W SZKOLE PODSTAWOWEJ
IM. BOHATERÓW WRZEŚNIA 1939 R. W RADŁOWIE
Tekst jednolity wprowadzony Uchwałą Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Radłowie
Nr 18/2024 z dnia 12 września 2024 r.
I. Założenia ogólne.
II. Zadania nauczycieli wynikające z WRO.
III. Sposoby zbierania informacji o uczniu-sprawdzanie postępów ucznia.
IV. Szkolny system motywacyjny ucznia.
V. Ogólne zasady i kryteria oceny przedmiotowej.
VI. Szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia.
VII. Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym.
VIII. Dokumentacja osiągnięć ucznia.
IX. Sposób informowania rodziców o osiągnięciach szkolnych uczniów.
X. Monitorowanie i doskonalenie WRO
Wewnętrzny Regulamin Oceniania uczniów Zespołu Szkół w Radłowie jest zgodny z Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.), Kartą Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 z późn. zm.), a także innymi przepisami prawa oświatowego obowiązującymi w roku szkolnym 2024/2025. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 22 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. XXX) zostało uwzględnione w niniejszym regulaminie.
1. W pracy nad tworzeniem WRO uczestniczą:
- Dyrektor szkoły,
- Nauczyciele,
- Rodzice,
- Uczniowie (przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego).
2. Zadania WRO:
- Bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce,
- Pobudzanie aktywności ucznia do jego rozwoju umysłowego, uzdolnień i zainteresowań,
- Informowanie uczniów i rodziców o postępach, trudnościach oraz specjalnych uzdolnieniach,
- Wdrażanie ucznia do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
- Kierowanie pracą samodzielną ucznia,
- Umożliwienie nauczycielom doskonalenia metod i działań dydaktyczno-wychowawczych,
- Okresowe (roczne) podsumowanie wiadomości i umiejętności oraz określenie stopnia opanowania przez ucznia materiału programowego.
3. WRO zapewnia uczniom:
- Jasne i jawne kryteria oceny, które są dostępne w systemie e-dziennika Vulkan,
- Jednolite zasady oceniania na wszystkich przedmiotach, z możliwością wglądu przez rodziców w systemie e-dziennika Vulkan,
- Możliwość samooceny,
- Rzetelną informację zwrotną,
- Indywidualne podejście do oceniania,
- Obiektywizm,
- Wspieranie kreatywności i oryginalności w procesie uczenia się.
4. WRO zapewnia rodzicom:
- Prostotę i jasność systemu oceniania dostępnego w systemie e-dziennika Vulkan,
- Jawność kryteriów oceniania,
- Możliwość bieżącej informacji zwrotnej o postępach ucznia poprzez e-dziennik,
- Obiektywną ocenę uczniów.
5. WRO zapewnia nauczycielom:
- Różnorodność źródeł informacji o uczniu,
- Łatwość stosowania metod, form i technik oceniania,
- Możliwość wnioskowania o możliwościach i kompetencjach ucznia.
Zadania nauczycieli wynikające z WRO
- Zapoznanie uczniów z WRO na początku roku szkolnego, aby mieli świadomość obowiązujących zasad oraz oczekiwań dotyczących ich edukacji i zachowania.
- Przedstawienie kryteriów oceniania w sposób zrozumiały i jasny, tak aby każdy uczeń wiedział, czego się od niego oczekuje na poszczególnych etapach nauki.
- Stosowanie różnorodnych form oceniania, które będą dostosowane do specyfiki przedmiotu oraz indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, zgodnie z założeniami WRO.
- Wskazywanie osiągnięć ucznia oraz obszarów wymagających poprawy, aby uczeń mógł świadomie pracować nad swoimi umiejętnościami i wiedzą.
- Gromadzenie informacji o uczniu w sposób systematyczny, obejmujący różnorodne źródła (prace pisemne, wypowiedzi ustne, aktywność na zajęciach) oraz dokumentację w systemie e-dziennika Vulkan.
- Umożliwienie uczniowi samooceny, co sprzyja refleksji nad własnym postępem, a także pozwala na samodzielne wyciąganie wniosków z procesu edukacyjnego.
- Uwzględnienie indywidualnych różnic między uczniami, w tym ich specyficznych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości intelektualnych i emocjonalnych.
- Stosowanie obiektywnych form oceniania, zgodnych z ustalonymi wcześniej kryteriami, które są zrozumiałe i jawne dla uczniów oraz rodziców.
- Ujawnianie ocen uczniom i rodzicom za pomocą e-dziennika Vulkan, co umożliwia bieżący wgląd w postępy edukacyjne ucznia oraz informowanie o dalszych kierunkach pracy nad osiągnięciami.
- Nieustanna analiza i doskonalenie metod dydaktycznych i oceniania, zgodnie z aktualnymi wymaganiami systemu oświaty, zmianami prawnymi oraz regulaminem Rady Pedagogicznej, w celu zapewnienia wysokiej jakości nauczania i wychowania.
III. Sposoby zbierania informacji o uczniu – sprawdzanie postępów ucznia
· Nauczyciele są zobowiązani do regularnego zbierania informacji o postępach ucznia, wykorzystując różnorodne formy oceniania. W szczególności powinni stosować zarówno ocenę bieżącą, jak i podsumowującą, korzystając z narzędzi takich jak testy, prace pisemne, projekty edukacyjne, a także zadania domowe.
· W ocenie postępów ucznia należy uwzględniać także wyniki zadania domowego, które powinno być dostosowane do poziomu ucznia oraz jego możliwości, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 22 marca 2024 r.
- Pytania kontrolne zadawane uczniom podczas lekcji wprowadzających nowy materiał oraz na lekcjach powtórzeniowych, które mają na celu utrwalenie wiedzy – kontrola ustna.
- Polecenia ustne lub pisemne wykonywane przez uczniów (ćwiczenia, prace domowe, projekty), umożliwiające ocenę bieżących postępów ucznia.
- Wypracowania, dyktanda, sprawdziany, testy oraz wystandaryzowane testy osiągnięć szkolnych, które umożliwiają ocenę stopnia opanowania przez ucznia materiału programowego.
- Obserwacja uczniów w trakcie zajęć dydaktycznych, z uwzględnieniem ich zaangażowania, aktywności, pracy w grupach oraz umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
- Ocenianie i wartościowanie wytworów pracy uczniów poprzez analizę prac pisemnych, projektów, prezentacji oraz innych form zadań twórczych.
- Analiza notatek sporządzonych przez uczniów w zeszytach przedmiotowych, jako dodatkowe źródło oceny zaangażowania i systematyczności.
- Rozmowy z rodzicami i uczniami, mające na celu uzyskanie dodatkowych informacji o postępach i trudnościach w nauce, co wspiera całościową ocenę.
- Zeszyt wychowawcy klasy, jako narzędzie monitorujące postępy wychowawcze i dydaktyczne uczniów, w którym odnotowywane są ważne informacje dotyczące rozwoju ucznia.
- Wykorzystanie narzędzi cyfrowych, w tym e-dziennika Vulkan oraz innych platform edukacyjnych do monitorowania i dokumentowania postępów ucznia, zgodnie z wytycznymi rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 22 marca 2024 r.
- Dostosowanie metod oceniania do indywidualnych potrzeb uczniów, w szczególności tych posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zgodnie z opiniami i zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz przepisami prawa oświatowego.
- Każda forma oceniania oraz informacje o postępach uczniów są systematycznie zapisywane w e-dzienniku Vulkan, co umożliwia bieżący wgląd rodzicom i nauczycielom.
IV. . IV. Szkolny system motywacyjny.
- Rankingi:
- wewnątrzklasowy,
- międzyklasowy,
- szkolny.
- Organizowanie wewnątrzszkolnych konkursów:
- przedmiotowych, zgodnie z planem pracy komisji przedmiotowych,
- artystycznych,
- sportowych,
- związanych z działalnością na rzecz środowiska lokalnego.
- System nagradzania:
- pochwały wychowawcy na forum klasy,
- pochwały dyrektora na forum szkoły,
- dyplomy i listy gratulacyjne do rodziców ucznia,
- tytuły nadawane uczniom,
- nagrody rzeczowe finansowane przez Radę Rodziców, Samorząd Uczniowski
i inne organizacje szkolne.
V. Ogólne zasady i kryteria oceny przedmiotowej
· Zadania domowe są integralną częścią procesu dydaktycznego. Nauczyciele są zobowiązani do zadawania uczniom zadań domowych, które wspierają rozwój ich umiejętności i wiedzy. Zadania te powinny być dostosowane do poziomu edukacyjnego ucznia i weryfikować stopień opanowania materiału.
· Zadania domowe nie mogą być jedynym kryterium oceny semestralnej lub rocznej. Ocena powinna opierać się na różnorodnych formach sprawdzania wiedzy, takich jak testy, sprawdziany oraz ocena bieżąca aktywności ucznia.
· Nauczyciele powinni uwzględniać specyficzne potrzeby uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przy zadawaniu i ocenianiu zadań domowych.
- Podział roku szkolnego:
a) I półrocze – od 1 września do ostatniego dnia stycznia,
b) II półrocze – od pierwszego dnia lutego do ostatniego dnia przed feriami letnimi.
- Ocenianie bieżące, oceny klasyfikacyjne, semestralne i roczne ustala się w stopniach:
- stopień celujący – „6”,
- stopień bardzo dobry – „5”,
- stopień dobry – „4”,
- dostateczny – „3”,
- stopień dopuszczający – „2”,
- stopień niedostateczny – „1”.
Zmienione kryteria ocen:
- Stopień celujący („6”) otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, twórczo rozwija swoje uzdolnienia,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, olimpiadach lub zawodach sportowych na szczeblu wojewódzkim, krajowym, bądź ma inne osiągnięcia.
- Stopień bardzo dobry („5”) otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu,
- samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne, oraz stosuje zdobyte wiadomości w nowych sytuacjach.
- Stopień dobry („4”) otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania podstawowe,
- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
- Stopień dostateczny („3”) otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności na poziomie podstawowym,
- rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
- Stopień dopuszczający („2”) otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu materiału programowego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania podstawowej wiedzy,
- rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności.
- Stopień niedostateczny („1”) otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych zakresem wymagań koniecznych, a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy,
- nie jest w stanie rozwiązać nawet najprostszych zadań.
Zasady oceniania w klasach I – III
- W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi.
- Nowe bieżące oceny wspomagające, wyrażone poziomami osiągnięć:
- Poziom szósty (6),
- Poziom piąty (5),
- Poziom czwarty (4),
- Poziom trzeci (3),
- Poziom drugi (2),
- Poziom pierwszy (1).
- Uczeń jest oceniany pozytywnie, gdy jego poziom osiągnięć w poszczególnych edukacjach jest wyższy niż poziom pierwszy (1).
Kryteria ocen uczniów klas I–III:
- Poziom szósty (6): uczeń twórczo rozwiązuje nowe problemy, wykazuje się szczególną aktywnością na zajęciach i samodzielnie wzbogaca swoją wiedzę, korzystając z różnych źródeł.
- Poziom piąty (5): uczeń aktywnie uczestniczy w zajęciach i stosuje posiadane umiejętności w nowych sytuacjach.
- Poziom czwarty (4): uczeń sporadycznie jest aktywny, ale potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania o średnim stopniu trudności.
- Poziom trzeci (3): uczeń nie wykazuje aktywności na zajęciach, ale z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności.
- Poziom drugi (2): poziom osiągnięć ucznia utrudnia lub uniemożliwia kontynuowanie nauki.
- Poziom pierwszy (1): poziom osiągnięć ucznia uniemożliwia kontynuowanie nauki.
Nowa opisowa ocena śródroczna i roczna:
- Wynika bezpośrednio z cząstkowych ocen wspomagających uzyskanych przez ucznia w półroczu lub całym roku szkolnym.
VI. Szczegółowe kryteria oceniania zachowania uczniów
1. Tryb i zasady ustalania oceny zachowania ucznia
a) Zachowanie ucznia ocenia się na podstawie stopnia respektowania przez ucznia obowiązujących kryteriów ocen zachowania w Zespole Szkół w Radłowie. Każdy uczeń podlega bieżącej obserwacji przez nauczycieli i wychowawcę, a jego postępowanie jest analizowane w kontekście przestrzegania zasad szkolnych, norm społecznych oraz ogólnych zasad kultury osobistej.
b) Śródroczną i roczną ocenę zachowania ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne. Ocena ta odzwierciedla całoroczne zachowanie ucznia, uwzględniając jego aktywność, kulturę osobistą, zaangażowanie w życie szkolne i przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
c) Zasady i kryteria oceniania zachowania zostają przedstawione uczniom i ich rodzicom na początku roku szkolnego przez wychowawców klas. Wychowawca informuje uczniów o oczekiwaniach związanych z zachowaniem na godzinach wychowawczych, a rodzice otrzymują te informacje na zebraniach klasowych. Ponadto, zasady te są dostępne w dokumentach szkolnych i w systemie e-dziennika.
d) Zachowanie ucznia oceniane jest systematycznie przez cały rok szkolny. Każdy nauczyciel ma obowiązek na bieżąco wpisywać swoje uwagi dotyczące postawy i zachowania ucznia w zeszycie uwag (zarówno pozytywne, jak i negatywne). Uwagi te są gromadzone przez wychowawcę, który na ich podstawie dokonuje miesięcznej oceny cząstkowej.
e) Wychowawca klasy ustala propozycję oceny zachowania na podstawie kryteriów ocen zachowania oraz wpisów nauczycieli w zeszycie uwag. Ocena zachowania powinna być omówiona podczas spotkania Komisji Wychowawców Klasowych, gdzie nauczyciele uczący w danej klasie wyrażają swoje opinie dotyczące proponowanej oceny. Po wysłuchaniu opinii wszystkich nauczycieli wychowawca podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą oceny zachowania.
f) Uczeń musi wypełniać wszystkie kryteria, aby otrzymać ocenę wzorową, bardzo dobrą, dobrą lub poprawną. Jedno poważne wykroczenie przeciwko zasadom szkolnym może spowodować obniżenie oceny nawet do nieodpowiedniej lub nagannej. Do wykroczeń takich należą m.in. poważne akty przemocy, uporczywe łamanie zasad bezpieczeństwa, niszczenie mienia szkoły lub kolegów, używanie wulgaryzmów czy brak szacunku dla nauczycieli i kolegów.
g) Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności następujące obszary:
- Stosunek do obowiązków szkolnych: w tym wywiązywanie się z obowiązków ucznia, dbałość o naukę, punktualność, nieopuszczanie zajęć bez usprawiedliwienia, przygotowanie do lekcji oraz aktywność na zajęciach.
- Kultura osobista: w tym dbałość o piękno mowy ojczystej, okazywanie szacunku innym osobom, godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, noszenie odpowiedniego stroju oraz przestrzeganie zasad higieny osobistej.
- Zachowanie społeczne: w tym dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób, przestrzeganie zasad współżycia społecznego, poszanowanie mienia prywatnego i społecznego, zaangażowanie w życie klasy i szkoły, unikanie przemocy słownej i fizycznej.
- Zaangażowanie ucznia we własny rozwój oraz poszanowanie swojej osoby: samodoskonalenie, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań, odpowiedzialność za własne postępowanie i dbałość o własną godność.
h) Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie. Decyzje te są podejmowane na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
i) Ocena zachowania ucznia uwzględnia również jego stosunek do wykonywania obowiązków szkolnych, w tym systematyczność i odpowiedzialność w realizacji zadań domowych. Regularne wykonywanie zadań domowych świadczy o odpowiedzialnym podejściu ucznia do nauki i będzie uwzględniane przy ocenie jego zachowania.
2. Kryteria ocen zachowania
Zachowanie wzorowe
- Stosunek do obowiązków szkolnych:
- Uczeń osiąga wyniki maksymalne w stosunku do swoich możliwości.
- Zawsze jest przygotowany do lekcji (odrabia zadania domowe, posiada podręczniki, zeszyty, potrzebne materiały).
- Sumiennie wykonuje polecenia nauczyciela i rzetelnie wywiązuje się z powierzonych obowiązków.
- Bierze udział w konkursach, zawodach, projektach edukacyjnych, a także uroczystościach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych.
- Nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia i nie spóźnia się na lekcje.
- Kultura osobista:
- Nie używa wulgarnych słów, wykazuje wysoką kulturę słowa.
- Z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, kolegów oraz innych osób.
- Zawsze nosi obuwie zmienne i stosowny strój oraz dba o estetykę swojego wyglądu i higienę osobistą.
- Zachowania społeczne:
- Uczeń umie współpracować w zespole, chętnie pomaga innym.
- Dba o wygląd klasy, szkoły i najbliższego otoczenia.
- Aktywnie angażuje się w życie szkoły i społeczności lokalnej.
- Szanuje mienie własne, mienie innych osób oraz mienie społeczne.
- Zaangażowanie we własny rozwój:
- Uczeń samodzielnie rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania, dba o swój rozwój intelektualny.
- Nie ulega nałogom ani presji grupy. Jest wzorem dla innych uczniów.
Zachowanie bardzo dobre
- Stosunek do obowiązków szkolnych:
- Osiąga wyniki nauczania adekwatne do swoich możliwości.
- Zawsze jest przygotowany do lekcji i wykonuje polecenia nauczyciela.
- Kultura osobista:
- Stosuje zwroty grzecznościowe, zachowanie nie budzi zastrzeżeń.
- Dba o estetykę swojego wyglądu i higienę.
- Zachowania społeczne:
- Szanuje mienie własne, kolegów oraz szkolne.
- Unika wszelkich przejawów agresji, dbając o bezpieczeństwo własne i innych.
Zachowanie dobre
- Stosunek do obowiązków szkolnych:
- Osiąga przeciętne wyniki nauczania w stosunku do swoich możliwości.
- Zazwyczaj jest przygotowany do lekcji, ale zdarza się, że czasami zapomina o zadaniach domowych lub materiałach.
Zachowanie poprawne
- Stosunek do obowiązków szkolnych:
- Uczeń uczy się na minimalnym poziomie swoich możliwości i nie wykorzystuje całego potencjału.
- Często jest nieprzygotowany do lekcji i zapomina materiałów.
Zachowanie nieodpowiednie
- Stosunek do obowiązków szkolnych:
- Uczeń nie uczy się na miarę swoich możliwości, często nie reaguje na uwagi nauczyciela.
Zachowanie naganne
- Stosunek do obowiązków szkolnych:
- Uczeń świadomie ignoruje obowiązki szkolne, celowo zakłóca zajęcia lekcyjne i wchodzi w konflikty z nauczycielami oraz rówieśnikami.
3. Postanowienia końcowe
- Zakaz korzystania z telefonów komórkowych:
- Uczeń, który dwukrotnie złamie ten zakaz w ciągu półrocza, nie może mieć oceny wyższej niż dobre zachowanie.
- Frekwencja:
- W przypadku 5 nieusprawiedliwionych spóźnień lub 10 nieusprawiedliwionych godzin, uczeń nie może mieć zachowania wyższego niż dobre.
- Warunki i tryb uzyskania wyższej oceny zachowania:
- Uczeń lub jego rodzice mogą w formie pisemnej zwrócić się do wychowawcy o ponowne rozpatrzenie oceny zachowania na dwa dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
VII. Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym
- Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie zagrożenia, w którym tradycyjna forma zajęć nie jest możliwa do zrealizowania.
- W czasie pracy zdalnej nauczyciele realizują podstawę programową wg planów nauczania, z możliwością ich modyfikacji niezbędnej do przyjętych metod i form nauki na odległość. Planując jednostkę lekcyjną, nauczyciele powinni uwzględnić przepisy BHP oraz potrzeby i ograniczenia psychofizyczne uczniów, w tym skierowanych do kształcenia specjalnego.
- Nauczanie zdalne odbywa się zgodnie z obowiązującym planem lekcji.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane przy użyciu:
- materiałów i platform edukacyjnych udostępnionych i rekomendowanych przez MEN,
- materiałów dostępnych na stronach CKE i OKE,
- materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii.
- platformy TEAMS oraz innych platform edukacyjnych i materiałów wskazanych przez nauczyciela przedmiotu, w tym: podręczników, kart pracy, zeszytów oraz zeszytów ćwiczeń.
- W czasie zdalnego nauczania ocena osiągnięć edukacyjnych ucznia będzie polegała na monitorowaniu wytworów jego pracy poprzez:
- zdjęcia lub filmiki z wykonanych zadań,
- rozmowy telefoniczne, video chat lub ustne wypowiedzi w trakcie lekcji online na wykorzystywanych platformach,
- formy pisemne, takie jak: skany lub pliki wykonanych zadań, karty pracy, notatki, testy, wypracowania, kartkówki, sprawdziany online i sprawdziany odsyłane drogą elektroniczną.
- Szczegółowy zakres wiedzy i umiejętności podlegający ocenie zostanie opracowany przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów. Uczniowie i rodzice zostają poinformowani przez nauczyciela o sposobie oceniania poprzez e dziennik.
- Skala ocen oraz kryteria oceniania są zgodne z dotychczasowym Wewnątrzszkolnym Regulaminem Oceniania. Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu jego poziom kompetencji cyfrowej lub czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i Internetu.
- Przy ustalaniu oceny zachowania, pod uwagę będą brane w szczególności: sumienność, terminowość i zaangażowanie w pracę zdalną zgodnie z zasadami ustalonymi przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów oraz wychowawcę.
- Uczniowie zobowiązani są do regularnego kontaktu z nauczycielem oraz odsyłania zadanych prac.
- Komunikacja nauczyciel – uczeń lub nauczyciel – rodzic odbywać się będzie:
- za pośrednictwem dziennika elektronicznego oraz strony Internetowej szkoły,
- drogą telefoniczną poprzez rozmowy lub sms,
- pocztę elektroniczną lub platformy edukacyjne.
- Rodzice są na bieżąco informowani o postępach w nauce dziecka i uzyskanych ocenach przez e-dziennik lub konsultację telefoniczną z wychowawcą.
- Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach opisanych w Statucie Szkoły. W razie potrzeby egzaminy klasyfikacyjne, poprawkowe lub sprawdzające mogą odbywać się zdalnie za pomocą narzędzi do e-learningu.
VIII. Dokumentacja osiągnięć ucznia
Dokumentacja osiągnięć ucznia powinna obejmować wyniki zadań domowych, projektów edukacyjnych oraz innych form oceniania stosowanych przez nauczycieli. Nauczyciele są zobowiązani do systematycznego zapisywania wyników ocen ucznia w e-dzienniku.
- Zapisy w dziennikach lekcyjnych:
- Wszystkie oceny bieżące, śródroczne oraz roczne osiągnięcia ucznia są systematycznie wpisywane do dziennika elektronicznego Vulkan oraz papierowego, jeśli szkoła takowy prowadzi. Informacje te obejmują oceny z prac pisemnych, kartkówek, aktywności na lekcji, zachowania oraz inne formy oceniania.
- Zapisy w arkuszach ocen:
- Każdy uczeń ma indywidualny arkusz ocen, w którym gromadzone są wszystkie istotne informacje dotyczące jego postępów edukacyjnych, zachowania oraz osiągnięć szkolnych. Arkusz ocen służy jako oficjalny dokument podsumowujący cały rok szkolny oraz jego końcowy rezultat.
- Zapisy w kronice szkoły:
- Ważne osiągnięcia uczniów, takie jak nagrody, wyróżnienia, sukcesy w konkursach, zawodach sportowych oraz innych wydarzeniach szkolnych i pozaszkolnych, są odnotowywane w kronice szkoły. Kronika pełni funkcję historyczną i reprezentacyjną, gromadząc najważniejsze momenty z życia szkoły i sukcesy jej uczniów.
- Zapisy w zeszytach przedmiotowych:
- Zeszyty przedmiotowe uczniów zawierają bieżące notatki, zadania domowe, prace pisemne oraz inne formy pracy, które są dokumentacją ich zaangażowania i postępów w nauce. Nauczyciele mogą na tej podstawie oceniać systematyczność, dokładność oraz indywidualne podejście uczniów do realizowanych zagadnień.
- Dostęp do dokumentacji:
- Rodzice i opiekunowie prawni mają dostęp do osiągnięć swoich dzieci poprzez system e-dziennika Vulkan, gdzie regularnie aktualizowane są wszystkie oceny i informacje o postępach uczniów.
6. Dokumentacja osiągnięć Uczniów
Dokumentacja osiągnięć ucznia powinna obejmować wyniki zadań domowych, projektów edukacyjnych oraz innych form oceniania stosowanych przez nauczycieli. Nauczyciele są zobowiązani do systematycznego zapisywania wyników ocen ucznia w e-dzienniku.
IX. Sposób informowania rodziców o osiągnięciach edukacyjnych uczniów
- Rodzice informowani są o osiągnięciach szkolnych uczniów za pomocą różnych form komunikacji, w tym:
- Zebrań z rodzicami – zarówno klasowych, jak i ogólnoszkolnych,
- Rozmów indywidualnych z nauczycielami i wychowawcami,
- Rozmów telefonicznych na prośbę rodziców lub szkoły,
- Korespondencji, w tym elektronicznej (np. poprzez dziennik elektroniczny Vulkan).
- Rodzice będą informowani o wynikach zadań domowych poprzez e-dziennik oraz na zebraniach z wychowawcą. Zadania domowe stanowią ważny element procesu dydaktycznego, a informacje o ich realizacji będą regularnie przekazywane rodzicom.
- Harmonogram zebrań z rodzicami:
- W ciągu roku szkolnego organizowane są zebrania ogólne z rodzicami w terminach: wrzesień, styczeń, maj.
- Dodatkowo odbywają się zebrania klasowe w terminach: wrzesień, listopad, styczeń, kwiecień, maj.
- Informowanie o przewidywanych ocenach:
- O przewidywanych pozytywnych ocenach semestralnych i rocznych nauczyciele zobowiązani są poinformować wychowawcę klasy na 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- O przewidywanych ocenach niedostatecznych (semestralnych lub rocznych) nauczyciele informują wychowawcę na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Wychowawca klasy przekazuje informacje rodzicom oraz uczniom w formie pisemnej. Rodzice lub opiekunowie są zobowiązani złożyć pisemne poświadczenie o zapoznaniu się z przewidywanymi ocenami klasyfikacyjnymi i zwrócić je do wychowawcy.
- Informowanie o ocenach z zachowania:
- Oceny z zachowania: wzorową, bardzo dobrą, dobrą i poprawną – rodzice są informowani pisemnie przez wychowawcę klasy na 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Oceny z zachowania nieodpowiedniej i nagannej – rodzice są informowani
na 1 miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej. - W przypadku zmian oceny zachowania na gorszą w okresie przed klasyfikacją, wychowawca ma obowiązek natychmiastowego, ponownego powiadomienia rodziców.
- Gratulacje za szczególne osiągnięcia:
- W przypadku wybitnych osiągnięć ucznia, dyrektor szkoły informuje rodziców poprzez list gratulacyjny po wcześniejszym uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną.
- Prezentacja szczególnych osiągnięć:
- Szczególne osiągnięcia uczniów są prezentowane przez dyrektora szkoły podczas zebrań z rodzicami, co podkreśla wyjątkowość sukcesów uczniów.