Zespół Szkół w Radłowie

Statut Szkoły

Statut Szkoły Podstawowej

im. Bohaterów Września 1939 r. 

w Radłowie


Rozdział 1

Nazwa i typ Szkoły

§ 1

  1. Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września 1939 r. w Radłowie, zwana dalej „Szkołą” jest publiczną ośmioletnią szkołą podstawową, w której w ostatniej klasie przeprowadza się egzamin ósmoklasisty. Ukończenie Szkoły umożliwia dalsze kształcenie w szkołach ponadpodstawowych:
    1. czteroletnim liceum ogólnokształcącym;
    2. pięcioletnim technikum;
    3. trzyletniej branżowej szkole I stopnia;
    4. trzyletniej szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.
  2. Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół w Radłowie.
  3. Szkoła ma siedzibę w Radłowie przy ul. Szkolnej 1.
  4. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Radłów. Rada Miejska i Urząd Miasta mają siedzibę w Radłowie przy ul. Kolejowej 7.
  5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Małopolski Kurator Oświaty.
  6. Do obwodu Szkoły należą miejscowości: Brzeźnica, Glów, Łęka Siedlecka, Radłów, Sanoka, Siedlec.

§ 2

Ilekroć w Statucie jest mowa o:

  1. Zespole – należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Radłowie;
  2. Dyrektorze –  należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół w Radłowie;
  3. nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół w Radłowie;
  4. rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
  5. uczniach – należy przez to rozumieć uczniów Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Radłowie;  
  6. organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Radłów;
  7. organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty;
  8. Prawie oświatowym – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

Rozdział 2

Cele i zadania Szkoły

§ 3

  1. Kształcenie w Szkole trwa osiem lat i składa się z:
    1. I etapu edukacyjnego obejmującego klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna;
    2. II etapu edukacyjnego obejmującego klasy IV–VIII.
  2. Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.
  3. Kształcenie ogólne w Szkole realizuje cele określone w przepisach prawa, a w szczególności:
    1. wprowadzanie uczniów w wartości: ofiarność, współpraca, patriotyzm i budowanie pozytywnych relacji społecznych;
    2. wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, religijnej i narodowej;
    3. kształtowanie poczucia godności własnej i szacunku dla innych;
    4. rozwijanie kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości;
    5. kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia i argumentowania;
    6. wyposażanie uczniów w wiedzę ułatwiającą zrozumienie świata;
    7. wspieranie w odkrywaniu predyspozycji i wyborze dalszej edukacji;
    8. wszechstronny rozwój poprzez pogłębianie wiedzy i ciekawości oraz zachęcanie do samokształcenia;
    9. kształtowanie postawy otwartości i odpowiedzialności społecznej.
  4. Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspieranie całościowego rozwoju dziecka.
  5. Celami edukacji w klasach IV-VIII są:
    1. wyposażenie uczniów na każdym przedmiocie w wiadomości i umiejętności umożliwiające komunikowanie się w języku polskim w sposób poprawny i zrozumiały;
    2. rozbudzenie u uczniów zamiłowania do czytania oraz zwiększenie aktywności czytelniczej uczniów;
    3. kształcenie w zakresie porozumiewania się w językach obcych nowożytnych;
    4. zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.
  6. Cele kształcenia dla poszczególnych przedmiotów w klasach IV-VIII są określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.

§ 4

  1. Zadaniem Szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju.
  2. Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia.
  3. Do zadań Szkoły na etapie edukacji wczesnoszkolnej należy w szczególności:
    1. wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka;
    2. zapewnienie prawidłowej organizacji nauki i zabawy;
    3. wybór i realizacja lub opracowanie programu nauczania opartego na treściach adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci;
    4. zapewnienie dostępu do wartościowych źródeł informacji i nowoczesnych technologii;
    5. organizacja zajęć:
      • wspierających dostrzeganie środowiska przyrodniczego,
      • umożliwiających zaspokojenie potrzeb poznawania kultur innych narodów, 
      • umożliwiających nabywanie doświadczeń poprzez zabawę i wspierających aktywności dzieci,
      • umożliwiających poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, społeczność szkolna, społeczność lokalna i regionalna, naród,
      • wspierających poznawanie kultury narodowej, odbiór sztuki i potrzebę jej współtworzenia.
    6. organizacja przestrzeni edukacyjnej:
      • ergonomicznej, zapewniającej bezpieczeństwo oraz możliwość osiągania celów edukacyjnych i wychowawczych,
      • umożliwiającej aktywność ruchową i poznawczą dzieci, nabywanie umiejętności społecznych, właściwy rozwój emocjonalny,
    7. współdziałanie z rodzicami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
    8. systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
    9. systematyczne wspieranie umiejętności samodzielnego uczenia się.
  4. Do zadań Szkoły na etapie edukacji przedmiotowej należy w szczególności:
    • rozwijanie i kształtowanie kompetencji językowych na każdym przedmiocie;                   
    • kształcenie w zakresie porozumiewania się w językach obcych nowożytnych;
    • kształcenie umiejętności w praktycznym wykorzystywaniu umiejętności matematycznych i informatycznych;
    • kształtowanie kompetencji czytelniczych;
    • kształtowanie postaw zdrowotnych, patriotycznych, obywatelskich i społecznych;
    • przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
  5. Cele i zadania szkoły są uwzględnione w programie wychowawczo-profilaktycznym Szkoły.
  6. Zadania Szkoły, o których mowa w ust. 3, są realizowane poprzez:
    1. właściwy dobór przez nauczycieli programów nauczania;
    2. organizowanie zajęć zgodnie z zachowaniem zasad higieny pracy umysłowej i zachowaniem równowagi między nauką a wypoczynkiem;
    3. respektowanie podmiotowości ucznia w procesie kształcenia i wychowania;
    4. systematyczną współpracę z rodzicami;
    5. współpracę z różnymi instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami.
  7. Zadania Szkoły, o których mowa w ust. 4, są realizowane poprzez:
    1. poprawne komunikowanie się językiem polskim podczas zajęć z uczniami;
    2. wykorzystywanie zasobów biblioteki do prowadzenia zajęć edukacyjnych;
    3. upowszechnianie przez nauczycieli korzystania z metod i form informatycznych i internetu podczas kształcenia na poszczególnych zajęciach edukacyjnych;
    4. wykorzystanie na zajęciach dostępnych pomocy dydaktycznych i zasobów internetowych.
  8. Przy realizacji zadań Szkoła uwzględnia następujące zasady bezpieczeństwa:
    1. uczniowie są pod stałą kontrolą i nadzorem nauczycieli;
    2. za bezpieczeństwo uczniów w trakcie zajęć edukacyjnych i innych zajęć organizowanych przez Szkołę odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia;
    3. przestrzegane są regulaminy pracowni, instrukcje przeciwpożarowe oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. urządzenia i sprzęt, z których korzystają uczniowie, są systematycznie kontrolowane.
  9. W zakresie organizowania opieki nad dziećmi z niepełnosprawnościami Szkoła zapewnia:
    1. realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
    2. zajęcia specjalistyczne i inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów.
  10. Szkoła promuje i chroni zdrowie uczniów poprzez:
    1. wdrożenie do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób;
    2. ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, a także stosowania profilaktyki;
    3. realizowanie zajęć o charakterze sportowym;
    4. przygotowanie uczniów do właściwego zachowania oraz odpowiednich reakcji w sytuacjach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia.

§ 5

  1. Szkoła udziela uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w Szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w Szkole, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzanie warunków jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Szkoły.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w Szkole rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom.
  4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
  5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Szkole organizuje Dyrektor.
  6. W Szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
    1. zajęć rozwijających uzdolnienia;
    2. zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
    3. zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
    4. zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
    5. zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
    6. porad i konsultacji;
    7. warsztatów.
  7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na organizowaniu i prowadzeniu porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  8. Do zadań Dyrektora w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
    1. organizowanie wspomagania Szkoły w zakresie realizacji zadań polegających na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    2. ustalanie form udzielania pomocy, okresu jej udzielania oraz wymiaru godzin, w których poszczególne formy będą realizowane;
    3. informowanie niezwłocznie w formie pisemnej rodziców o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz o wymiarze godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane.
  9. Nauczyciel i wychowawca udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z uczniem.
  10. Do zadań nauczyciela w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy w szczególności:
    1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych i trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu Szkoły;
    2. podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się;
    3. współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym;
    4. prowadzenie obserwacji, w trakcie bieżącej pracy z uczniem, mającej na celu rozpoznanie u uczniów trudności w uczeniu się i szczególnych uzdolnień.
  11. Do zadań wychowawcy, w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy w szczególności:
    1. koordynowanie pracą zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny;
    2. informowanie nauczycieli i wychowawców o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem;
    3. we współpracy z nauczycielami lub specjalistami planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem;
    4. prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami.

Rozdział 3

Organy Szkoły

§ 6

  1. W Szkole funkcjonują organy Zespołu, których kompetencje określone są w Statucie Zespołu;
  2. W Szkole funkcjonuje Samorząd Uczniowski.

§ 7

  1. W Szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej „Samorządem”. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
  2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa „Regulamin Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Radłowie” uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
  3. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem.
  4. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
    1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
    2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
    3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
    4. prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
    5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;
    6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
  5. Do kompetencji Samorządu należy w szczególności:
    1. uchwalanie regulaminu swojej działalności;
    2. opiniowanie wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie Szkoły jednolitego stroju i jego wzoru;
    3. opiniowanie ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  6. Sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu określają przepisy § 21 Statutu.

§ 8

  1. Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski, działając w ramach przysługujących im kompetencji, współpracują ze sobą na zasadach wzajemnego poszanowania odrębności zajmowanych stanowisk, dążąc do osiągnięcia celów i zadań Szkoły.
  2. Rodzice i uczniowie przedstawiają wnioski i opinie organom Szkoły poprzez swoje reprezentacje: Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
  3. Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski przedstawiają swoje wnioski i opinie Dyrektorowi Szkoły lub Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej podczas protokołowanych zebrań tych organów.
  4. Wnioski i opinie są rozpatrywane na najbliższych zebraniach zainteresowanych organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie 7 dni.
  5. Sposoby rozwiązywania sporów między organami Zespołu określa Statut Zespołu.

§ 9

  1. Konflikt pomiędzy nauczycielem a uczniem rozwiązują:
    1. wychowawca klasy – w przypadku konfliktu pomiędzy nauczycielami uczącymi w danej klasie a uczniami tej klasy;
    2. pedagog szkolny – jeżeli decyzja wychowawcy nie zakończyła konfliktu lub konflikt z uczniami dotyczy wychowawcy klasy;
    3. Dyrektor – jeżeli decyzja pedagoga nie zakończyła konfliktu.
  2. Od decyzji Dyrektora Szkoły może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego Szkołę. Odwołanie wnosi jedna ze stron w terminie do 2 tygodni.
  3. W sytuacji konfliktu pomiędzy nauczycielami postępowanie prowadzi Dyrektor Szkoły.
  4. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu przez Dyrektora Szkoły, strony mogą odwołać się do organu prowadzącego Szkołę.
  5. Konflikt pomiędzy Dyrektorem Szkoły a nauczycielami rozpatruje na pisemny wniosek jednej ze stron organ prowadzący Szkołę.
  6. Dyrektor przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
  7. Dyrektor jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem.
  8. Wnoszone sprawy rozstrzyga Dyrektor z zachowaniem przepisów prawa, kierując się zasadą partnerstwa i obiektywizmu.
  9. Dyrektor wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom Szkoły, jeżeli ich działalność narusza interesy Szkoły i nie służy rozwojowi jego uczniów.

Rozdział 4

Organizacja Szkoły

§ 10

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 11

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym  określa arkusz organizacji Szkoły.
  2. Arkusz organizacji Szkoły opracowuje Dyrektor i przedkłada do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej oraz zakładowym organizacjom związkowym zgodnie z przepisami prawa.
  3. Arkusz organizacji Szkoły zatwierdza organ prowadzący po zasięgnięciu opinii Małopolskiego Kuratora Oświaty.

§ 12

  1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział. Uczniowie w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych przewidzianych planem nauczania i programami dopuszczonymi do użytku w Szkole.
  2. Liczba uczniów w oddziale klas I – III wynosi nie więcej niż 25.
  3. Przypadki przyjęcia ucznia z urzędu  w okresie od rozpoczęcia do zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, do oddziału klasy I, II lub III ucznia zamieszkałego w obwodzie Szkoły regulują odrębne przepisy.
  4. Oddział, w którym liczbę uczniów zwiększono zgodnie z ust. 3, może funkcjonować ze zwiększoną liczbą uczniów w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  5. Zasady tworzenia oddziałów klas IV – VIII określa organ prowadzący.
  6. Zasady podziału uczniów na grupy podczas niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych regulują odrębne przepisy.
  7. Organizację  zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz specjalistycznych regulują odrębne przepisy.

§ 13

  1. Organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych ustalony przez Dyrektora na  podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
  2. Dyrektor ustala długość przerw międzylekcyjnych oraz ich organizację w sposób umożliwiający uczniom spożycie posiłków na terenie szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

§ 14

  1. Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
  2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
  3. W klasach I – III podziału godzin w każdym oddziale na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne (edukacja polonistyczna, edukacja matematyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja plastyczna, edukacja techniczna, edukacja informatyczna, edukacja muzyczna i edukacja językowa – język obcy nowożytny) dokonuje nauczyciel prowadzący te zajęcia. W przypadku powierzenia prowadzenia zajęć z zakresu edukacji plastycznej, edukacji informatycznej, edukacji muzycznej, wychowania fizycznego lub edukacji językowej – języka obcego nowożytnego, innym  nauczycielom wymiar godzin tych zajęć określa ramowy plan nauczania.
  4. W sytuacji zagrożenia, sytuacji kryzysowej, zwłaszcza w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty Dyrektor Szkoły odpowiada za organizację i realizację zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań.

§ 15

  1. Uczniowie mogą korzystać z pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie Państwa lub w budżecie Gminy Radłów.
  2. Pomoc materialna ma charakter socjalny lub motywacyjny.
  3. Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:
    1. stypendium szkolne;
    2. zasiłek szkolny.
  4. Stypendium szkolne może być udzielane uczniom w formie:
    1. całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą;
    2. pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym zakupu podręczników.
  5. Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są w szczególności nagrody Burmistrza Radłowa za wyniki w nauce lub za osiągnięcia artystyczne i sportowe.
  6. Uczniowi może być przyznana jednocześnie pomoc materialna o charakterze socjalnym i motywacyjnym.
  7. Zasady i formy udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Radłów określa uchwała Rada Gminy oraz odrębne przepisy.

§ 16

  1. Biblioteka szkolna, zwana dalej „biblioteką”, jest pracownią szkolną, służącą realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży, potrzeb i zainteresowań  uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych Szkoły oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, a także popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.  
  2. Biblioteka dysponuje pomieszczeniami na gromadzenie księgozbioru biblioteki oraz czytelnią.
  3. Biblioteka gromadzi i udostępnia podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe, lektury szkolne, inne książki, czasopisma, e-booki, kasety, płyty itp.
  4. Biblioteka czynna jest w godzinach pracy Szkoły, które pozwalają uczniom na korzystanie z zasobów biblioteki przed, jak i po lekcjach.
  5. W zakresie współpracy z uczniami biblioteka w szczególności:
    1. aktywizuje uczniów do korzystania z księgozbioru;
    2. włącza uczniów do pomocy przy oprawie książek;
    3. włącza uczniów do pomocy w porządkowaniu księgozbioru;
    4. uczy użytkowników dbałości o wypożyczone książki, podręczniki i inne materiały.
  6. W zakresie współpracy z nauczycielami i wychowawcami w szczególności:
    1. biblioteka udziela informacji o podejmowanych inicjatywach i stanie czytelnictwa uczniów;
    2. nauczyciele informują uczniów o roli czytelnictwa w edukacji;
    3. nauczyciele mają możliwość korzystania ze zbiorów biblioteki.
  7. W zakresie współpracy z rodzicami oraz innymi bibliotekami:
    1. biblioteka udziela informacji rodzicom o stanie czytelnictwa ich dzieci;
    2. organizuje wspólnie z innymi bibliotekami imprezy i spotkania o charakterze edukacyjnym;
    3. opracowuje zasady wypożyczania i zwrotu podręczników i innych materiałów edukacyjnych.
  8. Do zadań biblioteki w zakresie tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi należy:
    1. opracowanie katalogu elektronicznego;
    2. korzystanie ze stron internetowych;
    3. wyszukiwanie i publikowanie adresów stron przydatnych w pracy nauczycieli.
  9. Do zadań biblioteki w zakresie rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się należy:
    1. organizowanie wystaw książek;
    2. informowanie o nowych książkach w bibliotece;
    3. prowadzenie konkursów czytelniczych;
    4. doradztwo w doborze literatury samokształceniowej.
  10. Do zadań biblioteki w zakresie organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów należy:
    1. prowadzenie zajęć związanych z propagowaniem czytelnictwa;
    2. pełnienie funkcji doradczo – informacyjnej w zakresie materiałów edukacyjnych gromadzonych w bibliotece;
    3. włączanie się w realizację akcji i przedsięwzięć organizowanych przez inne instytucje kulturalne.
  11. W bibliotece przeprowadza się inwentaryzację księgozbioru biblioteki zgodnie z przepisami w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych.
  12. Do zakresu zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
    1. udostępnianie książek i innych źródeł informacji;
    2. tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
    3. przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa w Szkole;
    4. prowadzenie dokumentacji bibliotecznej;
    5. zakup i oprawa książek;
    6. terminowe sporządzanie zestawień i sprawozdań;
    7. stała troska o właściwą organizację pracy i estetykę pomieszczenia biblioteki.

§ 17

  1. W Szkole funkcjonuje świetlica szkolna, zwana dalej „świetlicą”.
  2. Do świetlicy przyjmowani są uczniowie, którzy zostają dłużej w Szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, organizację dowożenia lub dojazdu uczniów do Szkoły i inne okoliczności, które wymagają zapewnienie opieki tym uczniom w Szkole.
  3. Świetlica jest czynna w czasie ustalonym z organem prowadzącym zgodnie z potrzebami rodziców.
  4. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie może przekraczać 25.
  5. Praca świetlicy ma na celu:
    1. zapewnienie opieki uczniom zapisanym do świetlicy;
    2. właściwą organizację czasu wolnego przed lekcjami i po lekcjach;
    3. stworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze i kształtowanie nawyków kulturalnych;
    4. upowszechnienie zasad kultury zdrowotnej;
    5. organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej;
    6. organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej.
  6. Świetlica zapewnia zajęcia uwzględniające w szczególności:
    1. potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci;
    2. możliwości psychofizyczne dzieci;
    3. zainteresowania wychowanków;
    4. prawidłowy rozwój fizyczny uczniów.
  7. Do zakresu zadań wychowawcy świetlicy należy w szczególności:
    1. opracowanie rocznego planu pracy świetlicy;
    2. zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przebywającym w świetlicy;
    3. pomoc w odrabianiu zadań domowych;
    4. prowadzenie dokumentacji zajęć świetlicowych;
    5. współpraca z rodzicami;
    6. dbałość o estetykę pomieszczenia, w którym odbywają się zajęcia.
  8. Do obowiązków ucznia przebywającego w świetlicy należy:
    1. kulturalne zachowywanie się na zajęciach świetlicowych;
    2. stosowanie się do poleceń wychowawcy świetlicy;
    3. przestrzeganie zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. szanowanie sprzętu stanowiącego wyposażenie świetlicy.
  9. Uczniowie odbierani są ze świetlicy przez rodziców lub osoby upoważnione przez nich pisemnie.
  10. Uczniowie mogą samodzielnie opuszczać świetlicę po skończonych zajęciach, jeśli rodzice wyrazili taką zgodę w formie pisemnej.

§ 18

Szkoła współdziała z Poradnią Psychologiczno–Pedagogiczną poprzez:

  1. kierowanie dzieci na badania specjalistyczne;
  2. konsultowanie sposobu organizacji zajęć specjalistycznych dla uczniów z orzeczeniem z poradni;
  3. zwracanie się o pomoc w formułowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się;
  4. uzyskiwanie pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
  5. zapraszanie pracowników poradni na spotkania z rodzicami;
  6. organizowanie szkoleń dla nauczycieli;
  7. podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

§ 19

  1. Szkoła współdziała  z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki.
  2. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach nauczania, wychowania i profilaktyki w formie:
    1. zebrań rodzicielskich – klasowych i ogólnoszkolnych;
    2. indywidualnych spotkań, kontaktów telefonicznych, listownych oraz konsultacji;
    3. udziału w tworzeniu programu wychowawczo – profilaktycznego;
    4. współpracy w organizacji uroczystości, imprez i wycieczek;
    5. warsztatów i szkoleń dla rodziców.
  3. Rodzice mają prawo do:
    1. poznania planów pracy Szkoły;
    2. poznania zadań  i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w Szkole i klasie;
    3. poznania przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów;
    4. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
    5. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci;
    6. zwalniania dziecka z zajęć; osobiście lub za pośrednictwem e-dziennika.
  4. Spotkania z rodzicami organizowane są w celu wymiany informacji w sprawach wychowawczych i organizacyjnych, związanych z życiem klasy i Szkoły, przekazywania Dyrektorowi opinii oraz wniosków dotyczących pracy Szkoły.
  5. Rodzice w ramach współpracy ze Szkołą:
    1. usprawiedliwiają nieobecności dziecka osobiście lub za pośrednictwem e-dziennika najpóźniej do 7 dni po zakończeniu absencji;
    2. przybywają na wezwanie ze Szkoły i osobiście lub przez osobę upoważnioną odbierają ze Szkoły dziecko, które ze względów zdrowotnych nie może kontynuować zajęć w danym dniu;
    3. przekazują wychowawcy ważne informacje o stanie zdrowia dziecka;
    4. wyrównują straty finansowe za celowe zniszczenia dokonane przez ich dzieci;
    5. dbają o systematyczne uczęszczanie dziecka do Szkoły.
  6. W przypadku, gdy rodzice nie wypełniają swoich zadań wychowawczych i opiekuńczych, Dyrektor Szkoły ma prawo zwrócić się do odpowiednich instytucji z wnioskiem o udzielenie pomocy dziecku lub jego rodzicom.

§ 20

  1. W Szkole działa Drużyna Harcerska, zwana dalej „Drużyną ZHP”. Członkiem drużyny może zostać każdy, kto wyrazi wolę przynależności do ZHP i działa zgodnie z zasadami i celami Związku za pisemną zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
  2. Działalność Drużyny Harcerskiej opiera się na celach statutowych ZHP oraz regulaminie Drużyny ZHP stanowiącym odrębny dokument.

§ 21

  1. W Szkole działa Szkolne Koło Wolontariatu i Caritas, zwane dalek „Kołem”, powstałe z połączenia Szkolnego Koła Wolontariatu oraz Szkolnego Koła Caritas.
  2. Koło jest szkolną organizacją wychowawczą, działającą na zasadach dobrowolności, otwartości i bezinteresownej pomocy.
  3. Celem Koła jest:
    1. kształtowanie postaw altruistycznych i empatycznych wśród uczniów;
    2. angażowanie społeczności szkolnej w działania na rzecz potrzebujących;
    3. wspieranie inicjatyw charytatywnych i wolontariackich;
    4. współpraca z instytucjami i organizacjami;
  4. Koło realizuje swoje zadania w ramach planu pracy opracowanego przez opiekuna/ów Koła we współpracy z uczniami i zawierdzonego przez Dyrektora Szkoły.
  5. Opiekunem Koła może być nauczyciel lub inny pracownik szkoły wskazany przez Dyrektora.
  6. Koło może współpracować z parafią, lokalnymi organizacjami społecznymi oraz innymi szkołami.
  7. Uczestnictwo uczniów w działaniach Koła jest dobrowolne i może być uwzględnione w ocenach zachowania oraz przy przyznawaniu nagród i wyróżnień.

§ 22

  1. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, Szkoła organizuje stołówkę.
  2. Korzystanie z posiłków  w stołówce szkolnej jest dobrowolne i odpłatne.
  3. W Szkole obowiązuje system aplikacji e-dziecko, który pozwala ewidencjonować i rozliczać opłaty za wyżywienie.
  4. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat, ustala organ prowadzący w porozumieniu z  Dyrektorem.
  5. Organ prowadzący Szkołę może zwolnić rodziców ucznia z całości lub części opłat, o których mowa w ust. 4:
    1. w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
    2. w szczególnie uzasadnionych przypadkach  losowych.
  6. Szczegółowe warunki organizacji stołówki określa jej regulamin.

Rozdział 5

Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego

§ 23

  1. Ocenianiu podlegają:
    1. osiągnięcia edukacyjne ucznia;
    2. zachowanie ucznia.
  2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
    1. wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
    2. wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w Szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w § 41.
  4. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego zawartego w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania, które ma na celu:
    1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
    2. udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
    3. udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
    4. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    5. dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia;
    6. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  5. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
    3. ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
    5. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    6. ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
  6. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego do 20 września informują uczniów oraz ich rodziców za pośrednictwem edziennika o:
    1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
    2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3. warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
  7. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego do 20 września za pośrednictwem edziennika informuje uczniów oraz ich rodziców o:
    1. warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
    2. warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  8. Wymagania edukacyjne, o których mowa w ust. 6 pkt 1, nauczyciel jest obowiązany dostosować do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
    1. posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
    2. posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
    3. posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;
    4. nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w Szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów;
    5. posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii.
  9. O fakcie zapoznania uczniów z informacjami, o których mowa w ust. 6 – 7, nauczyciel czyni stosowny wpis w temacie zajęć edukacyjnych.

§ 24

  1. Dyrektor zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
  2. Dyrektor zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
  3. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 2, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
  4. Dyrektor na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.
  5. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 4, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania zwolnienie  z nauki drugiego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  6. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

§ 25

  1. Uczeń w trakcie nauki w Szkole otrzymuje oceny:
    1. bieżące;
    2. klasyfikacyjne: śródroczne i roczne oraz końcowe.
  2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
  3. Informacje o postepach i trudnościach w nauce, zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach są przekazywane rodzicom poprzez:
    1. zebrania z rodzicami i konsultacje;
    2. indywidualne rozmowy osobiste i telefoniczne;
    3. dziennik elektroniczny;
    4. spotkania zespołów specjalistów.
  4. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w formie ustnej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach nauczyciel może uzasadnić ocenę w formie pisemnej.
  5. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom.
  6. Uczniowi udostępnia się do wglądu sprawdzone i ocenione prace pisemne podczas omawiania wyników tych prac.
  7. Rodzice mogą otrzymać do wglądu prace, o których mowa w ust. 4 w szkole podczas zebrań, a także w umówionym terminie z nauczycielem lub wychowawcą. Dopuszcza się możliwość sfotografowania lub sporządzenia kserokopii pracy pisemnej ucznia.
  8. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności w wyniku wniesionych zastrzeżeń jest udostępniana do wglądu uczniowi i jego rodzicom na terenie Szkoły  w obecności pracownika Szkoły. Na udostępnionej dokumentacji wpisuje się datę i adnotację o zapoznaniu się z udostępnioną dokumentacją.

§ 26

  1. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy.
  2. I okres rozpoczyna się pierwszego powszedniego dnia września i trwa do ostatniego dnia przed rozpoczęciem ferii zimowych, nie później jednak niż do 31 stycznia.
  3. II okres rozpoczyna się pierwszego powszedniego dnia lutego, a jeżeli dzień ten wypada w ferie to w pierwszy powszedni dzień po feriach zimowych.
  4. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu pierwszego okresu zgodnie z zarządzeniem Dyrektora.
  5. Klasyfikację roczną przeprowadza się na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w Szkole.

§ 27

  1. Nauczyciele danych zajęć edukacyjnych na 2 tygodnie przed rocznym i śródrocznym terminem zebrania klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej informują uczniów o ustalonych przewidywanych rocznych i śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, dokonując wpisu w dzienniku lekcyjnym w odpowiedniej kolumnie.
  2. Wychowawca na 2 tygodnie przed rocznym i śródrocznym terminem zebrania klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej informuje uczniów o ustalonych przewidywanych rocznych, śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych zachowania, dokonując wpisu w dzienniku lekcyjnym w odpowiedniej kolumnie.
  3. O przewidywanej rocznej i śródrocznej niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz rocznej i śródrocznej nagannej ocenie klasyfikacyjnej zachowania uczeń i jego rodzice są informowani pisemnie na 4 tygodnie przed terminem zebrania klasyfikacyjnego Rady Pedagogicznej.
  4. Wychowawca sporządza wykaz przewidywanych niedostatecznych ocen klasyfikacyjnych oraz nagannych ocen zachowania i przekazuje do sekretariatu. Wykaz wysyłany jest na adres domowy rodziców lub opiekunów prawnych ucznia listem poleconym.
  5. Informacje o przewidywanych rocznych, śródrocznych  ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej, śródrocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania mogą być także przekazane w trakcie zebrania rodziców danego oddziału lub indywidualnych spotkań z wychowawcą.  

§ 28

  1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
  2. Na dwa dni przed terminem śródrocznej lub rocznej klasyfikacji:
    1. nauczyciele ustalają uczniom  śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z danych zajęć edukacyjnych;
    2. wychowawca ustala śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
  3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i zachowania nauczyciele
    i wychowawca wpisują do dziennika lekcyjnego.
  4. Oceny, o których mowa w ust. 3, wpisuje się w skali wymienionej w § 29 ust. 1.
  5. Oceny ustalone zgodnie z ust. 1 – 3 są ostateczne, z zastrzeżeniem § 37 i § 38.

§ 29

  1. Oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne, oceny końcowe z zajęć edukacyjnych w klasach IV-VIII ustala się w stopniach według następującej skali:
    1. stopień celujący – 6 (cel);
    2. stopień bardzo dobry – 5 (bdb);
    3. stopień dobry – 4 (db);
    4. stopień dostateczny – 3 (dst);
    5. stopień dopuszczający – 2 (dop);
    6. stopień niedostateczny – 1 (ndst).
  2. Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie znaków „+” i „‒” łącznie ze stopniem, z wyłączeniem stopnia celującego i niedostatecznego.
  3. Ocenami pozytywnymi są oceny wymienione w ust. 1 pkt 1 – 5.
  4. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne w dzienniku lekcyjnym i roczne w arkuszach ocen  wpisuje się w pełnym brzmieniu.
  5. Oceny, o których mowa w ust. 1 ustalają nauczyciele danych zajęć edukacyjnych.
  6. Śródroczną i roczną  ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych  ustala się w oparciu o oceny bieżące, za wiedzę i umiejętności.
  7. Uczeń może 1 raz poprawiać ocenę bieżącą od niedostatecznej do bardzo dobrej w ciągu dwóch tygodni od daty jej wpisania w edzienniku. Każdą ocenę z poprawy wpisuje się do dziennika. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin poprawy oceny bieżącej może zostać wydłużony.

§ 30

  1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
    1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
    2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
    3. dbałość o honor i tradycje szkoły;
    4. dbałość o piękno mowy ojczystej;
    5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
    6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
    7. okazywanie szacunku innym osobom.
  2. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
    1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły. 
  3. W klasach IV – VIII śródroczną, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
    1. wzorowe – wz;
    2. bardzo dobre – bdb;
    3. dobre – db;
    4. poprawne – pop;
    5. nieodpowiednie – ndp;
    6. naganne – nag.
  4. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
  5. Wszelkie uwagi dotyczące zachowania ucznia wychowawca i nauczyciele zapisują                 w dzienniku lekcyjnym.
  6. Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem § 38.
  7. Ocenę wzorową zachowania otrzymuje uczeń, który:
    1. zawsze wywiązuje się z obowiązków ucznia;
    2. systematycznie uczęszcza do szkoły i nie spóźnia się na zajęcia szkolne, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;
    3. zawsze dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę i swój wygląd, ubiera się stosownie do okoliczności, nie ulega żadnym nałogom;
    4. sumiennie wykonuje polecenia nauczyciela, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie różnorodnych prac i zadań;
    5. bierze udział w konkursach, zawodach, projektach edukacyjnych, uroczystościach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych lub czynnie uczestniczy w ich organizowaniu;
    6. wykazuje wysoką kulturę słowa;
    7. zawsze nosi obuwie zamienne;
    8. dobrze współpracuje w zespole;
    9. postępuje zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dba o honor i tradycje Szkoły;
    10. respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych.
  8. Ocenę bardzo dobrą zachowania otrzymuje uczeń, który:
    1. zawsze wywiązuje się z obowiązków ucznia;
    2. systematycznie uczęszcza do szkoły i nie spóźnia się na zajęcia szkolne, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;
    3. dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę i swój wygląd, ubiera się stosownie do okoliczności, nie ulega żadnym nałogom;
    4. bierze udział w konkursach, projektach edukacyjnych, zawodach, uroczystościach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych lub czynnie uczestniczy w ich organizowaniu;
    5. wykonuje polecenia nauczyciela, podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań na prośbę nauczyciela;
    6. jego zachowanie podczas lekcji, przerw i poza Szkołą nie budzi zastrzeżeń;
    7. dobrze współpracuje w zespole;
    8. angażuje się w życie klasy;
    9. po zwróceniu uwagi eliminuje  uchybienia w swoim zachowaniu;
    10. respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych.
  9. Ocenę dobrą zachowania otrzymuje uczeń, który:
    1. zawsze wywiązuje się z obowiązków ucznia;
    2. systematycznie uczęszcza do szkoły, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;
    3. dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę i swój wygląd, ubiera się stosownie do okoliczności, nie ulega żadnym nałogom;
    4. nie przejawia agresji słownej i fizycznej;
    5. systematycznie i odpowiednio motywowany rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia.
  10. Ocenę poprawną zachowania otrzymuje uczeń, który:
    1. stara się wypełniać obowiązki szkolne;
    2. zazwyczaj stosuje zwroty grzecznościowe;
    3. z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, pracowników szkoły, osób starszych i kolegów;
    4. podejmuje działania społeczne, zachęcony przez nauczyciela;
    5. jest biernym uczestnikiem życia szkolnego;
    6. stara się poprawić swoje zachowanie i stosowane środki zaradcze przynoszą rezultaty.
  11. Ocenę nieodpowiednią zachowania otrzymuje uczeń, który:
    1. rzadko przestrzega zasad dobrego wychowania i rzadko używa zwrotów grzecznościowych;
    2. opuszcza zajęcia i spóźnia się na nie;
    3. nie wykonuje poleceń nauczyciela;
    4. nie jest zainteresowany życiem klasy i Szkoły;
    5. przejawia niewłaściwe zachowania wobec pracowników Szkoły, kolegów, otoczenia;
    6. używa wulgarnych słów;
    7. często nie zmienia obuwia i nie nosi stosownego stroju szkolnego;
    8. nie podejmuje żadnych działań społecznych, nawet na polecenie nauczyciela;
    9. zakłóca przebieg lekcji lub uroczystości szkolnych;
    10. stosuje przemoc słowną i fizyczną wobec innych;
    11. celowo naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych;
    12. często wymagana jest interwencja wychowawcy, nauczycieli, pedagoga, psychologa a środki zaradcze stosowane przez Szkołę nie przynoszą oczekiwanych rezultatów;
    13.  stosuje szkodliwe używki;
    14. dopuszcza się przemocy w sieci.
  12. Ocenę naganną zachowania otrzymuje uczeń, który:
    1. agresywnie zachowuje się w stosunku do innych osób;
    2. wszedł w konflikt z prawem – dokonał lub dokonuje aktów wandalizmu, kradzieży, wymuszenia;
    3. samowolnie opuszcza zajęcia lekcyjne i wagaruje;
    4. nie pracuje na lekcjach;
    5. uczestnictwo w lekcjach i uroczystościach szkolnych ogranicza celowo do zakłócania ich przebiegu;
    6. swoim zachowaniem naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych;
    7. demoralizuje innych przez swoje zachowanie;
    8. przynosi do Szkoły niebezpieczne narzędzia, przedmioty, substancje;
    9. stosowane wobec ucznia środki zaradcze nie przynoszą rezultatów;
    10. ulega nałogom.
  13.  Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe, wychowawca uwzględnia wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie.
  14. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
    1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

§ 31

  1. W klasach I–III:
    1. oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są ustalane w stopniach, o których mowa w § 29  bez używania znaków „+” i „‒”;
    2. śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.
  2. Oceny bieżące powinny być ustalane systematycznie oraz w różnych formach.
  3. Oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 2 ustala wychowawca.
  4. Ocenę opisową roczną z zajęć edukacyjnych i roczną ocenę opisową zachowania sporządza się komputerowo.

§ 32

  1. W Szkole organizuje się zajęcia religii lub etyki.
  2. Organizację zajęć i ocenianianie ucznia z religii i etyki regulują odrębne przepisy.  
  3. Śródroczną, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną z religii i etyki ustala się w skali określonej w § 29.

§ 33

  1. Uczeń jest oceniany z wiedzy i umiejętności w formie odpowiedzi ustnych, prac pisemnych oraz zadań praktycznych.
  2. Sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów są w szczególności:
    1. odpowiedź ustna z trzech ostatnich lekcji;
    2. zadanie klasowe po opracowaniu m.in. lektury i dłuższej formy wypowiedzi pisemnej;  
    3. pisemny sprawdzian wiadomości i test;
    4. kartkówka z trzech ostatnich lekcji;
    5. referat;
    6. prace plastyczne, techniczne i inne.
  3. Zadania klasowe, pisemne sprawdziany wiadomości i testy pisemne są przechowywane w Szkole przez dany rok szkolny, a po zakończeniu roku szkolnego mogą być przekazane uczniowi.
  4. Dopuszcza się możliwość ustalenia innych sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ustalonych przez nauczyciela i wynikających ze specyfiki danych zajęć edukacyjnych.
  5. Termin zadania klasowego, pisemnego sprawdzianu wiadomości lub pisemnego testu podaje się uczniom z tygodniowym wyprzedzeniem, zaznaczając ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
  6. Zadań klasowych, pisemnego sprawdzianu wiadomości lub pisemnego testu w tygodniu nie może być więcej niż 3 i co najwyżej 1 w danym dniu. Zadanie klasowe, sprawdzian powinno się przeprowadzać po lekcjach powtórzeniowych i wskazaniu typu zadań. W przypadku, gdy zadanie klasowe, pisemny sprawdzian wiadomości lub pisemny test nie odbyły się  z przyczyn niezależnych od nauczyciela, mogą zostać zrealizowane na pierwszych kolejnych zajęciach, pod warunkiem, że w danym dniu nie ma zaplanowanego innego sprawdzianu lub zadania klasowego.
  7. Ocena prac pisemnych, o których mowa  w ust. 5 i 6 musi nastąpić w ciągu 14 dni od ich napisania. Nauczyciel nie może przeprowadzić pracy pisemnej w przypadku, gdy poprzednia praca pisemna nie została poprawiona i oceniona. Termin zwrotu prac pisemnych może być przedłużony w sytuacji dłuższej nieobecności nauczyciela lub nieodbycia lekcji z powodów niezależnych od nauczyciela.
  8. W czasie zawieszenia zajęć, gdy podstawa programowa jest realizowana za pomocą metod i technik kształcenia na odległość, ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia będzie polegało na monitorowaniu jego wytworów pracy poprzez:
    1. zdjęcia lub filmiki z wykonanych zadań;
    2. rozmowy telefoniczne, videokonferencje;
    3. komunikację za pomocą dostępnych komunikatorów;
    4. karty pracy, notatki, testy, kartkówki, sprawdziany odesłane pocztę elektroniczną, sprawdziany online.

§ 34

  1. Uczeń lub jego rodzic mogą zwrócić się do nauczyciela, nie później niż w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych o ustalenie wyższej niż przewidywana śródroczna/roczna ocena z zajęć edukacyjnych.
  2. Nauczyciel  przeprowadza z uczniem rozmowę dotyczącą spełnienia przez ucznia kryteriów na ocenę przewidywaną i wyższą, na podstawie której podtrzymuje przewidywaną ocenę lub ustala wyższą, w uzasadnionych przypadkach wyznacza uczniowi zadania do wykonania.

§ 35

  1. Uczeń ma prawo do poprawy przewidywanej rocznej oceny zachowania.
  2. Rodzic ucznia ma prawo zgłosić w formie pisemnej do Dyrektora Szkoły, najpóźniej w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej ucznia, chęć otrzymania wyższej oceny, jeśli uczeń spełnił następujące warunki:
    1. systematycznie uczęszczał na zajęcia;
    2. nieobecności ucznia były zawsze usprawiedliwione;
    3. uczeń wypełniał obowiązki określone w § 41 ust. 1-6;
    4. ocena nie uwzględniała wszystkich okoliczności lub zdarzeń mogących mieć wpływ na uzyskanie wyższej niż przewidywana ocena.
  3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać uzasadnienie, które może mieć wpływ na ustaleniem wyższej przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  4. Wychowawca, uwzględniając nowe okoliczności, ponownie analizuje spełnianie przez ucznia kryteriów oceniania zachowania oraz ponownie zasięga opinii innych nauczycieli uczących i uczniów danej klasy.
  5. W przypadku rażącego łamania Statutu lub częstych wykroczeń wobec jego przepisów uczeń traci prawo do poprawy oceny zachowania.

§ 36

  1. Egzamin klasyfikacyjny ucznia:
    1. nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej nieobecności;
    2. nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności;
    3. realizującego obowiązek szkolny poza szkołą;
    4. realizującego indywidualny tok nauki;
    5. przechodzącego ze szkoły innego typu;
    6. przechodzącego ze szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej, przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora.
  2. Organizację egzaminu klasyfikacyjnego określają odrębne przepisy.

§ 37

  1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał niedostateczną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
  2. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora.
  3. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora, nie później niż do końca września. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 38.
  4. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
  5. Rada Pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz na etapie edukacyjnym  w Szkole promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
  6. Zestawy zadań i ćwiczeń do egzaminu poprawkowego przygotowuje nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, a zatwierdza Dyrektor.
  7. Tryb i formę przeprowadzania egzaminu poprawkowego, skład komisji powołanej do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, z uwzględnieniem prawidłowości przeprowadzenia tego egzaminu oraz odpowiedniego udokumentowania przebiegu określają odrębne przepisy.
  8. W czasie zawieszenia zajęć egzamin poprawkowy przeprowadza się zdalnie za pomocą metod i technik kształcenia na odległość.

§ 38

  1. Uczeń lub jego rodzice  mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
  2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor powołuje komisję, która:
    1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną  z danych zajęć edukacyjnych;
    2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  4. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej  rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
  5. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
  6. Przepisy ust. 1 – 5 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, jest ostateczna.
  7. Tryb i formę przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, oraz ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, o której mowa w ust. 3 pkt 2, skład komisji, o których mowa w ust. 3, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia prawidłowości przeprowadzenia tego sprawdzianu lub prawidłowości ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz odpowiedniego udokumentowania pracy komisji określają odrębne przepisy.

§ 39

  1. Począwszy od klasyczwartej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § 37 ust. 5.
  2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał  z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję z wyróżnieniem do klasy programowo wyższej.
  3. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia,  w porozumieniu z rodzicami i zgodnie z odrębnymi przepisami.
  4. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub  ponadwojewódzkim oraz laureaci i finaliści ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
  5. Uczeń z przedmiotów otrzymuje celującą roczną ocenę klasyfikacyjną, jeśli spełnia wymagania edukacyjne ustalone przez nauczyciela uczącego danego przedmiotu.
  6. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej powtarza klasę.
  7. Uczeń kończy Szkołę, jeżeli:
    1. w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w Szkole, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust.3;
    2. ponadto przystąpił do sprawdzianu po szkole podstawowej, z zastrzeżeniem ust. 3.
  8. Uczeń kończy Szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
  9. O ukończeniu Szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej Rada Pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.

Rozdział 6

Uczniowie szkoły

§ 40

  1. Uczeń ma prawo do:
    1. opieki wychowawczej i warunków pobytu zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
    2. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
    3. zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami, w tym z wymaganiami edukacyjnymi, kryteriami oceniania zachowania oraz sposobami i warunkami oceniania;
    4. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
    5. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
    6. swobody wyrażania myśli, poglądów i przekonań, w szczególności dotyczących życia Szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób;
    7. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz znajomości sposobów kontroli postępów i osiągnięć szkolnych;
    8. pomocy w przypadku trudności w nauce;
    9. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego;
    10. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozalekcyjnych;
    11. wpływania na życie Szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w Szkole;
    12. reprezentowania Szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach, zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami.
  2. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:
    1. w  przypadku, gdy rodzice ucznia uznają, że jego prawa zostały naruszone, mogą złożyć pisemną skargę do Dyrektora Szkoły;
    2. Dyrektor w ciągu 14 dni od jej złożenia rozpatruje skargę. Dyrektor udziela pisemnej odpowiedzi rodzicom o podjętych działaniach, w tym o zasadności lub niezasadności skargi w terminie 30 dni od jej złożenia;
    3. w przypadku, gdy skarga dotyczy działań Dyrektora, skarga może zostać złożona do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Terminy stosuje się odpowiednio jak w pkt 2.

§ 41

  1. Do obowiązków ucznia należy:
    1. systematyczne uczęszczanie na obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone w tygodniowym rozkładzie zajęć;
    2. przygotowywanie się do zajęć oraz udział w zajęciach;
    3. przynoszenie na zajęcia wymaganych przez nauczycieli zeszytów, podręczników, pomocy i sprzętu niezbędnego do prawidłowego uczestnictwa w zajęciach;
    4. uzupełnienie braków wynikających z nieobecności na zajęciach.
  2. Do obowiązków ucznia w zakresie właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych należy:
    1. zachowanie porządku i właściwej dyscypliny na zajęciach;
    2. zachowanie pełnej kultury wypowiedzi;
    3. nieprzeszkadzanie innym uczniom w uczestnictwie w zajęciach;
    4. stosowanie się do uwag i poleceń nauczyciela prowadzącego zajęcia;
    5. przestrzeganie regulaminów obowiązujących w Szkole.
  3. Do obowiązków ucznia w zakresie przestrzegania zasad ubierania się na terenie szkoły należy przestrzeganie ustaleń określonych w § 45.
  4. Do obowiązków ucznia w zakresie przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły należy: całkowity zakaz fotografowania, nagrywania i rozpowszechniania nagrań i zdjęć dotyczących uczniów, nauczycieli i innych pracowników Szkoły, podczas zajęć oraz przerw międzylekcyjnych i innych związanych z organizacją zajęć.
  5. Do obowiązków ucznia w zakresie właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów należy:
    1. godne i kulturalne zachowanie się, postępowanie zgodne z zasadami współżycia społecznego;
    2. szanowanie godności, wolności i prywatności drugiego człowieka;
    3. przeciwstawienie się wszelkim przejawom agresji, wulgarności i nietolerancji,
    4. uznawanie prawa do odmienności drugiego człowieka.
  6. Uczeń lub uczniowie mogą korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w szczególnie uzasadnionych przypadkach za zgodą nauczyciela lub Dyrektora, takich jak:
    1. osobistych związanych z koniecznością skontaktowania się z rodzicami;
    2. wykorzystania tych urządzeń jako pomocy dydaktycznych podczas zajęć edukacyjnych.

§ 42

  1. Uczeń może być nagrodzony za:
    1. za rzetelną naukę i wzorowe zachowania;
    2. pracę na rzecz Szkoły;
    3. reprezentowanie Szkoły w konkursach i zawodach;
    4. działalność na rzecz społeczności lokalnej;
    5. stuprocentową frekwencję.
  2. Nagrodami są:
    1. pochwała wychowawcy wobec klasy;
    2. pochwała wychowawcy lub Dyrektora wobec uczniów Szkoły;
    3. list pochwalny wychowawcy lub Dyrektora do rodziców;
    4. dyplom uznania od Dyrektora;
    5. nagroda rzeczowa.
  3. O przyznanej uczniowi nagrodzie wychowawca zawiadamia rodziców nagrodzonego ucznia.
  4. Nagrodzony uczeń lub jego rodzice mogą wnieść zastrzeżenia do przyznanej nagrody. Zastrzeżenia wnosi się na piśmie w terminie 3 dni do protokołu przyjęcia zastrzeżeń.
  5.  Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 4 rozpatruje Dyrektor.

§ 43

  1. Za nieprzestrzeganie obowiązków ucznia, o których mowa w § 41 ust. 1-5 uczeń może być ukarany.
  2. W Szkole ustala się następujące rodzaje kar:
    1. upomnienie wychowawcy;
    2. naganę Dyrektora;
    3. przeniesienie do klasy równoległej.
  3. Przy wymierzaniu kary przestrzega się gradacji ich stosowania, z zastrzeżeniem ust. 4.
  4. W niżej wymienionych przypadkach wobec ucznia mogą być stosowane kary bez zachowania zasady gradacji kar:
    1. niszczenie mienia szkolnego;
    2. umyślne spowodowanie uszczerbku na zdrowiu innego ucznia;
    3. wulgarne zachowanie się wobec nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
    4. spożycie alkoholu, napojów energetyzujących lub narkotyków na terenie Szkoły;
    5. dystrybucji narkotyków lub środków odurzających, wyrobów nikotynowych na terenie Szkoły;
    6. telefoniczne powiadomienie odpowiednich służb o fałszywych alarmach dotyczących podłożenia ładunków wybuchowych;
    7. nieuzasadnione, fałszywe powiadomienie służb ratowniczych o podłożeniu ładunków wybuchowych.
  5. O udzielonej uczniowi karze wychowawca powiadamia rodziców.
  6. Od udzielonej przez wychowawcę kary uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się do Dyrektora. Odwołanie składa się na piśmie w terminie do 3 dni roboczych od powiadomienia rodziców o ukaraniu dziecka.
  7. Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami Rady Pedagogicznej rozpatruje odwołanie w ciągu 7 dni i postanawia: oddalić odwołanie wraz z pisemnym uzasadnieniem, odwołać karę lub zawiesić warunkowo jej wykonanie. Od decyzji podjętej przez Dyrektora odwołanie nie przysługuje.

§ 44

  1. Dyrektor może wystąpić do Małopolskiego Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadkach:
    1. wyczerpania działań wychowawczych i dyscyplinujących ze stosowaniem kar włącznie i brakiem poprawy zachowania ucznia;
    2. pobicia ucznia lub znęcania psychicznego nad uczniami;
    3. wulgarnego zachowania się wobec nauczycieli, innych pracowników Szkoły oraz uczniów;
    4. spożycia alkoholu lub narkotyków na terenie Szkoły;
    5. dystrybucji narkotyków lub środków odurzających na terenie szkoły;
    6. zgłoszenia przez Policję o wybrykach chuligańskich.
  2. Przed wystąpieniem z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły Dyrektor może zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej.
  3. Przed sporządzeniem wniosku, o którym mowa w ust. 2 Dyrektor jest obowiązany przeprowadzić postępowania wyjaśniające, w tym wysłuchać ucznia i jego rodziców.

§ 45

  1. Wygląd zewnętrzny i ubiór uczniów ma być zgodny z ogólnie przyjętymi zasadami estetyki i higieny osobistej.
  2. W Szkole nie jest dozwolony wyzywający strój.
  3. Na zajęciach w sali gimnastycznej obowiązuje obuwie sportowe i strój sportowy.
  4. Uczeń ma obowiązek noszenia stroju galowego w czasie uroczystości szkolnych, uroczystości religijno-patriotycznych oraz innych ważnych dla Szkoły lub środowiska lokalnego .

Rozdział 7

Przyjmowanie uczniów do szkoły

§ 46

  1. Do klasy I Szkoły przyjmuje się z urzędu dzieci zamieszkałe w obwodzie Szkoły na podstawie zgłoszenia rodziców.
  2. Dziecko, któremu organ wykonawczy Gminy wskazał, jako miejsce realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, oddział przedszkolny w Szkole innej niż szkoła podstawowa, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, jest przyjmowane do klasy I Szkoły bez przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego.
  3. O przyjęciu uczniów w trakcie roku szkolnego decyduje Dyrektor.
  4. Postępowanie rekrutacyjne i postępowanie uzupełniające, kryteria przyjęć do Szkoły, rodzaje dokumentów wymagane od kandydatów określają przepisu ustawy Prawo oświatowe.
  5. Organizacja kształcenia, wychowania i opieki dzieci będących obywatelami innych państw:
    1. organizowanie dodatkowych zajęć z języka polskiego;
    2. dodatkowe zajęcia wyrównawcze z języka polskiego poza zajęciami programowymi z klasą;
    3. możliwość modyfikacji Programu wychowawczo-profilaktycznego ze względu na włączenie tych uczniów w funkcjonowanie Szkoły;
    4. możliwość utworzenia oddziału przygotowawczego w Szkole;
    5. w oddziale przygotowawczym dostosowuje się zakres treści nauczania, metody i formy ich realizacji do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów:
      • uczniowie oddziałów przygotowawczych nie podlegają klasyfikacji rocznej jeśli rada pedagogiczna uzna, że nie zna on języka polskiego lub znajomość języka polskiego jest niewystarczająca do korzystania z nauki oraz zakres realizowanych w szkole zajęć edukacyjnych uniemożliwia przeprowadzenie klasyfikacji rocznej tego ucznia,
      • uczniowie oddziałów przygotowawczych nie przystępują do egzaminu ósmoklasisty.
  6. uczniowie obcokrajowcy w oddziale zwykłym realizują polską podstawę programową są oceniani, klasyfikowani i promowani na zasadach określonych w Statucie Szkoły

Rozdział 8

Zasady ogólne oraz organizacja pracy z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

§ 47

  1. Praca z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywa się zgodnie z ustalonym planem lekcji w oparciu o podstawę programową.
  2. Podstawową formą komunikowania się nauczyciela z uczniami, rodzicami, dziećmi i nauczycielami jest e-dziennik i wybrana platforma.
  3. Potwierdzeniem uczestnictwa ucznia w zajęciach będzie aktywny udział w zajęciach a w przypadku przesyłanych materiałów odczytanie przez niego wiadomości.
  4. Sprawdziany planujemy zgodnie z zapisami statutowymi, ale o formie ich przeprowadzania decyduje nauczyciel.
  5. Wychowawcy rozpoznają możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych i informują o nich dyrektora. W przypadku braku możliwości korzystania przez ucznia z technologii informatycznej po uzgodnieniu z rodzicem i nauczycielem zostaną wprowadzone inne sposoby komunikacji.
  6. Nauczyciele mają obowiązek informowania o wszelkich pojawiających się opóźnieniach w realizacji treści programowych i przeszkodach.
  7. Dyrektor Szkoły:
    1. kieruje pracą szkoły, tj. wyznacza zadania nauczycielom i nadzoruje ich pracę;
    2. informuje zdalnie rodziców o najważniejszych zmianach w trybie pracy szkoły;
    3. we współpracy z nauczycielami ustala:
      • sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami,
      • możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych,
      • formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,
      • ilość przekazywanego materiału w danym dniu,
      • metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności,
      • formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez nich ocenach.
  8. Wychowawca klasy:
    1. rozpoznaje możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych i informuje o nich dyrektora;
    2. wykorzystując pocztę elektroniczną, informuje Dyrektora Szkoły o wszelkich problemach uniemożliwiających prowadzenie nauczania na odległość.
  9. Nauczyciele:
    1. prowadzą zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z domu lub ze szkoły;
    2. modyfikują plany wynikowe, uwzględniając te treści podstawy programowej, które mogą być z powodzeniem realizowane z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość; w miarę zaistniałej potrzeby;
    3. monitorują postępy uczniów oraz sprawdzają ich wiedzę i umiejętności w zależności od potrzeb oraz specyfiki przedmiotu;
    4. informują rodziców o postępach w nauce, a także o uzyskanych przez dziecko ocenach przez e-dziennik oraz podczas konsultacji;
    5. w przypadku prowadzenia zajęć z uczniami z niepełnosprawnościami nauczyciele są zobowiązani do informowania rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji w celu wsparcia ucznia;
    6. kontaktują się z rodzicami w ramach prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    7. bibliotekarz, wychowawca świetlicy wyszukują materiały wskazane przez nauczycieli oraz je udostępniają.
  10. Dyrektor Szkoły w porozumieniu z nauczycielem, po uwzględnieniu potrzeb wynikających z procesu edukacyjnego na odległość, może wyznaczyć nauczycielowi inne zadania do realizacji w ramach tygodniowego wymiaru zajęć.

§ 48

  1. Nauczyciele realizują tygodniowy zakres treści nauczania w poszczególnych oddziałach klasowych uwzględniając:
    1. równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia z uwzględnieniem tygodniowego planu zajęć;
    2. zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
    3. możliwości psychiczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
    4. łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
    5. ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
  1. Nauczyciele monitorują postępy uczniów i sprawdzają ich wiedzę, umiejętności oraz aktywności potwierdzające zapoznanie się ze wskazanym materiałem, dającym podstawę do oceny pracy ucznia. Informują uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach z wykorzystaniem e-dziennika i platformy. Stosują się do zapisów Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Każdy uczeń/rodzic ma możliwość konsultacji online z nauczycielem prowadzącym zajęcia.

§ 49

  1. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to aktywność nauczyciela i ucznia, która może odbywać się w trybie online lub z wykorzystaniem innych form kontaktu.
  2. Działania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:
    1. platformy komunikacyjne;
    2. dziennik elektroniczny;
    3. zintegrowaną platformę edukacyjną;
    4. lekcje online;
    5. programy telewizji publicznej i audycje radiowe;
    6. podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, które uczeń posiada;
    7. kontakt telefoniczny z nauczycielem;
    8. wydrukowane przez szkołę materiały przesłane przez nauczyciela i wysłane do ucznia za pośrednictwem poczty, jeśli rodzic zgłosi taką potrzebę.

§ 50

  1. Warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego i sprawdzianu wiedzy i umiejętności w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny z zajęć edukacyjnych oraz z zachowania realizowane są zgodnie z zapisami Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania  i terminami ustalonymi w harmonogramie klasyfikacji a także możliwościami  i zasadami nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  2. Rodzic składa pisemny wniosek z zastrzeżeniami do w/w oceny w sekretariacie Szkoły lub przesyła skan podpisanego wniosku w wersji elektronicznej na adres Szkoły.

§ 51

W pracy z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość należy uwzgledniać:

  1. warunki materialne;
  2. możliwości techniczne;
  3. możliwości psychofizyczne uczniów;
  4. zasady bezpieczeństwa i higieny pracy umysłowej.

Rozdział 9

Postanowienia końcowe

§ 52

W zakresie nieunormowanym w niniejszym Statucie stosuje się przepisy Statutu Zespołu Szkół w Radłowie.