W minionym roku szkolnym prowadziłyśmy dwa duże projekty. Kontynuowałyśmy innowację pedagogiczną ,,Nasza misja to tradycja” oraz zainicjowałyśmy projekt ,,Drabiną do nieba”, który dotyczył wychowania do wartości i wpisywał się w preambułę podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, która podkreśla, że „kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu: wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele); (…) ukierunkowanie ucznia ku wartościom”.
Podsumowanie Projektu edukacyjnego ,,Drabiną do nieba” realizowanego w roku szkolnym 2017/2018
- 1. Wartość: honor
Chcąc dać solidny fundament naszym działaniom w tym obszarze postanowiłyśmy zacząć od zebrania informacji na temat tego z jakimi pojęciami kojarzy się naszym uczniom to słowo. O to samo zostali poproszeni ich rodzice, dziadkowie i bliscy.
Powstała sieć skojarzeń pokazała nam, że honor łączony jest ze słownością, wiernością danemu słowu, dobrym wychowaniem, okazywaniem grzeczności i gościnnością.

Porównując zdobyczne hasła z hasłami słownikowymi i dyskutując na temat pięknej- choć momentami bolesnej- historii naszej małej ojczyzny, uczniowie doszli do wniosku, że pojecie honoru nie jest obojętne ludziom współczesnym. Dostrzegli jednak uderzającą ambiwalencję w jego odbiorze między osobami starszymi a nimi samymi. Pojawiły się stwierdzenia, że ich dziadkowie i pradziadkowie mogą, czy mogliby poszczycić się swego rodzaju namacalnym i świadomym użytkowaniem słowa honor, a oni z racji młodego wieku i realiów współczesnej rzeczywistości honor pojmują nieco inaczej i inaczej wyglądają ich działania, które środowisko może odbierać jako honorowe.
Poruszając się nadal w obrębie wartości jaką jest honor, postanowiłyśmy odwiedzić wspólnie z uczniami nowo otwartą, Szkolną Izbę Pamięci. Wizyta została poprzedzona dyskusją na temat istoty działania instytucji. Dzieci na zasadzie burzy mózgów bezbłędnie określiły cele i założenia jakie powinny przyświecać tego rodzaju ekspozycji.
Pojawiły się stwierdzenia, że priorytetem funkcjonowania naszej Izby Pamięci jest przede wszystkim działalność popularyzatorska o ludziach, zdarzeniach, które dla naszej społeczności są niezwykle ważne i należy zrobić wszystko, aby zostały zachowane w pamięci, ponieważ stanowią nasze dziedzictwo historyczne.
Naszym przewodnikiem po wystawie był nauczyciel historii, Piotr Malec, który to w sposób niezwykle interesujący przedstawił nam sylwetkę Stanisława Barysa, kapitana Wojska Polskiego (1920-1982).
W trakcie prelekcji mogliśmy podziwiać wiele przedmiotów o wielkiej wartości historycznej, które to Pan Mieczysław Barys, syn i wnuk bohaterów, przekazał szkole. Pragnąc jeszcze dobitniej uzmysłowić uczniom, że słowo honor nie jest hasłem stricte słownikowym lecz pojęciem od dawna już przenikającym naszą radłowską przestrzeń, postanowiłyśmy przybliżyć młodzieży postać Tadeusza Kryzi oraz jego twórczość.
Uczniowie dostrzegli, że cechą charakterystyczną twórczości Tadeusza Kryzi, jest przede wszystkim lokalność poruszanych tematów związanych z trudnymi latami okupacji i okresu powojennego. Analiza i interpretacja utworów dała nam wstrząsający obraz czasu i ludzi, którzy taką właśnie historię stworzyli. Uczniowie dostrzegli, że oto wiersz stał się dla nich autentycznym źródłem lokalnej informacji sprzed kilku dekad o jakże skomplikowanej historii ziemi radłowskiej.
Wspaniałym dopełnieniem działań w tym obszarze był nasz udział w konkursie recytatorskim poezji Tadeusza Kryzi, który odbył się w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Woli Radłowskiej.

|