajęć w ramach innowacji pedagogicznych. Organizowanie konkursów przedmiotowych i tematycznych na poziomie szkoły i gminy Konkurs Recytatorski, Gminny Konkurs Humanistyczny, Konkurs Kolęd i Pastorałek, Konkurs I wojna światowa na Ziemi Radłowskiej, Turniej wiedzy pożarniczej Konkurs plastyczny „Marzę o …”. | wychowawcy klas 1-3 wychowawcy klas 4-8 opiekun koła nauczyciele klas 4-8 wychowawcy świetlicy, nauczyciele nauczyciele, osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie i przeprowadzenie | wg harmonogramu wg harmonogramu wg harmonogramu zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby. zgodnie z planem zajęć, zgodnie z kalendarzem szkolnych, gminnych, powiatowych konkursów |
Rozwijanie pasji | Przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne i gminne. Prezentowanie talentów na forum szkoły. | nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele, wychowawcy | cały rok szkolny zgodnie z harmonogramem wg potrzeb | |
Strategie uczenia, nabywanie umiejętności uczenia się, rozwijanie autonomii ucznia. | Rozwijanie strategii uczenia się. Pomoc w planowaniu nauki, stosowanie metod aktywizujących wspierających rozwój myślenia analitycznego i krytycznego. Przeprowadzenie lekcji wychowawczych, warsztatów dotyczących różnych technik skutecznego uczenia się. Mój styl uczenia się, pomoc w określeniu indywidualnych sposobów uczenia się. Prowadzenie zajęć rozwijających umiejętności uczenia się. Zorganizowanie konsultacji dla uczniów. | wychowawcy, pedagog, psycholog pedagog z PPP-P w Tarnowie wychowawcy, pedagog | I półrocze wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb zgodnie z harmonogramem zgodnie z harmonogramem | |
Usprawnienie przepływu informacji na linii szkoła – dom. | Systematyczne przekazywanie rodzicom informacji za pośrednictwem e-dziennika. Udzielanie porad rodzicom. Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach Wyznaczenie terminów zebrań dla rodziców oraz konsultacji. | wychowawcy, dyrektor, psycholog, pedagog, psycholog, pedagog, logopeda, wychowawca, nauczyciel współorganizujący proces kształcenia dyrektor | cały rok szkolny wg potrzeb wg potrzeb | |
Wspieranie ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. | Diagnozowanie możliwości psychofizycznych uczniów. Kierowanie na badania specjalistyczne. Realizowanie zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach. Prowadzenie zajęć specjalistycznych (logopedyczne, korekcyjno – kompensacyjne, rewalidacyjne, dydaktyczno – wyrównawcze, zajęcia z psychologiem, rozwijające umiejętności uczenia się, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, rozwijające uzdolnienia). Zindywidualizowanie ścieżki kształcenia. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia. Wsparcie i pomoc pedagoga specjalnego – monitorowanie dostosowania form i metod pracy do możliwości uczniów o specjalnych potrzebach. | nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog pedagog, pedagog specjalny, logopeda, psycholog, nauczyciele i specjaliści nauczyciele nauczyciele, pedagog, pedagog specjalny | cały rok szkolny cały rok szkolny wg potrzeb cały rok szkolny cały rok szkolny | |
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień i predyspozycji. | Zajęcia z preorientacji zawodowej na każdym etapie edukacyjnym. Zajęcia przygotowujące uczniów do świadomego wyboru dalszej drogi edukacyjnej i planowania kariery zawodowej. | doradca zawodowy, pedagog, pedagog z PPP-P w Tarnowie | zgodnie z harmonogramem pracy doradcy zawodowego i pedagoga szkolnego | |
Kształtowanie postawy twórczej. | Chór szkolny, Zespół instrumentalny, zespół regionalny „Mali Radłowianie”, „Kółko taneczne”. Zajęcia w ramach innowacji i projektów edukacyjnych. Wykorzystywanie pomocy zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. | wychowawcy, nauczyciele, organizatorzy konkursów nauczyciele realizujący innowacje pedagogiczne nauczyciele | zgodnie z planem pracy cały rok szkolny | |
Nauczanie bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | Warsztaty edukacyjne, kursy online z bezpiecznego korzystania z Internetu, zajęcia z zakresu krytycznego myślenia | Nauczyciel informatyki | zgodnie z harmonogramem | |
Krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie | Lekcje poświęcone weryfikacji źródeł informacji, rozpoznawaniu fake news i dezinformacji. Projekty edukacyjne, w których uczniowie analizują różne źródła informacji i prezentują wyniki swoich badań. | Nauczyciele przedmiotowi, Nauczyciel informatyki | zgodnie z harmonogramem | |
Poprawne metodycznie wykorzystywanie narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w tym narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI), z uwzględnieniem zasad higieny cyfrowej oraz bezpieczeństwa danych | Szkolenia dla nauczycieli z zakresu korzystania z narzędzi edukacyjnych online, takich jak platformy e-learningowe, aplikacje edukacyjne, zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Tworzenie i udostępnianie bazy zasobów edukacyjnych i narzędzi cyfrowych w szkole. | dyrektor | zgodnie z harmonogramem | |
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji | Organizowanie zajęć na temat zastosowań AI w edukacji. Praktyczne lekcje pokazujące, jak AI może wspierać naukę, np. w analizie danych, personalizowaniu nauczania. Zalety i wady. | Nauczyciel informatyki nauczyciele przedmiotowi | Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć | |
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych. | Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. Zapoznanie uczniów z zasadami przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty. Przeprowadzanie próbnych egzaminów w klasach ósmych. Analiza wyników egzaminów ósmoklasistów. | wychowawcy, wychowawcy nauczyciele, wychowawcy nauczyciele, nauczyciele klas ósmych | cały rok szkolny I półrocze zgodnie z harmonogramem II półrocze | |
Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych. | Prowadzenie zajęć z programowania i robotyki. Zajęcia zorganizowane w ramach realizacji programu „Laboratorium Przyszłości”. | wyznaczony nauczyciel wyznaczony nauczyciel | cały rok szkolny zgodnie z harmonogramem | |
Rozwijanie umiejętności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy. Selekcjonowanie zdobytych wiadomości i kształtowanie umiejętności użycia ich na własne potrzeby. | Realizowanie zadań w ramach projektów. Wykorzystanie wiedzy i umiejętności w czasie realizowania zadań w ramach organizacji szkolnych. | nauczyciele opiekunowie SU, PCK, Caritas, Drużyny Harcerskiej oraz wolontariatu | zgodnie z harmonogramem cały rok szkolny | |
Duchowa | Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej. | Prowadzenie działalności charytatywnej w ramach pracy SU, PCK, Caritas, Drużyny Harcerskiej oraz wolontariatu Organizowanie działań mających na celu integrację uczniów z niepełnosprawnościami lub doświadczeniem migracyjnym. | opiekunowie SU, opiekun Caritas, opiekun PCK, opiekunowie Drużyny harcerska i Gromady zuchowej opiekunowie wolontariatu, pedagog, wychowawcy klas, psycholog | cały rok szkolny cały rok szkolny |
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych. Kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, | Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu, spotkania z ciekawymi ludźmi. Wyjazdy na wrześniowe uroczystości patriotyczne do Pszczyny i Ćwiklic. Współpraca z przedstawicielami Związku Żołnierzy Wojska Polskiego. Współpraca ze Szkołą Podstawową nr. 7 im „Żołnierzy Września” w Ćwiklicach. Zapoznanie uczniów z wydarzeniami historycznymi związanymi z wrześniem 1939 r. Udział w uroczystościach środowiskowych (obchody walk obronnych – Radłów, Biskupice Radłowskie, Akcja III Most, Łowczówek). Rajdy patriotyczne. Dbałość o lokalne miejsca pamięci narodowej (porządkowanie na miejscowym cmentarzu grobów poległych żołnierzy, składanie kwiatów i zapalanie zniczy). Lekcje w szkolnej Izbie pamięci. | wychowawcy, nauczyciele wskazani jako odpowiedzialni za poszczególne działania, nauczyciele odpowiedzialni za sztandar, historycy, odpowiedzialni nauczyciele, nauczyciele odpowiedzialni za sztandar, pedagog, pedagog, wyznaczony nauczyciel wychowawcy klas, wyznaczony nauczyciel opiekunowie SU, wychowawcy, nauczyciele nauczyciel historii | zgodnie z harmonogramem uroczystości wyznaczony nauczyciel zgodnie z planem wrzesień zgodnie z harmonogramem uroczystości cały rok szkolny | |
Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu. | Wycieczki klasowe, tematyczne lekcje wychowawcze. Udział w uroczystościach środowiskowych. | wychowawcy, nauczyciel historii, nauczyciele, wychowawcy | zgodnie z planem pracy każdego wychowawcy, zgodnie z harmonogramem | |
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii | Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. Wyjazdy na festiwale zespołu „Mali Radłowianie”. Gminny konkurs języków obcych. | Nauczyciele, Opiekun zespołu Nauczyciele języków obcych, | zgodnie z harmonogramem | |
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję | Warsztaty organizowane przez psychologa. Różne formy integracji zespołów klasowych, do których dołączyli nowi uczniowie. Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. | Psycholog , wychowawcy klas | zgodnie z harmonogramem zgodnie z potrzebami zgodnie z harmonogramem | |
Kształtowanie empatii i zrozumienia wśród uczniów wobec osób z niepełnosprawno ściami | Organizowanie dni empatii- współpraca ze Środowiskowym Domem Samopomocy w Siedlcu. | Opiekun wolontariuszy | zgodnie z harmonogramem | |
Promowanie wartości inkluzyjnych w szkole | Prowadzenie kampanii informacyjnych, przygotowanie materiałów edukacyjnych, współpraca z samorządem uczniowskim przy organizacji wydarzeń promujących inkluzję. | Opiekun SU | zgodnie z harmonogramem | |
Wsparcie uczniów w rozwiązywaniu konfliktów i promowanie wartości moralnych | Mediacje rówieśnicze. Zajęcia z zakresu etyki i moralności. | psycholog Wychowawcy klas | adekwatnie do potrzeb zgodnie z harmonogramem | |
Budowanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw. | Lekcje wychowawcze, spotkania SU, zbiórki harcerskie, spotkania wolontariuszy. | wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, opiekunowie SU, opiekunowie Drużyny Harcerskiej, Gromady zuchów i wolontariatu | zgodnie z planami pracy |
S p o ł e c z n a | Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły. | Omówienie Statutu szkoły i regulaminów szkolnych, lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. Uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków jako uczniów i obywateli. Angażowanie uczniów w pomoc koleżeńską. | wychowawcy, psycholog wychowawcy, pedagog, nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie wolontariatu | wrzesień, październik cały rok szkolny cały rok szkolny |
Podnoszenie świadomości prawnej uczniów, upowszechnianie wiedzy prawnej, nabywanie umiejętności stosowania prawa w praktyce. | Lekcje wychowawcze, Lekcje WOS | wychowawcy, nauczyciele WOS | zgodnie z harmonogramem | |
Kształtowaniu postaw społecznych, obywatelskich oraz rozwijaniu kluczowych kompetencji młodzieży niezbędnych do funkcjonowania w społeczeństwie obywatelskim zgodnie z obowiązującymi normami, zasadami, przepisami prawa. | Zajęcia z zakresu edukacji obywatelskiej uczniów, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Inicjowanie projektów społecznych i charytatywnych. Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami oraz zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne | nauczyciel WOS, nauczyciele historii, wychowawcy opiekunowie SU i wolontariatu dyrektor, psycholog | cały rok szkolny | |
Rozwijanie postaw proobronnych i promowanie bezpieczeństwa. | Współpraca z lokalnymi instytucjami, organizacjami pozarządowymi i służbami mundurowymi w celu wzbogacenia oferty edukacyjnej o elementy proobronne i obywatelskie. Organizowanie spotkań z policjantami. Organizowanie spotkań ze strażakami. Przeprowadzanie treningów ewakuacyjnych i ćwiczeń z zakresu bezpieczeństwa. Organizowanie zajęć warsztatowych dotyczących udzielania pierwszej pomocy z ratownikami. Zajęcia w ramach Edukacji dla bezpieczeństwa. Realizowanie zadań w ramach „Odblaskowej szkoły” | Dyrektor wychowawcy Nauczyciel EDB Nauczyciel wychowania fizycznego | zgodnie z harmonogramem zgodnie z harmonogramem zgodnie z harmonogramem zgodnie z harmonogramem zgodnie z harmonogramem | |
Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów. Uczenie zasad samorządności i demokracji | Lekcje wychowawcze, zajęcia świetlicowe, ogniska klasowe, spotkania wolontariuszy, zbiórki harcerskie. Wspólne wyjazdy i wycieczki oraz rajdy rowerowe. Wyjścia do kręgielni, kina. Organizowanie wieczorów filmowych w szkole. Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania. Wybory do Samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności. | Pedagog z PPP-P w Tarnowie opiekun samorządu wychowawcy klas | zgodnie z harmonogramem zajęć zgodnie z harmonogramem | |
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. | Lekcje dla uczniów prowadzone przez doradcę zawodowego, nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z przyjęciem do szkoły. Realizacja treści prozawodowych na wszystkich przedmiotach i etapach edukacyjnych. Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów. Współpraca z OSP w Radłowie – promowanie zawodu strażaka, zachęcanie uczniów do wstąpienia do młodzieżowej drużyny OSP. Działania promujące kształcenie zawodowe, organizowanie spotkań z przedstawicielami pracodawców, włączanie doradztwa zawodowego w codzienną praktykę wychowawczą. | doradca zawodowy, nauczyciele, pedagog, nauczyciele wychowawcy wyznaczony nauczyciel, prezes OSP doradca zawodowy, wychowawcy i nauczyciele | II półrocze zgodnie z harmonogramem cały rok zgodnie z harmonogramem zgodnie z harmonogramem | |
Diagnozowanie potrzeb uczniów i środowiska. | Rozpoznanie potrzeb uczniów poprzez obserwację, rozmowy i stałe kontakty z rodzicami i instytucjami środowiska lokalnego. | zespół wychowawców, pedagog, psycholog, dyrektor (współpraca z kierownikiem SPWD w Radłowie, dyrektorem GCKiC w Radłowie, Zespół Interdyscyplinarny). | zgodnie z potrzebami | |
Angażowanie uczniów w życie szkoły i środowiska. | Działania podejmowane w ramach realizowania zadań poszczególnych organizacji. | opiekunowie SU, Drużyny Harcerskiej, Caritas, PCK, wolontariatu, nauczyciele realizujący innowacje pedagogiczne | zgodnie z planem pracy | |
Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych, podejmowane decyzje i zachowania. Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy oraz umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów. | Przeprowadzenie zajęć i pogadanek. Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania. | wychowawcy, psycholog, pedagog szkolny, psycholog, policjant | zgodnie z planami pracy wg potrzeb | |
Doskonalenie kultury bycia. Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się względem miejsca i sytuacji. Kształtowanie postawy szacunku wobec innych. | Lekcje wychowawcze na temat dobrego wychowania. Eliminowanie agresji słownej wśród uczniów (pogadanki, dbałość o kulturę słowa). Konsekwentna realizacja wspólnej strategii działań wychowawczych przez wszystkich pracowników. Wspólne opracowywanie regulaminów klasowych. Kontrakty klasowe. | wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog, wychowawcy, pedagog szkolny | cały rok szkolny cały rok szkolny cały rok szkolny | |
Uczenie zasad samorządności i demokracji. | Wdrażanie uczniów do pracy grupowej na lekcjach, realizacja projektów edukacyjnych, uwzględnianie propozycji uczniów dotyczących przebiegu lekcji. Przeprowadzanie wyborów do Rady SU zgodnie z przyjętym regulaminem. Przeprowadzanie wyborów do Samorządów Klasowych. Bieżąca kontrola ich działalności. Opracowanie Planu pracy SU i SZKW. Monitorowanie przepływu informacji pomiędzy SU i poszczególnymi klasami reprezentowanymi przez Samorządy Klasowe. | nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie SU, wychowawcy, opiekunowie SU, opiekunowie SU, Rada SU opiekunowie SU, wychowawcy, | cały rok szkolny maj, wrzesień, cały rok szkolny wrzesień, cały rok szkolny, | |
Rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi. | Włączenie w akcje: Góra Grosza, Kredkobranie. Pomoc dla potrzebujących – akcje dobroczynne wolontariatu, Caritasu harcerzy i PCK | wychowawcy, opiekun SU opiekun Caritas, PCK, opiekunowie SZKW, druhny | cały rok szkolny | |
Ochrona środowiska i klimatu. Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego. | Realizowanie zadań w ramach Dnia Ziemi i sprzątania Świata. Zbieranie zużytych baterii, zakrętek plastikowych. Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt (zbiórki karmy). Współpraca z kołem łowieckim „Łoś” (zbiórka żołędzi). Współpraca z OSP w Radłowie – propagowanie profilaktyki przeciwpożarowej. „Turniej wiedzy pożarniczej”, wyjścia do remizy OSP w Radłowie. Wyjazdy na plenerowe zajęcia ekologiczne. | nauczyciel przyrody, nauczyciele wychowawcy, opiekun SU, opiekun SZKW, wyznaczony nauczyciel, pedagog prezes OSP wychowawcy, wyznaczony nauczyciel wychowawcy, nauczyciele, | cały rok szkolny cały rok szkolny cały rok szkolny cały rok szkolny | |
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. | Lekcje dla uczniów prowadzone przez doradcę zawodowego, nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z przyjęciem do szkoły. Realizacja treści prozawodowych na wszystkich przedmiotach i etapach edukacyjnych. Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów. Współpraca z OSP w Radłowie – promowanie zawodu strażaka, zachęcanie uczniów do wstąpienia do młodzieżowej drużyny OSP | doradca zawodowy, nauczyciele, pedagog, nauczyciele wychowawcy wyznaczony nauczyciel, prezes OSP | II półrocze zgodnie z harmonogramem cały rok zgodnie z planem pracy | |
Zwiększenie zaangażowania rodziców w proces wychowawczy i życie szkoły. | Zachęcanie rodziców do współpracy z wychowawcami klas oraz pedagogiem szkolnym i pedagogiem specjalnym. Angażowanie rodziców w działania podejmowane przez szkołę (uroczystości, akademie, wycieczki i imprezy szkolne), akcje charytatywne. | wychowawcy, pedagog szkolny wychowawcy, nauczyciele, pedagog opiekunowie SU | cały rok szkolny cały rok szkolny cały rok szkolny | |
Kształtowanie nawyków prawidłowego reagowania na zjawiska przemocy. Zapoznanie uczniów z moralnymi i prawnymi skutkami przemocy i cyberprzemocy. | Pogadanki, przedstawienia profilaktyczne. Spotkania z policjantem Komisariatu Policji w Żabnie i Miejskiej Komendy Policji w Tarnowie Przeprowadzenie zajęć dotyczących odpowiedzialności nieletnich oraz z zakresu mediacji rówieśniczej. „Tydzień o przemocy” | nauczyciele, psycholog, pedagog, policjant, policjant, psycholog, pedagog | zgodnie z planem pracy wg potrzeb zgodnie z planem pracy | |
Eliminowanie zachowań agresywnych. | Prowadzenie indywidualnych rozmów oraz lekcji wychowawczych. Organizowanie spotkań zespołu wychowawców. Organizowanie indywidualnych spotkań z rodzicami uczniów, którzy sprawiają problemy wychowawcze. Organizowanie i udział w spotkaniach grup roboczych Zespołu Interdyscyplinarnego. Zachęcanie rodziców do skorzystania z pomocy specjalistów. Spotkanie z pedagogiem z PPP-P w Tarnowie Współpraca z kuratorami społecznymi i zawodowymi oraz pracownikami MGOPS w Radłowie i MGOPS w Wierzchosławicach, a także asystentem rodziny. Współpraca z kierownikiem SPWD w Radłowie i GKRPA w Radłowie. Redagowanie opinii o uczniach do PCPR w Tarnowie oraz pisanie wniosków do Sądu. Zgłaszanie spraw na policję. | wychowawcy, pedagog dyrektor, wicedyrektor, psycholog, pedagog pedagog, pedagog, pedagog, pedagog z PPP-P w Tarnowie pedagog, pedagog, pedagog, dyrektor, wicedyrektor, dyrektor, wicedyrektor, | wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb wg potrzeb | |
Psychiczna | Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości. | Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, promowanie talentów uczniów na forum szkoły i w środowisku lokalnym, udział w konkursach przedmiotowych i konkursach talentów, promocja osiągnięć uczniów na stronie internetowej szkoły, gminy i w kwartalniku „Radło”, ekspozycje prac uczniów. Organizowanie spotkań rodziców i nauczycieli pracujących z dziećmi. | pedagog szkolny, psycholog, wychowawcy, nauczyciele przedmiotów wychowawcy, nauczyciele dyrektor | praca ciągła wg potrzeb wg potrzeb |
Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji i radzenia sobie z nimi w społecznie akceptowany sposób. | Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów. Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. | Psycholog z PPP-P w Tarnowie wychowawca | zgodnie z potrzebami zgodnie z potrzebami | |
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły | Zajęcia integracyjne w klasach | Wychowawcy klasy, pedagog | zgodnie z potrzebami | |
Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą | Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa/pedagoga. | Wychowawcy klas | zgodnie z potrzebami | |
Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej | Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń. | Wychowawca, psycholog | zgodnie z potrzebami | |
Rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie z presją rówieśników. | Zajęcia z pedagogiem i psychologiem szkolnym w ramach lekcji wychowawczych. Zajęcia warsztatowe prowadzone przez specjalistów PPP-P w Tarnowie, jak radzić sobie ze stresem. | pedagog, psycholog, specjaliści z PPP-P w Tarnowie | cały rok szkolny zgodnie z planem | |
Kształtowanie postaw asertywnych. | Indywidualne rozmowy, lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. | wychowawcy, nauczyciele wdż, psycholog, | zgodnie z planami pracy i potrzebami | |
Umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty | Lekcje wychowawcze – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, wspólne wycieczki, wyjazdy, wyjścia. | Wychowawcy | zgodnie z potrzebami | |
Profilaktyka zachowań ryzykownych, problemowych (palenie papierosów, picie alkoholu, używanie środków psychoaktywnych). | Przeprowadzenie diagnozy w zakresie zagrożeń związanych z używaniem środków psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. Wykonanie i aktualizacja gazetki ściennej, rozdanie ulotek uczniom. Realizowanie zadań w ramach programu „Nie pal przy mnie proszę”. Zajęcia dla młodzieży z psychologiem na temat uzależnień. Przeprowadzenie zajęć w ramach lekcji biologii, przyrody i lekcji wychowawczych. „Bieg po zdrowie” | psycholog, pedagog wychowawcy, psycholog nauczyciele klas III psycholog nauczyciele biologii, przyrody, wychowawcy, psycholog, pedagog | praca ciągła II półrocze II półrocze II półrocze zgodnie z planem |
Fizyczna | Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych. | Realizowanie działań w ramach innowacji pedagogicznej „Hartuj ciało, hartuj ducha”. Przeprowadzenie lekcji wychowawczych i pogadanek poświęconych tej tematyce. Przeprowadzenie lekcji w zakresie udzielania pierwszej pomocy, zachowanie w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, zajęcia na fantomie w sposób obrazowy i realistyczny. Oswajanie z różnymi niecodziennymi sytuacjami, uczenie radzenia sobie w okolicznościach, gdzie zagrożone jest zdrowie, a nawet życie ludzkie. | nauczyciele realizujący działania w ramach innowacji pedagogicznych wychowawcy, nauczyciele realizujący działania w ramach innowacji pedagogicznych strażacy OSP w Radłowie | zgodnie z planem pracy zgodnie z planem pracy zgodnie z planem pracy |
Uświadomienie uczniom zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia a zdrowiem. | Zajęcia mające na celu rozwijanie postaw prozdrowotnych poprzez podejmowanie i urzeczywistnianie działań na rzecz zdrowia. Realizacja zadań w ramach programu PSSE w Tarnowie „Bieg po zdrowie”. Realizacja zadań zgodnie z zaleceniami zawartymi w programie „Europejski Kodeks Walki z Rakiem”. Systematyczne prowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych. Kontynuowanie działań mających na celu obniżenie hałasu w szkole. | nauczyciele przyrody, biologii, wychowawcy pedagog szkolny wychowawcy, nauczyciele biologii, przyrody, wychowawcy, wychowawcy | zgodnie z planem pracy zgodnie z planem pracy cały rok szkolny | |
Doskonalenie umiejętności organizowania zajęć oraz zarządzania czasem. | Tworzenie planu dnia. Zajęcia dotyczące zastosowania w praktyce umiejętności ustalania priorytetów, uwzględniając kryteria ważności. | wychowawcy, pedagog, | październik | |
Kształtowanie świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych w okresie dojrzewania. | Przeprowadzenie pogadanek na lekcjach wychowawczych i lekcjach Edukacji zdrowotnej | pielęgniarz szkolny, nauczyciele edukacji zdrowotnej | zgodnie z planem pracy | |
Wykształcenie nawyków higieny ciała i umysłu. | Dbanie o wygląd zewnętrzny i ubiór zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami estetyki i higieny osobistej | wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog | cały rok | |
Rozwijanie zainteresowania sportem. | Zajęcia i imprezy sportowe, rajdy i wycieczki turystyczno-krajoznawcze. Dodatkowe zajęcia sportowe (basen, lodowisko). | nauczyciele w-f, wychowawcy, nauczyciele | zgodnie z harmonogramem zgodnie z planami | |
Zapobieganie wadom postawy i otyłości. | Dostosowanie ławek i krzeseł do wzrostu uczniów. Pogadanki nt. wagi plecaków szkolnych. Lekcje wychowawcze nt. prowadzenia zdrowego stylu życia. | wychowawcy, pielęgniarz, wychowawcy, wychowawcy, wychowawcy, nauczyciele w-f, | I i II półrocze, wrzesień, wrzesień, zgodnie z harmonogramem | |
Poznanie sposobów racjonalnego odżywiania się. | Realizacja zadań zgodnie z zaleceniami zawartymi w programie „Śniadanie daje moc”. „Owoce w szkole”. „Mleko w szkole”. Lekcje wychowawcze o tej tematyce. | nauczyciele klas 1-3, nauczyciele klas 1-3, nauczyciele klas 1-5, wychowawcy, | 8 listopada cały rok szkolny cały rok szkolny zgodnie z planem | |
Poszerzenie wiadomości nt. chorób cywilizacyjnych | Pogadanki dla uczniów i plakaty, gazetki, informacje, ulotki. | nauczyciel biologii, pediatra, nauczyciele realizujący innowację pedagogiczną pielęgniarz szkolny | zgodnie z harmonogramem | |
Wyrabianie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu. | Wprowadzenie tej tematyki na lekcje wychowawcze, zajęcia dydaktyczne i zajęcia wychowania fizycznego. | nauczyciele w-f wychowawcy, | praca ciągła |
X. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- Obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian.
- Analizę dokumentacji.
- Przeprowadzanie ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Rozmowy z rodzicami.
- Wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli.
- Diagnoza potrzeb uczniów w czasie spotkań Zespołu Wychowawców.
- Szczegółowa analiza potrzeb uczniów.
- Diagnoza potrzeb uczniów podczas spotkań z Radą Rodziców.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, kwestionariuszy ankiet organizacja badań oraz opracowanie i przedstawienie wyników.
Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada pedagogiczna i Rada rodziców.
Szkolny Program Wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Zespołu Szkół w Radłowie w dniu …………………
Rada Rodziców Dyrektor